Author |
Topic |
|
whyman
Member
73 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 16:26:33
|
Igår när jag satt och lyssna på lite skön musik började jag fundera på vilken typ av audiofil jag är. Det finns ju två typer av audiofiler. De som lyssnar på musik (ljud) och de som lyssnar på sin anläggning (rätta mig om jag har fel). Men hur vet man vilken typ man är? Det är ju svårt att vara både och.
Är man en tekniskaudiofil om man byter anläggnign var 6 månad och är man en musikaudiofil om man fyller hela lägenheten med alla sorters skivor? Eller finns det snävare definitioner? Eller kan det vara så att en musikaliskaudiofil byter anläggning var 6 månad för att få sina nyinköpta skivor att låta bättre än de gamla?
Hade varit bra med lite hjälp gällande begreppet så man vet vilken typ man är. |
"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 16:48:03
|
Jag tycker det kvitter vilken typ man är, bara man trivs med det. Börjer man skilja på rätt och fel enligt någons eller någon grupps definition liggen man risigt till. Att samla frimärken är för mig mycket tråkigt, men jag vet att det finns folk som stortrivs med det. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 17:03:29
|
Håller med! Det spelar ingen roll vilken typ man är så länge det inte övergår i ett missbruk ;-) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
Edited by - kaffekoppen on 2006/05/27 17:04:01 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2006/05/27 : 20:53:02
|
Jag jobbar med konserter nästan dagligen, så nuförtiden så har tekniken tagit överhand hemma. Jag känner inte så stort behov att få "live" ljud hemma längre utan flummar på roliga och/eller praktiska lösningar. Försöka driva ett par högtalare på 85dB verkningsgrad med ett 8 watts slutsteg, aktivt dela sovrumshögtalarna då mer för att se skillnaden och vad som händer egentligen för att kunna optimera pris/prestanda snarare än att det ska låta så bra som möjligt! Har skaffat en kvadrofonisk förstärkare som jag tänkte fixa husljud i olika rum med, men den låter så bra att jag funderar att bygga ett aktivt filter till min studio. Är det missbruk eller bara roligt!? För mig är det nog snarare en process där resan är roligare än målet!
Vad för fil är jag då? |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 01:09:21
|
En resofil så klart |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 02:03:54
|
Tycker att ord som slutar på fil oftast har negativ klang. Jag gillar ordet "HiFi-entusiast" bättre!
Ibland känns det som folk (inkl jag) byter grejer och uppgraderar bara för att det kan låta bättre. Och att den ständiga strävan skapar en stor del av njutningen i hobbyn.
Det är väl någonstans en bra bit in i den strävan som ändelsen fil dyker upp, och även ett eventuellt missbruk om det går riktigt långt.
Men det är väl ändå själva sjukdomen/strävan som är grejen, för vem skulle bara vilja ha världens bästa anläggning för X antal miljoner bara så där på ett bräde och veta att detta är toppen/slutet? |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 09:00:47
|
quote: Men det är väl ändå själva sjukdomen/strävan som är grejen, för vem skulle bara vilja ha världens bästa anläggning för X antal miljoner bara så där på ett bräde och veta att detta är toppen/slutet?
Inte jag. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 10:13:27
|
quote: vem skulle bara vilja ha världens bästa anläggning för X antal miljoner bara så där på ett bräde och veta att detta är toppen/slutet?
Jag skulle! Hade varit skönt att veta att alla pengar kan gå till akustik och skivor... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 11:21:40
|
quote: inge e så bra att de inte kan bli bättre
quote: - Då e jag körd...
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 11:48:39
|
Sorry guys, blev lite strul här!!
Jag tror att de flesta av "oss" är lite mer inne på utrustningen än på musiken, det är ju en hobby lika mycket som att byta frimärken eller samla på gamla ölunderlägg!!
Titta bara på antalet gensvar på de olika musiktrådarna, mycket färre än de som finns ang utrustning.
Finns hur mycket tips som helst på skön music, öppna ögonen annars missar ni det väsentliga:musiken. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 13:07:46
|
Stickan - Du får gärna ta bort dina tidigare inlägg, eller iallafall redigera bort allt det onödiga, jag tyckte det var ofantligt jobbigt. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 13:46:16
|
quote: jag tyckte det var ofantligt jobbigt.
Dagens i-landsproblem, eller?! |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 14:01:22
|
Fisksmisk ola: fixat!
Har inte riktigt kommit underfund med "tekniken" här än men, nu är det borta! Ber om ursäkt för strulet. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 14:11:31
|
Fattar inte varför ens försöka dela in dom sk olika sakerna.. Det är symbiosen mellan dom som är mitt intresse i varje fall.. Musiken blir inte bra om den låter skit aldeles oavsett hur bra själva musiken är.. Och därmed måste grejorna lira bra...därmed är det kul med grejor..
Sedan kommer det största problemet med att MUSIKEN oftast är så förbaskat kasst inspelad så skivorna är ospelbara aldeles oavsett vad ...Och hur bra musiken än är så pallar jag då inte sitta o lyssna på skräpljud
Bra musik är trist då den är inspelad så det gör ont i öronen...
Medans då inspelningen är bra.. Musiken bra enligt sin egen smak.. O grejorna lirar fint... Då sitter man där o gillar läget..
DVS.. Symbiosen sitter ihop. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 14:24:49
|
Det är kul med musik och det är kul med grejor.
Frågan är om man lär sig dra en gräns någonstans, plånboken måste nog få säga sitt. Vilken typ man är går nog inte att svara på och är väl egentligen ganska ointressant, grejen är att man har fastnat för det här med bra musik o bra ljud helt enkelt.
Finns det rehabiliteringshem för sånt här syr de nog snart in mig i alla fall!! |
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2006/05/28 : 22:50:39
|
shopoholics, spelare och andra missbrukare har ofta det gemensamt att man fortsätter fast man egentligen borde låta bli...
handen på hjärtat: hur många här kan låta bli?
(inte jag) (den som är utan synd kaste första stenen, som kristus säger betr den otrogna hustrun) |
Zory Polen
|
|
|
ud
Member
894 Posts |
|
whyman
Member
73 Posts |
Posted - 2006/05/30 : 00:26:31
|
Det verkar som det finns lika många indelningar på audiofili som det finns audiofiler.
Men jag har fortfarande inte kommit på vad jag är för någon typ av audiofil. Egentligen gör det kanske inte så mycket. Bara man är nöjd med det man gör. |
"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
|
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2006/05/31 : 01:04:16
|
ville bara följa upp genom att rekommendera alla att läsa ud:s roliga, välskrivna och ack så träffande karaktäristik i tråden ovan!
träffade på ett annat forum dessutom--vad är utmärkande för euphonia egentligen? såg trevligt ut... |
Zory Polen
|
|
|
|
Topic |
|