HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 The Most Powerful Diesel Engine in the World!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:51:11  Show Profile Send ninja a Private Message
http://www.bath.ac.uk/%7Eccsshb/12cyl/

Total engine weight: 2300 tons (The crankshaft alone weighs 300 tons.)
Length: 89 feet
Height: 44 feet
Maximum power: 108,920 hp at 102 rpm
Maximum torque: 5,608,312 lb/ft at 102rpm

The crankshaft:


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:55:51  Show Profile Send mace a Private Message
Aj f*n
Den får ju motorn i HMS Atle att framstå som mindre.... Tja atletisk

Jag tjänstgjorde som SjvGb på HMS Atle och det är den största motor jag sett

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:53:26  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jeeses!
Den skulle sitta fint i min Nissan Micra
..jag som tycker stridsvagnsmotorer med turbo är häftiga.. Tänk vilken arbetsinsats det skulle kräva att byta vevlager i den där skönheten!

Hela Lichtensteins årliga dieselförbrukning får nog plats i en cylinder

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/05/29 20:53:48
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/30 :  06:25:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
ojojoj..ingen liten pryl..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/05/30 :  08:58:16  Show Profile Send denada a Private Message
Oj oj oj den där var ju bara "lite" BRUTAL!!!

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/30 :  09:14:07  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Är den till något jättefartyg typ oljetanker?


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/05/30 :  09:48:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Härligt med stora motorer särskilt de som man kan gå i vevhuset(kolla in stegpinnarna).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/30 :  09:52:49  Show Profile Send mace a Private Message
Japp

quote:
These engines were designed primarily for very large container ships. Ship owners like a single engine/single propeller design and the new generation of larger container ships needed a bigger engine to propel them.



M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/30 :  12:22:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Atle är ju inte sååå stor Jag hade prao i 9:an på Kokums o var uppe o sprang på Sigun bla. Det var första gången man såg rejäla doningar. Cylindrar man kunde stå inuti etc etc.

Stort e häftigt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:05:31  Show Profile Send Apinator a Private Message
Den där hamnar bergis i något av Maersk:s byggen, de är ju världens största containerfartyg, med en längd på ca 370 meter om jag inte missminner mej!

Hade varit kul att få uppleva en sådan maskin någon gång då jag själv jobbar som motorman på båt!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/01 :  23:31:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
370 meter??? Då är vi över Panamax... men många skepp går ju amerika-europa-(Suez eller sydafrika)-ostasien.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/02 :  00:11:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror jag sett en sådan motor på Discovery (jag tror programmet hette "Massive Engines" eller nått liknande) och då skulle den placeras i ett kinesiskt containerfartyg som skulle gå mellan Kina och USAs västkust.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:40:31  Show Profile Send rovis a Private Message
Är det el- eller kick-start? :-P
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/06/02 :  09:08:11  Show Profile Send Apinator a Private Message
Koll denna sida för lite bilder!

Specar är inte helt lätt att hitta men jag söker fortfarande!
http://www.jtashipphoto.dk/christian_hansen.htm

Kolla på bogserbåtarna som är STORA, och de ser ut som leksaksbåtar i jämförelse!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/06/02 :  09:36:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kamrem till den finns nog inte på biltema.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/02 :  10:06:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
När jag gick i plugget hade vi studiebesök på Uddevallavarvet, då såg vi något liknande. Otroligt häftigt med motorer som mindre hyreshus. Någon undrade hur man startar den, med tryckluft blev svaret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/06/02 :  11:34:37  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
En kompis till mig har jobbat på fraktfartyg som gick jorden runt. En gång var han i Yokohama så jag åkte ut till hans båt. Han visade motorerna och berättade att de stänger av en cylinder i taget och renoverar den medans de andra fortfarande jobbar. Han sa motorn var så stor att de kunde stå inne i cylindern utan problem.

Edit; jag såg att det var i Korea de bygger motorn. När Korea började bygga båtar (70-talet?) skrattade varven i Sverige åt dem och menade att de inte var något hot. Nu är de ledande (eller två) i världen på antal ton tillverkade per år.

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2006/06/02 11:39:11
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/06/02 :  13:36:15  Show Profile Send Apinator a Private Message
LarsTokyo: Helt rätt, världens största varv är Hyundai varvet! Och de är mycket starkt på frammarshc precis som övriga Asien, är ju väldigt poppis med kinabyggen numera också!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:49:33  Show Profile Send rovis a Private Message
Frågan är ju bara vad det innebära för den Koreanska, politiska vistraditionen?

Två fina bitar med varvsanknytning som genast kommer till mig är De mördades fria republik ("Vi svetsade på deck, 30 meter över jord") och -givetvis- Strejken på Arendal ("Skepp går fram på många hav // de byggs i många land // en del har byggts i stan göteborg // har byggts av arbetarna på arendal).
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:39:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Moton ger 0,047Hk per kilo motor.. det är rätt mesigt

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:16:10  Show Profile Send B-200 a Private Message
det var ju till Hyundai kockums kranen åkte...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:37:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Koreanerna bildade fackförening, fick anständig lön, varvet kom i kris, staten pumpar in pengar.... och nu finns kranen inte kvar längre.

Den finns i Kina.

Där varvsjobbarna snart startar fackförening, får anständig lön, varvet hamnat i kris och sedan...

gissningstävlan någon? Vem kan tänkas bli nästa nation att konkurrera ut de befintliga duktiga varven med eländiga arbetsförhållanden och urusla löner som vapen?

Häftig motor!!

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:43:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
vemsom: Ja lite mesigt kanske.....men verkningsgraden är ju rätt bra...50% ..om jag nu inte fattade fel....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/06/03 :  20:09:55  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
De där stora dieslarna brukar vara tvåtaktare, därav den höga verkningsgraden.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/06/03 :  21:06:40  Show Profile Send rovis a Private Message
Hifi Consult: Tycka vad man vill om det kapitalistiska produktionssystemet, men det här är inte rätt plats att diskutera det på. [...] *sudd, sudd, sudd*

Edit: Nu gjorde ju just det precis jag skrev att Hifi consult inte skulle göra. Fy på mig! Stygg rovis!

Edited by - rovis on 2006/06/03 21:08:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000