HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ICE Power, vilket märke är det som gäller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/06/05 :  19:32:37  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Dahlberg: Akta dig för optimal lösning, får vi svaret så har vi ju inget mera att testa ju

Bara testat Hypex-400 och Asp-500 förövrigt.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2006/06/05 :  19:44:08  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Kan bara hålla med om att det är summan av delarna som ger resultatet som Dahlberg skriver.
Även att JM Lab och rör kan vara en riktigt bra kombination. Inte minst efter att hört 1007 och Pathos på Malmö-mässan.

Men den mest "riktiga" (mest lik verkligheten eller hur man nu skall uttrycka sig) var hos en bekant. Med ICE 500A monoblock på en högtalare med Thiel och Eton ER4. Rummet är mkt bra och delvis akustikbehandlat.
Det vi kunde konstatera var att det låter väldigt korrekt i de övre registren. Inga betoningar eller hårdhet. Trots det grym mässingsklang, harts-ljud (ni förstår nog vad jag menar)
Vi var överens om att det faktiskt är just där som skillnaden är som tydligast.

Tidigare har det spelats på 30W klass A 300B monoblock.

Nackdelar då? Jo, finns det inget "kött o blod" på inspelningen så får du inte detta genom högtalaren heller. Men finns detta på skivan - ja då blir det riktigt bra.

En fråga om tycke och smak (som tidigare påpekats)



Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/06/05 :  20:09:28  Show Profile Send svejk a Private Message
Kör icepower på basmoduler och till detta funkar dom utmärkt. På mina Harbeth 7 är dom inte så lyckade Arc rörstärkare är betydligt bättre. Men på mina tidigare högtalare Martin Logan var icepower en kanon kombi. Testade under åren ett flertal slutsteg på ML både rörisar och transistor inget slog icepower med rör försteg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/05 :  20:09:54  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Oberon är definitivt värda att lyssna på! De låter mkt bra & fick (rättmätigt) fint betyg! De passade bra m mellanbrorsan i CP-serien och frågan är om man måste ha så hög output på dessa? mellansteget levererar 500W i 4, om jag inte missminner mig - det låter mkt bra, även om det inte riktigt passar just min smak!
Om du funderar på Ice, så kolla även upp midgaard & jmf.
I vilket fall; så är det väldigt mkt ljud för $:arna...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Edited by - short_cuts on 2006/06/05 20:11:33
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2006/06/05 :  22:06:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej. Här har det hänt grejer. Har blivit del heta diskutioner. Men jag har inte bestämt mig, jag bara försöker få tips och förslag. Bytet kommer inte förren i sommar. Hade tänkt köpa beggat eftersom det ger mer för pengarna. Men forsätt gärna diskutera. Tror det är många som vill prova på ICE, men inte riktigt vågar.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/06/06 :  21:03:20  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
Dahlberg: Akta dig för optimal lösning, får vi svaret så har vi ju inget mera att testa ju


Den optimala lösningen är förhoppningsvis den cd/pre jag skissar på
för tillfället och det tillsammans med asp-1000 stegen.
Dom gör jag mig inte av med i första taget.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/06/14 :  13:02:12  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Det där med ICePower steg på Focal-högtalare är nog ingen höjdare nej, med tanke på att Focals diskanter lämnar en del i övrigt att önska, om man har lite känsliga öron...

Rörsteg och Focals "hårda och kalla" karaktär i de övre registren passar ypperligt.

mvh Jonas
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/02 :  11:20:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Tittade införbi Pause häromdagen och såg att de hade tagit hem mellan modellen av Midgard audio`s slutsteg (Oberon 4.1) Ska nog ta och prov lyssna lite på dem framöver någon gång. Utseende mässigt så är de verkligen snygga också

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/02 :  12:52:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Det där med ICePower steg på Focal-högtalare är nog ingen höjdare nej, med tanke på att Focals diskanter lämnar en del i övrigt att önska, om man har lite känsliga öron...

Rörsteg och Focals "hårda och kalla" karaktär i de övre registren passar ypperligt.

mvh Jonas


Det är farliga generaliseringar du gör Jonas...
Nu var det väl inget i tråden som sa att de skulle matchas med Några JMLAB/Focal, även om Marcus väl har ett par 926or hemma.

Det finns flera som har lyssnat på "analytiska" Audionetsteg och "Hårda och kalla" Focal högtalare, som placerar dessa lyssningar bland de bästa de har hört.

Är det inte nån i skåne som tar in NuForce ? Som Johan sa,, KOlla med U1 och inte han kan tänka sig att låna ut sin steg. Måste finnas nån med som kör det sånt i din närhet.


Z - som har kalla och hårda Focaler hemma

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/02 :  13:16:02  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Z - som har kalla och hårda Focaler hemma

Och trevlig elektronik som lutar åt det lite varma och mörka

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000