Author |
Topic |
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 13:13:09
|
Tänkte ta o bygga mig en liten subbas. Volym ca 22 liter avstämd vid 29 Hz Elementet ifråga blir Tangband W8-740C Tänkte att jag skulle ta o använda en rektangulär port med måtten 270*16mm o ca 680mm lång. Finns det någon risk med en så pass smal port? Arean på porten motsvarar en rund med diametern 74mm.
Så här hade jag tänkt mig lådan.
Grönt är 12mm MDF o rött är 26mm stavlimmat.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2006/05/30 14:56:01 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 19:59:31
|
Det är ingen risk!
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 21:49:17
|
Enligt min erfarenhet finns en risk. Och den handlar om att kraven på byggprecision ökar. Om höjden i din smala port varierar med +-1 mm, kommer tvärsnittsarean att variera med +-6 %. Det har hör- och mätbar effekt - jag har provat
Mitt tips blir därför att du använder 16 mm passbitar när du bygger tunneln.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 21:54:06
|
Det var ett utmärkt förslag! |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 23:25:31
|
Enligt mina beräkningar kan man höra blåsljud om man spelar mycket högt vid 30hz och tvärsnittsytan är mindre än 40cm2 (40/27= 1,48cm= 14,8mm). Ligger man på 16mm klarar man sig. Precis som LennArt skriver kan man se att skillnaden mellan hörbart blåsljud och icke hörbart (inom rimlig ljudnivå) handlar om 1,2 mm. Passbitar är ett bra förslag. Se också till att "röret" är helt jämn. Minsta skarp kant skapar turbulenser som i sin tur kan skapa visseljud eller liknande.
Möjligt att en spaltformad port är känsligare än en rund. Jag tror det finns en tråd om det någonstans i forumet.
|
Edited by - linnar on 2006/05/30 23:26:54 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 07:54:47
|
Gott.
Sidorna kommer fungera som mall. Jag kommer fräsa 10mm djupa spår som stryrning åt MDF bitarna. Så jag hoppas att jag kan hålla en precision på runt någon tiondels mm, använder ju pelarfräs med koordinatbord )
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 08:42:51
|
Ja,ja, jag är inte ett dugg avundsjuk....
(undrar vad man kan få tag i sådant? helst värre än föregående talare...)
|
Edited by - linnar on 2006/05/31 08:55:58 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 08:53:52
|
HUMMMM Har inte alla en komplett uppsättning maskiner för trä o metallbearbetning Det trode jag
Saknar visserligen CNC maskiner Men har lite planer på att bygga en sådan
Det är inget svårt att få tag i maskiner frågan är bara hur mycket man vill betala för dem....
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 08:57:10
|
Va, har du ingen CNC... Det har ju vecken kärring som helst..
(Nu ljög jag igen)
|
Edited by - linnar on 2006/05/31 08:57:46 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 09:09:37
|
Tyvärr inte.
Syrran har en liten Roland 3D plotter. Men den fixar inte metall tyvärr o inte så stora detaljer.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 23:01:54
|
Det slog mig en sak. Jag vill absolut inte vara besvärlig , men jag tror att om du vill stämma av lådan till 29 Hz behöver du nog korta av tunneln ett par decimeter...
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 23:14:14
|
Håller med, den verkar lite lång. 29hz verkar lite lågt, tycker jag åxå. Korta av genom att lyfta av översta gröna "hyllan".
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 13:29:13
|
Hummm
Har kört lite med WinISD beta. Då får jag en tunnel som ska vara 626mm lång tvärsnitt 270x17mm. Så jag har visserligen ökat höjden på tunneln med en mm o kapat ner den 54mm. Första beräkningarna gjorde jag med Ljudias program de har på hemsidan.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 16:21:30
|
Har en fråga. Lennart du skrev i tråden om ditt Tngband-subbygge att du inte hade någon dämpull i lådan o när du testade med ull så blev det sämre. Så ska jag ha dämpull eller inte??
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 19:04:43
|
Tyvärr är det nog så att de vanliga designprogrammen inte kan beräkna tunnlar med rektangulär geometri. Teorin de använder gäller för cirkulära tvärsnitt och hyfsat för kvadratiska. Men den fungerar inte för rektangulära tvärsnitt. Var beredd på att den längd du beräknat är 30-50% för stor.
En annan känsla jag har är att 16-17 mm höjd i tunneln ger den ett så lågt Q att jag undrar om den verkligen kommer att göra sitt jobb. Inte för att jag vill råda dig, men jag hade ökat tunnelns höjd till 21 mm eller ännu hellre till 25 mm. Jag gjorde en sådan låda en gång med 20 mm höjd i tunneln och fann att den fungerar acceptabelt, men inte lysande. Därför tror jag att det går en gräns där någonstans…
Nej, i mina lådor har jag ingen dämpull.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 20:28:24
|
Oki!
Är bara tacksam för input innan jag börjar bygga. Har visserligen stavlimad ek tillsågad för en låda med dessa innermått 316x312x270. Räknar med en volym på ca 21 L (har tagit bort 1L för elementet, 2L för basrelfelxrören o så lite för stagning mm.
Vad tror ni om två 50mm avlopps rör (46mm invändigt) längd 521mm. Kan också få till det med ett 75mm avloppsrör med längden 550mm.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 20:38:05
|
Om du frågar mig är 50 mm rör inte ett alternativ. Två 50 mm portar ger mindre area än en 75 mm port. För den här konstruktionen skulle jag säga att 75 mm är absolut minimum.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 20:44:40
|
Oki!
Då får det bli en lösning med 75mm avlopsrör. Tror att jag har en del böjar o sånt liggandes |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 21:55:05
|
Jo ja har allt tittat på den där.
Men jag vill ha en så liten sub som möjligt. O som sagt nu har jag ju redan bitar till en låda.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 22:03:03
|
Jag är snällare än "Lenn Art" jag säger minst 70mm. Däremot tycker jag också att det är bättre med en stor rund än två mindre. Jag skulle nog använda dämp i lådan. Jag kanske är gammalmodig men tycker det blir bättre så, Dessutom "ser" membranet en större låda pga vissa fysikaliska orsaker (vill inte säga vilka för det finns numera de som säger att det beror på annat än det jag hävdar).
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 22:11:55
|
Har för mig att ett 75mm avloppsrör är ca 68mm invändigt.
Med eller utan dämpnig går ju att testa. Däremot så kan jag inte justera rörets längd när jag väl har att satt ihop lådan.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2006/06/01 22:28:17 |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 22:51:53
|
linnar, visserligen lite OT detta, men basreflexlådor behöver ingen volymdämpning. En korrekt designad basreflexlåda bjuder i sig själv på den dämpning som behövs. Det är ju det den är till för, eller hur?
Jag vet inte vem av oss som är mest gammalmodig, men att det skulle bli bättre av dämpning känns svårt för mig att förstå. När elementet ”ser” en större volym – vilket btw är alldeles riktigt – leder det ju till att lådan inte längre blir rätt avstämd. Dämpning kan man använda i en basreflex för att korrigera avvikelser från designmålet men inte regelmässigt, imho.
Jag har provat och mätt och lyssnat på några lådor. Genomgående har jag funnit att basen blir trött och seg av dämpningen. Kanske är det därför basreflexen stundtals har lite dåligt rykte, måntro?
För att återvända till Tobbes topic, vid resonans måste tunneln ”ta tag i” och dämpa elementet på avsett sätt. Därför tycker jag att man bör jobba fram en effektiv tunnel med resonans och Q-värde enligt design. Först därefter bedömer vi om vi behöver dämpa och i så fall var. Tja, så tycker jag i alla fall…
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
Edited by - Lenn Art on 2006/06/01 22:53:28 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 23:00:44
|
Ok!
Vad sägs om denna tågordning.
*Jag tar o caddar upp lådan, stag, förstärkare, o rör. *Mäter volymen o rörets längd (centrumkurvan i röret). *Stoppar in siffrorna i WinISD o ser vart jag hanmnar i resonansfrekvens. *Justerar i cadden o räknar igen. *När jag är nöjd så bygger jag lådan. *Tar o mäter resonansfrekvensen. *Utifrån detta justerar med dämpmaterial om det behövs.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 23:16:43
|
Lenn Art:
Fortfarande OT: Naturligtvis skall dämpningen ingå när lådan stäms av. Annars blir det som du säger.
Jag ger dig rätt i att det inte behövs dämpning när man använder frekvenser som är större än lådans innermått. Men om man använder normal branthet på filtren kommer elementet att stråla en del frekvenser som är kortare än lådans innermått. Det kan skapa stående vågor som sedan kan gå ut genom membranet. Jag gjode några mätningar kring problemet för ett par år sedan där man kunde se skillnad med och utan dämp. Dock behövs det mycket lite dämpmaterial för att dämpa bort detta.
När jag säger gammalmodig så vill jag ha dämp inte bara för att det är nödvändigt utan för att det helt enkelt känns bättre i sinnet.
För andra läsare: Måste poäntera att detta gäller bara basar för låga frekvenser. Använder man samma element också för mellanregistret är det absolut nödvändigt med dämpmaterial.
Här får det vara slut med OT .
Tobbe_L: Din tågordning låter bra.
|
Edited by - linnar on 2006/06/01 23:19:09 |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 23:40:23
|
Det jag snackar om gäller högtalare för låg bas (vilket ju den här tråden handlar om) och då är lådans dimensioner betydligt mindre än aktuella våglängder. Där är vi helt eniga. Att din dämpning känns bättre i sinnet respekterar jag till fullo, bara vi är tydliga med vad som är vad.
Tobbe_L: Din tågordning låter bra.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Topic |
|