HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bild på Quads nya elektrostater.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/10/01 :  13:33:41  Show Profile Send esl a Private Message
Ett tidigare citat i denna tråden fast i längre form:

"I know of no other speaker I'd rather own,
regardless of price. I think it's the finest hi-fi
purchase you could ever make in terms of
performance and value-yes, it's that good.
Speaker of the year? Nah. Speaker of the
centuries. This one and the last.’'

– Stereophile , Sam Tellig

Detta måste alltså vara den högtalare som har minst kända fel alla kategorier!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/01 :  15:05:21  Show Profile Send brewitz a Private Message
Ken Kessler recenserar 2905 i senaste numret av Hifi-News.
Citat: ""ESL-2905 is the most seamless, transparent, focused loudspeaker I have ever heard. It is to the original what a 2006 Ferrari 599 is to a 1953 250MM: Pure to the spirit, but updated in every important way" ........... "I have to say this is the finest speaker on the planet"
Det är lovord hela vägen. Jag blev riktigt sugen på att testa dem efter att ha läst reportaget.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/10/01 :  20:44:04  Show Profile Send esl a Private Message
Ok.. en recension till:

"By the highest standards, the 2905s get
everything right to a degree that had me
shaking my head in awe. This is easily
one of the most revealing and accurate
loudspeakers I have ever heard."

– Hi-Fi World , Noel Keywood

PS: som jag skrev på min önskelista innan i tråden så verkar dom äntligen ha bytt ut 220uF elektrolyten till Audiofilvariant! ÄNTLIGEN!

Detta innebär att dessa högtalare kanske låter nästan lika bra som fullmoddade ESL 63!!
Och det är det bästa betyg jag kan ge till en högtalare...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/21 :  20:43:57  Show Profile Send brewitz a Private Message
f95toli och jag har lyssnat på den mindre 2805 idag. Vi hade en sejour på Unilet (http://www.unilet.net) i södra London.
När vi kom dit hade de kopplat ihop transport, Chord Blu, DAC Chord DAC64, förstärkare Chord CPM3300 och Quad 2805.
Första intrycket var sisådär, röster, enskilda instrument satt som en smäck men ljudbilden var rörig. Efter in liten invinkling och med lyssnaren i stenhård mittposition blev det ganska stor skillnad, de började spela riktigt bra. Vi testade med en ganska varierad mängd musik och de klarade det mesta, med Rammstein på ganska hög volym blev det lite grötigt men kanske var det rummet som spökade. Det var ett ganska litet rum med massor av elektronik i ställ efter sidorna och bara tunna slöjor mot hårda (tror jag, det är ju i England) väggar.
I vilket fall som helst var det roliga 90 minuter som definitivt gav mig mersmak.
I slutet bytte vi Chord transport+DAC mot Esoteric X-01 (limited) men jag tror vare sig jag eller f95toli hörde någon större skillnad.

Kul detalj, f95 bad att få lyssna på ngn multi-spelare och våran värd knatade iväg och hämtade en Meridian G91 som han kopplade in i Chord CPM3300. En minut senare kom det ett rökmoln ur stärkaren och så var det ajöss med den. Det var ett snabbt sätt att bränna 100000 spänn.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/10/22 :  00:44:25  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Här är en rec. http://www.6moons.com/audioreviews/quad2/2905.html

JOhan
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/22 :  17:27:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, "magisk rök" blir extra intressant när den kommer från en Chord för £6000. Fast bra lät den när den spelade.

Quadarna lät som sagt väldigt bra när de vinklats in en del, innan dess var ljudbilden väldigt diffus. Nackdelen med invinklingen var dock att sweetspot blev väldigt liten, det minsta man flyttade sig så blev det diffust igen.
Rummet var knappast idealt men å andras sidan så påminner det nog en hel del om hur många lyssninsrum ser ut. Har man ett "vanligt" rum utan akusikåtgärder så blir det nog lite av lotto om Quadarna fungerar eller inte.

Unilet var för övrigt en väldigt trevlig butik, dessutom ligger den inte så långt från där jag bor. Väl värd ett besök om ni råkar befinna er i närheten någon gång (sydvästra London).
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/10/22 :  17:37:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man måste köra högtalarna "rakt på" för att få bra fokus har man problem med studsande ljud bakom högtalarna. De skall helst ut en bra bit från väggen men kan fungera hyggligt närmare vägg också men då får man ha rejäla absorbenter bakom.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/22 :  19:23:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, rummet var som sagt inte vidare bra och de hade inga basabsorbenter. Allt de gjort är att hänga lite tyg på väggarna.
Men frågan är om det helt enkelt inte kan vara så att högtalarna är rätt placeringskänsliga också? Den första uppställningen såg "rimlig" ut så att ljudbilden var så diffus som den faktiskt var tyckte jag var överaskande. Det är som sagt ganska många som spelar i sådana rum med viss framgång även utan absorbenter.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/10/22 :  19:55:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
De är väl egentligen inte mer placeringskänsliga än några andra högtalare, alla högtalare måste placeras korrekt. Man får bara ha i åtanke att det är dipoler och sådana ställer man inte nära en vägg och speciellt inte nära en vägg utan dämpning.

Just fokus i ljudbilden är de här Quad-högtalarna extremt bra på vid korrekt placering, förmodligen bäst av alla högtalare på marknaden.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000