HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Datorn Uppgraderas !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/25 :  11:45:25  Show Profile Send mace a Private Message
Äntligen på väg

Har nu pluppat i en 300Gb hårddisk och 2Gb RAM. Den gamla hårddisken vägrar iofs att låta sig formateras Skall fixa det på något sätt.
Eftersom det verkar som om cpun varit UNDERklockad så blir nog det extra bonus bra nu

Jag letar kylning till cpun nu, det är ju en AMD Athlon XP 2500+ 1.84GHz(nu) så det skall väl vara en socket A ??
Någon som har en kylare att rekomendera? eller är det bara att köpa vilken som På nätet rekommenderas en "Thermalright SLK800U" men den verkar vara svår att hitta.

Jag skulle även tycka det vore bra om man kunde filtrera luften i burken lite oxå
Skall montera en fläkt för insug och en för utsug på motstående sidor. skulle man inte kunna ha ett filter/nylonstrumpa eller något på insugssidan ??

Är det någon här som har monterat hårddisken så att den inte låååter så mycket?? Gummiband eller?

När allt är fixat så kommer mina inlägg kunna läsas dubbelt så fort eller

Ha det BÄST!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2006/05/25 11:59:23

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/25 :  12:01:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Grattis. RAM-minne är fint som snus!


Jag har ett tips angående fläktarna.

Sätt fläktarna på baksidan på utblås. Det är även nätdelen ställd på.
Sen öppnar du fronten framför hårddisken. lägger hårddisken på något mjukt (skumgummi förslagsvis) i 5,25"-facket och låter datorn hämta sin luft från fronten förbi hårddisken som kyls och håller bättre. den mjuka upphängningen gör susen för ljudnivån dessutom. Två tysta fläktar på baksidan så går processorfläkten och chassifläktarna på lägre varv vilket också gör den tystare.

Luften på framsidan av datorn (där jag menar att luften skall hämtas) är (vanligtvis) renare än luften bakom. Dammsuger gör man mindre ofta bakom datorn än framför, samt att det är en bit över golvnivå.

Lycka till!

Med två fläktar bakom och i synnerhet om du har underklockad procesor så kan du köra med passiv kylning av processorn och grafikkort.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/25 :  12:39:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kolla på dit moderkort om den stödjer reglering av fläkthastigheten ddet gör mycket.

Annars är det bara att leta rätt på 12 v fläktar som snurrar lite sakta.

Hårdisken ska helst skruvas fast så du kan flytta burken. Men oftas är det utrymmet väldigt trångt så man får knappt in nått dämpmatrial. HD kasset lider inte av dom problemen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/25 :  12:55:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja, problem blir att flytta datorn när inte HDDn är fast men det struntar jag i. Det är värt att flytta försiktit eller monteraur den om man skall flytta långt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2006/05/25 :  13:29:03  Show Profile Send cebo a Private Message
Här kan du hitta lite smått & gott till datorn

http://www.gtek.se/

Jag har Sunbeams Magic till mina bägge hårddiskar, HD ligger på gummiband i vaggan som sedan låses fast med gummiband ovanpå. Fungerar bra tycker jag, man slipper de irriterande brumljuden som fortplantade sig i burken tidigare. De andra HD-dämparna har jag ingen erfarenhet av, men läs gärna recensionerna, där de finns.

/cebo
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/25 :  17:23:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hörde det var någon som körde med SD-fossingar till sin dator.
M
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/25 :  17:48:51  Show Profile Send mace a Private Message
Brrrrrrrrr!!! Jag fick ta på mig ullkoftan

Med Er!! hjälp är nu datorn uppgraderad med följande från Kjell&Co

Zalman CNPS7000B-AlCu Nr. 98047



Och två av dessa små godingar suger ut på baksidan.


Chassiefläkt 3-pin - 80mm 3-pin kontakt / Temp. sensor Nr. 98031


Men vad den pyttelilla grafikkortsfläkten dånar plötsligt

Nu skall jag nog dyka ned i frugans underklädeslåda.....nylonstrumpa vid luftintaget

Tack skall Ni ha !!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/05/26 :  00:23:44  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
rannagarden; jag har SD till min dator.

mace; dammsug ofta framtidan om du har ett så tätt filter som nylonstrumpa.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:43:42  Show Profile Send Fredrik a Private Message
En sån Zalman har jag me

Och nu hörs allt annat istället

!JBL
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000