HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En tanke angående audiofilism.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2006/05/27 :  16:26:33  Show Profile Send whyman a Private Message
Igår när jag satt och lyssna på lite skön musik började jag fundera på vilken typ av audiofil jag är.
Det finns ju två typer av audiofiler. De som lyssnar på musik (ljud) och de som lyssnar på sin anläggning (rätta mig om jag har fel). Men hur vet man vilken typ man är? Det är ju svårt att vara både och.

Är man en tekniskaudiofil om man byter anläggnign var 6 månad och är man en musikaudiofil om man fyller hela lägenheten med alla sorters skivor? Eller finns det snävare definitioner? Eller kan det vara så att en musikaliskaudiofil byter anläggning var 6 månad för att få sina nyinköpta skivor att låta bättre än de gamla?

Hade varit bra med lite hjälp gällande begreppet så man vet vilken typ man är.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/05/27 :  16:48:03  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag tycker det kvitter vilken typ man är, bara man trivs med det.
Börjer man skilja på rätt och fel enligt någons eller någon grupps definition liggen man risigt till.
Att samla frimärken är för mig mycket tråkigt, men jag vet att det finns folk som stortrivs med det.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:03:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Håller med! Det spelar ingen roll vilken typ man är så länge det inte övergår i ett missbruk ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/27 17:04:01
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:10:10  Show Profile Send CC a Private Message
"en musikaliskaudiofil byter anläggning var 6 månad för att få sina nyinköpta skivor att låta bättre än de gamla?"

- Nja... Jag "trimmar" konstant min anläggning för att få de där silvriga sakerna att låta lika bra som de där gamla svarta grejerna! Troligtvis kommer jag aldrig att lyckats med detta...

samt så trimmas anläggningen för att kunna krama ur ännu mer musikalitet ur reproduktionssystemet som står i källaren... Oavsett mediaformat. Så att katalogisera ens intresse för musik & hifi är nog lite bökigt. Det ena utesluter ju inte det andra?
Hifi utan musik? Mja... Kan jag vara utan.
Musik utan hifi då? Är det möjligt? Tja... De blir mycket spring ute på konserter...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:12:45  Show Profile Send CC a Private Message
"inte övergår i ett missbruk "

- Då e jag körd...
Ps. säg inge te mina närmsta!
Jag vill INTE bli inlagd på något rehabliteringshem för hifi&musik missbrukare!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/05/27 :  20:53:02  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag jobbar med konserter nästan dagligen, så nuförtiden så har tekniken tagit överhand hemma. Jag känner inte så stort behov att få "live" ljud hemma längre utan flummar på roliga och/eller praktiska lösningar. Försöka driva ett par högtalare på 85dB verkningsgrad med ett 8 watts slutsteg, aktivt dela sovrumshögtalarna då mer för att se skillnaden och vad som händer egentligen för att kunna optimera pris/prestanda snarare än att det ska låta så bra som möjligt! Har skaffat en kvadrofonisk förstärkare som jag tänkte fixa husljud i olika rum med, men den låter så bra att jag funderar att bygga ett aktivt filter till min studio. Är det missbruk eller bara roligt!? För mig är det nog snarare en process där resan är roligare än målet!

Vad för fil är jag då?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/05/28 :  01:09:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
En resofil så klart
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/28 :  02:03:54  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Tycker att ord som slutar på fil oftast har negativ klang. Jag gillar ordet "HiFi-entusiast" bättre!

Ibland känns det som folk (inkl jag) byter grejer och uppgraderar bara för att det kan låta bättre. Och att den ständiga strävan skapar en stor del av njutningen i hobbyn.

Det är väl någonstans en bra bit in i den strävan som ändelsen fil dyker upp, och även ett eventuellt missbruk om det går riktigt långt.

Men det är väl ändå själva sjukdomen/strävan som är grejen, för vem skulle bara vilja ha världens bästa anläggning för X antal miljoner bara så där på ett bräde och veta att detta är toppen/slutet?
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/05/28 :  09:00:47  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
Men det är väl ändå själva sjukdomen/strävan som är grejen, för vem skulle bara vilja ha världens bästa anläggning för X antal miljoner bara så där på ett bräde och veta att detta är toppen/slutet?

Inte jag.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/28 :  09:54:04  Show Profile Send CC a Private Message
inge e så bra att de inte kan bli bättre

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/05/28 :  10:13:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
vem skulle bara vilja ha världens bästa anläggning för X antal miljoner bara så där på ett bräde och veta att detta är toppen/slutet?


Jag skulle! Hade varit skönt att veta att alla pengar kan gå till akustik och skivor...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/28 :  11:21:40  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message

quote:
inge e så bra att de inte kan bli bättre
quote:
- Då e jag körd...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/05/28 :  11:48:39  Show Profile Send Stickan a Private Message
Sorry guys, blev lite strul här!!

Jag tror att de flesta av "oss" är lite mer inne på utrustningen än på musiken, det är ju en hobby lika mycket som att byta frimärken eller samla på gamla ölunderlägg!!

Titta bara på antalet gensvar på de olika musiktrådarna, mycket färre än de som finns ang utrustning.

Finns hur mycket tips som helst på skön music, öppna ögonen annars missar ni det väsentliga:musiken.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/05/28 :  13:07:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Stickan - Du får gärna ta bort dina tidigare inlägg, eller iallafall redigera bort allt det onödiga, jag tyckte det var ofantligt jobbigt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/05/28 :  13:46:16  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
jag tyckte det var ofantligt jobbigt.


Dagens i-landsproblem, eller?!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/05/28 :  14:01:22  Show Profile Send Stickan a Private Message
Fisksmisk ola: fixat!

Har inte riktigt kommit underfund med "tekniken" här än men, nu är det borta!
Ber om ursäkt för strulet.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/28 :  14:11:31  Show Profile Send mayro a Private Message


Fattar inte varför ens försöka dela in dom sk olika sakerna.. Det är symbiosen mellan dom som är mitt intresse i varje fall.. Musiken blir inte bra om den låter skit aldeles oavsett hur bra själva musiken är.. Och därmed måste grejorna lira bra...därmed är det kul med grejor..

Sedan kommer det största problemet med att MUSIKEN oftast är så förbaskat kasst inspelad så skivorna är ospelbara aldeles oavsett vad ...Och hur bra musiken än är så pallar jag då inte sitta o lyssna på skräpljud

Bra musik är trist då den är inspelad så det gör ont i öronen...

Medans då inspelningen är bra.. Musiken bra enligt sin egen smak.. O grejorna lirar fint... Då sitter man där o gillar läget..

DVS.. Symbiosen sitter ihop.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/05/28 :  14:24:49  Show Profile Send Stickan a Private Message
Det är kul med musik och det är kul med grejor.

Frågan är om man lär sig dra en gräns någonstans, plånboken måste nog få säga sitt.
Vilken typ man är går nog inte att svara på och är väl egentligen ganska ointressant, grejen är att man har fastnat för det här med bra musik o bra ljud helt enkelt.

Finns det rehabiliteringshem för sånt här syr de nog snart in mig i alla fall!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/05/28 :  22:50:39  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
shopoholics, spelare och andra missbrukare har ofta det gemensamt att man fortsätter fast man egentligen borde låta bli...

handen på hjärtat: hur många här kan låta bli?

(inte jag)
(den som är utan synd kaste första stenen, som kristus säger betr den otrogna hustrun)

Zory
Polen
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2006/05/29 :  08:31:43  Show Profile Send ud a Private Message
Jag gjorde en liten betraktelse över ämnet på ett annat forum nära dig.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1020&hl=audiofilitus
om det är till glädje.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2006/05/30 :  00:26:31  Show Profile Send whyman a Private Message
Det verkar som det finns lika många indelningar på audiofili som det finns audiofiler.

Men jag har fortfarande inte kommit på vad jag är för någon typ av audiofil. Egentligen gör det kanske inte så mycket. Bara man är nöjd med det man gör.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/05/31 :  01:04:16  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


ville bara följa upp genom att rekommendera alla att läsa ud:s roliga, välskrivna och ack så träffande karaktäristik i tråden ovan!

träffade på ett annat forum dessutom--vad är utmärkande för euphonia egentligen? såg trevligt ut...

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000