HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ruggigt bra skiva
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/05/27 :  13:47:02  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej
Vill bara tipsa om en fruktansvärt enormt ruggigt överjävligt bra skiva, nämligen Jon Lord with THE HOOCHIE COOCHIE MEN (Live at the Basement) dubbel CD. Den är tametusan bland det bästa jag hört i Blues/bluesrock och jo det är Jon Lord från Deep Purple. den har gått konstant nu i en vecka och jag tröttnar inte på den. KÖP!!!!!!

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/27 :  14:10:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
den ska utforskas

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/05/27 :  14:36:48  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Lite info om den. Jon Lord var i Australien för att spela piano i konserthuset i Sydney (han har en akustisk repertoar) men lyckades skada tummen så pianospel var inte att tänka på. Istället för att åka hem med svansen mellan benen så bestämde han sig för att ha lite kul (Hammond B3 kunde han spela), han mötte några innhemska blues musiker och spelade live på en klubb - The Basement, och tur var väl det. Det finns både en dvd och en dubbel CD. Jag har bägge och kan bara säga KÖP!! Så jädra bra. När dom drar Booker T and the MG's gamla Green Onion (Låt 6) så står tuppskinnet som regnet en midsommarafton, att sen Jimmy Barnes sjunger på en del av låtarna gör inte saken sämre. Ljudet är MYCKET bra, suverän live känsla, duktiga musiker och en fet mix, bra låtval... vad mer finns att tillägga.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/27 :  15:20:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Köpt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/27 :  15:40:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vilket gung !!!

Det här ett måste om du bara har det minsta intrsse för blues o boogie

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:32:31  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Kul att du gillar den . FINNS det nåt häftigare instrument än Hammond B3. Jag jobbade som ljudtekniker en gång åt The real thing (Paul "Groove" Wagnberg) och efter att ha baxat 300+ kg orgel upp på scenen så dryftade jag mig att säga att det finns ju bra synt moduler för B3 sound nu - svaret var att väger det inte mer än 300kg så är det inte värt att spela på....

PS. Föresten en annan bra skiva, fast jazz - The Real Thing live
PS2 (nä ingen dator) Har kranat Pierre Swärd oxå, kan bara säga - KÖP
Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/05/27 17:59:25
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/05/28 :  11:22:51  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jon Lord + Jimmy Barnes låter intressant, sjunger Jimmy eller skriker han som han tyvärr gjort mer o mer de senaste 15 åren??

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/28 :  13:08:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Han är inte med på alla låtar , han sjunger väl på knappt 1/3 o han ylar på rejält ibland

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/05/28 :  20:07:33  Show Profile Send Stickan a Private Message
Skall försöka få tag i "The hoochie coochie men" verkar kunna vara något.
Johan_Björklund o Gothmog II: känner ni till Jimmy Barnes så känner ni säkert till att han var sångare i ett australiensiskt band som hette:Cold chisel.
Har två cd med dem o försöker frenetiskt få tag på fler, speciellt en som heter:Circus animals. Har ni några tips kanske?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2006/05/31 :  14:32:32  Show Profile Send Gabe a Private Message
Stickan: Om du går in på www.hmv.com.au så hamnar du på den austraienska grenen av skivaffären HMV. De har ett helt gäng titlar av Cold chisel. Har själv handlat från dem tidigare och det har fungerat alldelses utmärkt. Tänk bara på att tullen håller ett öga på alla försändelser som har ett värde på över 225kr (tror jag det är). Det kan löna sig att beställa skivor separat istället. Drabbades så sent som igår av en extra tull på 127 kronor när jag handlade skivor från USA...
lycka till
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/31 :  14:44:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Barnes är ny för mig , men sjunga blues det kan han

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/05/31 :  17:50:36  Show Profile Send Stickan a Private Message
Gabe: RUGGIGT bra tips!!!!!!!!!!!!
johan björklund: kan tänka mig att Jimmy kan sjunga blues, han lär ha kämpat mot demoner hela sitt liv.
När det gäller Cold chisel kan jag bara säga:HANDLA!!!!!!!!
Har tre cd med dem, en samling:Chisel, samt:East-fanimej en av de bästa rockplattor som gjorts!!!...och:The last wave of summer, kom 01 el 02 första plattan tillsammans sen 83 el 84 också bra.

Är duktigt OT nu jag vet men kan inte hejda mig.
Jimmy Barnes har också släppt ett gäng soloplattor varav de två första är klart bäst enligt mig:For the workingclass man-85, och:
Freight train heart-88 .

Andra plattor med jimmy:Souldeep(covers) 91
Flesh and wood: 93-unplugged-variant.

Finns några till men dem har jag inte koll på.
KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP!!!!!!!!!!!!!!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/06/01 :  12:17:57  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har nu beställt "The hoochie coochie men" på DVD!!
Återkommer när jag har kollat in den

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/01 :  19:44:33  Show Profile Send ILLY a Private Message
Apropå Jon Lord så har ni väl hört Sarabande och Pictured Within, från hans gamla soloplatta?

Sarabande ligger ganska nära några av Santanas äldre låtar, fast mindre slagverk. Pictured Within är mer storslagen med konsertflygel och stråkar, Ian Gillan på sång, inte helt olikt en del av Elton Johns alster, men väldigt bra.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/06/05 :  20:07:58  Show Profile Send Stickan a Private Message
Fick besked om att Jon Lord & the hoochie coochie men levererades idag!
Får den nog på onsdag då.

Återkommer!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/06/05 :  21:25:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Apropå Jon Lord så har ni väl hört Sarabande och Pictured Within, från hans gamla soloplatta?



Vilken platta menar du?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/06/05 :  21:32:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag köpte DVD:n med Deep Purples "Consert for group and orchestra" från -69. Det var ju ett av Jon Lords försök att blanda klassiskt och rock.
Jag har den på vinyl, men ljudet på DVD:n känns restaurerat och låter bättre. Bl.a. är den hemska distortionen på Ian Gillans sång borta.
Konserten är egentligen en enda stor kulturkrock, det är lustigt att se Ritchie Blackmore stå och häva ur sig gitarrkaskader mitt i symfoni-orketern, men vissa partier är otroligt fina. Lyssna på andra satsen, fantastisk vacker musik som gör mig tårögd.
Jag har inte hört några av hans solo-plattor, kanske dags att införskaffa några?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/06/05 21:35:41
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/06 :  12:20:51  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ehhrrmm.. Ursäkta, uttryckte mig visst en aning skevt. Sarabande är hans gamla soloplatta från 1976 och Pictured Within är hans nya från 1998. Har tyvärr inte hört hela albumen, men det jag hört kan jag gärna rekommendera.

Om någon har skivorna och vill sälja dom till mig, så skicka gärna ett PM!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/06/10 :  23:03:02  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har nu fått DVD`n med Jon Lord & The hoochie coochie men och sett o lyssnat på den en gång.
Helt okej, får nog kolla den ett par gånger till innan jag ger ett definitivt betyg.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/06/26 :  14:26:20  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vart finns Jon Lord with THE HOOCHIE COOCHIE MEN att köpa?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/06/26 :  14:35:19  Show Profile Send UrSv a Private Message
Överallt? Testa t.ex. CDON eller Amazon.com.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/26 :  15:30:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är beställningsvara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/06/26 :  22:38:42  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jag köpte den på CDON.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/06/26 :  23:10:45  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hahaha... hittade den på CDON till slut! Ögonen är visst det första man blir blind på!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/07 :  19:48:54  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har nu kollat "The hoochie coochie men" några gånger till.
Blev inte sådär heltänd första gången jag såg den men, den har liksom kommit smygande på nåt sätt.

Tycker det är en sån där trivseldvd som gör en på gott humör så man går ner i varv på ett skönt sätt.
Sitter och myser o småler lite när jag tittar på den, då kan den ju inte vara fel!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2006/08/03 :  20:25:06  Show Profile Send jari a Private Message
Oj.oj,oj vad bra den är.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000