HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Separat PSU till rörsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/05/26 :  15:32:21  Show Profile Send Bardis a Private Message
Finns det någon smart lösning på kablage till en separat strömförsörjning till ett rörsteg?

1 Kan det medföra brum om man lägger rörglöd och anodspänning i samma kabel? Alt. använda två anslutningar med glöd i ena och anodspänningar i andra. Vad händer med jorden då?
2 Var delar man smartast upp de olika spänningarna? I PSU:n eller i steget? Tänker närmast på anodspänningarna.Till glöden använder jag två lindningar för att få strömmen att räcka.

Modda allt som går att modda!

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/05/26 :  15:44:32  Show Profile Send Resonans a Private Message
Till min OTL körde jag glöden (230VAC + 12VAC) i en separat kabelstrumpa. Övriga likspänningar + jord, ca 10 kablar i en egen strumpa med multikontaktdon. Anodspänningen delar jag sedan upp till drivsteget och slutsteget på plats.

...music is the best...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/05/26 :  15:58:57  Show Profile Send Bardis a Private Message
Så det är genomförbart. Var sitter de olika jordpunkterna?
Vilka kontakter använde du?

Tänkte förtydliga problemställningen:
Om man använder två kablar får man nog tänka sig för med jorden med tanke på brumslingor och att chassiet alltid är jordat med spänning på. Någon bra lösning?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/05/26 :  16:08:03  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag brukar låta det separata agget flyta. Normalt brukar jag låta glöden ligga på en positiv DC-potential och det fixar jag i förstärkaren. Glödens jordreferens tar jag normalt vid kontakten för övriga spänningar. Anodspänning och bias brukar dela jordtråd från agget om bias kommer från en tapp på anodlindningen, annars delar jag på det och kopplar ihop vid kontakten i förstärkaren. Från denna kontakt brukar jag sedan dra en jordbuss genom förstärkaren till ingången där jag ansluter den till chassi.

XLR-kontakter funkar bra till denna tillämpning. Finns upp till 5-poliga.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/05/27 :  11:03:21  Show Profile Send Bardis a Private Message
Hur göra för att inte blanda i hop kontakterna. 3-polig XLR kan tas för en ingång.
Well. Använda 4-polig är en lösning. Vilket gör att man måste ha en 5-polig till matning nr:2.
Lite onödigt många poler.Men det får man väl ta. Kan ju få för mig att hitta på andra hyss som behöver fler matningar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/05/27 :  16:07:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Klarar dessa kontakter en hög anodspänning samt en hög ström till glöden.utan överslag och inte smällta?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/05/27 16:08:30
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/05/27 :  16:24:29  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Tittar man på Deltrons XLR så tål de 16A (3-pol), 10A (4-pol) och 7.5A (5-pol).

De är specade 250V växelström med testspänning 1500V växelspänning. Inget att oroa sig för alltså.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/05/27 :  17:52:06  Show Profile Send Bardis a Private Message
Bara att köra på altså.
Hittar man Deltron på ELFA eller?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/05/30 :  08:36:32  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej igen,
angående jordpunkterna så har jag två stjärnjordningar; en uppe i förstärkaren och en i nätdelen.
4-polig xlr fungerar perfa för glödmatning iallafall. Har man flera kan man ju köra hane-hona hona-hane (om du förstår vad jag menar). Då kan man ju inte koppla fel, däremot känns det kanske lite lurigt att en hane som bär farliga spänningar i sina piggar...

...music is the best...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000