HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golv-dämpmaterial? Kattvänligt och WAF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/05/27 :  12:50:03  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hej gott folk!

Man läser ofta att man ska ha massa mattor i lyssningsrum för att dämpa det ena och det andra. Men om man som vi har 3st långhåriga katter så är mattor inte så kul alltid. Den enda mattan vi har i vardagsrummet tar 10min att dammsuga varje vecka...

Har ni stött på någon matta som inte drar åt sig katthår? Eller kanske något annat golv-liggande som kan passa? Kravet är att det ska passa sig i ett normalt vardagsrum.

Vi har parkettgolv som vi gillar, men jag misstänker även att det är en orsak till det hårda ljudet här hemma. Och att sätta upp dämppaneler i taket är inte att tänka på i denna lyan iaf.

Mvh
Bosse

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/27 :  13:09:44  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bosse, skaffa en soffgrupp med sort "hålrum under" .... kan fyllas med dämpmaterial .... köpte en fotpall på IKEA ... den blev en bra "basfälla"!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/27 :  14:13:17  Show Profile Send CC a Private Message
diskreta prylar i taket skulle vart lösningen annars... Synd...

Men kan du tänka dig att rulla fram ett par mindre mattor framför högtalarna när du ska till att finlyssna"? Placerar du dem vid första golvreflexen så kan det göra en del...
Mattorna behöver ju inte vara allt för stora, någon kvadrat ungefär, och är lätta att lägga undan innan du släpper ut katterna från badrummet! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/05/27 14:13:46
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/05/27 :  14:25:37  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Wolfgang: Bra tips, det kan nog lösa lite basproblem i rummet. Får kolla de soffor vi har nu, kan säkert fyllas lite till.

CC: Hur blir det diskret med paneler i taket som hänger ner 15-20cm?Mjo, rulla ut små mattor kan funka. Nån sorts trasmatta kanske inte suger upp så mycket katthår som vår nuvarande matta. Och hah, låsa in katterna i badrummet hade orsakat missljud i form av mjau och klösande på dörren för att komma ut...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/27 :  15:04:07  Show Profile Send CC a Private Message
Varför hänga ned takpaneler 15-20 cm? Några akustikplattor som matchar ditt tak på väl valda ställen dikt ann taket blir inte mycket som sticker ut... Två, tre centimeter? Fetare plattor på 10cm är om du vill plocka längre ned i mellanregistret, men det rekomenderar jag dig att vara försiktig med. Kan lätt bli "feldämpat" då... Bättre att du bara plockar ned den översta klangen i rummet. Om du inte ska gå hela vägen förståsssssss!

Missljud? Från missarna? Tror du de? hehe, jo, de kan ju vara ett okynne :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/27 :  21:15:53  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mattor av sisal, kokos eller sjögräs, kanske med något dämpande under?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/05/28 :  00:23:30  Show Profile Send BosseBula a Private Message
2-3cm ner.. Låter ju genomförbart. Typ några plattor som plockar första reflexen i taket? Får väl kanske vänta å se om vi ska möblera om igen innan bara...

guldfisk: Hm, kanske de. E bara lite orolig för att katterna sätter klorna i dem och leker hårt där sen. Men deras hår borde inte fastna där iaf.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/05/28 :  00:59:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vad är det du vill "dämpa" igentligen?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/05/28 :  01:59:58  Show Profile Send Bubben a Private Message
Placera kraftig matta utmed väggarna...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/05/28 :  02:18:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Alla i den här tråden talar om dämpning av olika saker, verkar vara som taget ur luften. Har det verkligen blivit så att det råder någon form av dämpningshysteri? Att man ska dämpa någonting, men itne riktigt vet vad och varför?



"dämpa" liksom, dämpa vad? Och varför? Det är en god sak att utgå ifrån innan man startar..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/28 :  08:18:25  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Första reflektionen på golvet.. Svanå har någon typ av V-absorbent. Har inte sett hur den ser ut, men Matts rekommenderade den. Som jag fattade borde den vara lätt att ställa fram när man ska "finlyssna"

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/28 :  15:43:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det som avses i denna tråd torde vara att sänka efterklangstiden.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/28 :  22:16:32  Show Profile Send Saro a Private Message
Kan ju diffusera också..
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/05/28 :  23:44:14  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Uj, massa nya inlägg här.

NN: Jag vill ha ner hårdheten i rummet. Även när man pratar så känns det lite hårt. Det är möjligt att det är efterklangstiden som stör en, som guldfisk säger, vet inte faktiskt.

Bubben: Hehe

Euphonic: Får se om jag hittar nån info om den.

Samuel: Jo, i vissa fall.

Att jag startade denna tråden var för att undersöka just dämpning eftersom vi har en massa parkettgolv som känns som att de studsar omkring de höga frekvenserna alldeles för mycket. Det är iofs min tanke om hur det funkar här. Är imellanåt inne på att sälja av allt, men detta är istället ett litet steg för att kanske få ordning på grejorna här hemma.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/29 :  00:34:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det tråkiga med Svanå är att det finns massor med saker som inte nämns på webbsidan Inte helt lätt att veta om sådant som aldrig nämns... det kan vara så att Matts kallade den L-absorbent inte V, V rimmar ju lite för väl med Varitune!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/29 :  08:41:40  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mät istället för att gissa! Koppla in en mikrofon i datorn, en sladd till förstärkaren och kör TimDec för att mäta efterklangstiden.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/05/29 :  08:52:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

BosseBula: "NN: Jag vill ha ner hårdheten i rummet. Även när man pratar så känns det lite hårt. Det är möjligt att det är efterklangstiden som stör en, som guldfisk säger, vet inte faktiskt."

-Du menar att du har eko i rummet ?

Lägg upp en bild vettja

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/05/29 :  15:18:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Guldfisk...Intressant program det där. Synd att de flesta måste flytta på högtalarna för att genomföra det. Naturlagarna kräver det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/29 :  15:51:41  Show Profile Send CC a Private Message
Lättare att flytta på datorn?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/05/29 :  22:28:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message
guldfisk: Låter intressant. Får låna hem micken igen...

NN: Hm, trodde jag hade en ritning nånstans... Eller den blev aldrig klar. Får försöka mig på att hitta den imorn kväll eller så.

Claes: Hur menar du? E lite trög här...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/29 :  22:33:08  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Man vill inte ha direktljud från högtalarna när man mäter efterklangen, så de bör vändas mot väggen tillfälligt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000