Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 10:01:22
|
Jag upplever att det är mycket som är försumbart rent teoretiskt men som har praktisk betydelse när man väl testar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 10:10:05
|
quote: Jag upplever att det är mycket som är försumbart rent teoretiskt men som har praktisk betydelse när man väl testar.
Intressant iakttagelse. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 11:53:31
|
Det är aldrig fel att testa :-) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 16:45:34
|
Jag ska förklara mig. Jag satte Wattgate-kontakter på några av mina nätkablar då jag i jämförelse med andra kontakter upplevde att dom gav ett mer skarpskuret och detaljerat ljud när vi jämförde. Men efter ett tag så upplevde jag att ljudet förändrats i min anläggning. Vi tog då och bytte den ena Wattgate-kontakten mot en ny fräsch. När vi sedan jämförde så hörde jag ingen skillnad mellan den gamla kontakten och en vanlig guldpläterad men däremot mellan den nya och gamla Wattgate-kontakten. Ljudet hade alltså förändrats, i mitt tycke till det sämre. Min fundering är då om det kan bero på att det uppstått en beläggning av oxid på den guldpläterade kontaktytan som kommit från nätbrunnen. Är det sämre att ha olika material på kontaktytorna eller saknar det betydelse tror ni? Jag ska ta och göra rent kontaktytorna så fort jag får tid och se om jag kan höra någon skillnad. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 17:28:17
|
Intressant! Skall bli intressant att höra dina iaktagelser efter rengöring, men det är inte trivialt om du fått beläggningar. Datorkomponenter som blivit "smittade" är bara att slänga.. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/07/06 : 21:48:49
|
Fick detta mail igår från en kille som bytt säkring i sin cd spelare:
"För det första måste jag säga att jag faktiskt var lite tveksam till om det skulle höras någon skillnad när jag bytte på CD-n, men direkt när jag satte in den så märkte jag att det helt plötsligt fanns någonting, mer, i musiken. Allt vart lite klarare, lite mer distinkt, lite mer artikulerat. Det var dock ingen natt-och-dag-skillnad, men den fanns där likväl. Och för den lilla pengen var det klart värt det! :)"
Placebo eller ej, om den som byter säkring blir nöjd och tycker det blir bättre så måste ju han få vara lycklig i det. Men varför inte, i en säkring är det väldigt lite ledare som strömmen skall passera innan den går in i apparaten för att skapa välljud. |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/07/22 : 07:13:59
|
quote: Björn-Ola Jag ska ta och göra rent kontaktytorna så fort jag får tid och se om jag kan höra någon skillnad.
Hur har det gått, har du haft tid att titta och lyssna på det där än
Vore intressant att höra
Mvh Passerati |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/07/22 : 17:52:11
|
Jag har helt glömt bort det här.
Jag får föra upp det på prioritetslistan, efter tvätta bilen. Så någon gång i höst kanske.
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/07/22 : 18:11:30
|
Apropå säkringar i högtalare: Jag har tagit bort dem helt och hållet (kortslöt),för länge sedan i vissa högtalare. Det gjorde skillnad! Säkringar i så lågimpediva kretsar är rena döden för ljudet! Dessutom om rörförstärkare användes är det ingen risk för likströmsutsläpp, vilket gör säkringarna än mer onödiga. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2006/07/23 : 19:58:57
|
quote: Placebo eller ej, om den som byter säkring blir nöjd och tycker det blir bättre så måste ju han få vara lycklig i det. Men varför inte, i en säkring är det väldigt lite ledare som strömmen skall passera innan den går in i apparaten för att skapa välljud.
Håller med! |
I was talking to myself! |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/07/23 : 22:09:52
|
Säkringen som ledare påverkar nog inte, däremot dom extra kontaktytorna. Därav nyttan av guldplätering. Men nog borde väl båda kontaktytorna vara guldpläterade för att säkerställa bra kontakt?
|
|
|
Topic |
|