HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baslådor nedgrävda i marken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/24 :  19:28:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nu har jag fått en galen idè igen
Stumma lådor förespråkas ju, eller hur?
Vad om man grävde ett par stora hål i marken och gjöt med lite betong?
Slutna lådor i marken byggda i betong borde väl inte ge så mycket resonans va?
Jag tänker på marken under altanen som ligger skyddat mot regn.
Springorna i altangolvet borde räcka för att få upp basen från marken.
SÅ! Vad säger ni?
Värt att pröva?

ps, säg för f+n inget till hustrun

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/05/24 :  19:57:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Glöm int att dränera ordentligt runt bara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:14:25  Show Profile Send Kmj a Private Message
bra idé. Nu måste man bara skaffa en altan. Hmmm, ett hus hade ju vart smidigt med. Och ett annat jobb, nån som behöver en kemiingenjör?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:16:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kör på bara det kommer att bli jättebra
Glöm inte bilderna bara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:22:01  Show Profile Send BengHa a Private Message
Det borde väll gå lika bra att göra ventilerade lådor också? Eller varför inte säga att vi måste göra ett tjugo meter långt dräneringsdike och bygga en helvågspipa......... När man ändå är igång och dränerar så gör man en pipa till fast leder in den i källaren.


Vill man förvilla grannarna så bygger man en damm över öppningen, så fort man spelar så blir det ett våginferno som inte setts förut.

Jag kan rekomendera att hyra in en minigrävar till arbetet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:22:37  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Intressant idé! Jag tror man dämpar resonanserna bättre med att INTE gjuta med betong
utan bara gräva gropar med oregelbunden form och löst material (grus, jord och maskar).
Elementen kan man ju sätta i betongskivor som man lägger över groparna och sedan
skotta över kanterna. Eventuell basreflexport passar ju bra att göra av avloppsrör,
gärna i betong. Förresten kan man ju enkelt gräva ett låååångt horn när man ändå är igång.
Enkelt att laborera med formen dessutom. Sedan täcker horngången med plåt eller vanliga cementplattor och skottar på någon decimeter eller två.

Gör du bara jobbet när frun är hemifrån har du dessutom fördelen att hon knappast
lär reta sig på storleken hos din nya leksak Kanske kan du skylla på att du måste fixa markdränering för att Timell sagt att ni kan få fuktskador annars. På köpet kanske spelandet håller sorkarna borta från marken närmast omkring! -Ett stadigt pukslag i en dynamisk symfoni och de små rådenterna lär flyga som champagnekorkar!
Hmmm, kanske jag skulle låna in mig i sonens kanins håligheter...

OK, det är lätt att skämta om denna idé, men allvarligt talat borde det vara enklaste
sättet att testa olika fullstora hornkonstruktioner. Blir lite sugen själv...
Läckert med djuuuup jordbävningsbas (bokstavligt ) på uteplatsen utan att
högtalarna syns.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:27:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ett 20 Hz horn kanske

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:41:56  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Appselut! Visst blir det 4-5 meter? Varför inte 15Hz när man ändå är igång? -Kunde vara intressant att utforska det subsoniska området när man ändå är igång. Att gräva ett rakt sådant horn direkt i trädgårdslandet borde vara det snabbaste och billigaste sättet att få till ett horn. -Överlägset betong, spånskivor eller vad man nu vill.
Någon som helt seriöst kan komma med ett förslag till utformning?
Hornet måste ligga horisontellt strax under markytan så det blir en 90-graders böj
i mynningen och en grop runt elementets baksida. Kan man ha en sluten kammare bakom?
Inga problem att göra kammaren 100-tals liter. Offrar man lite av gräsmattan precis intill huset kan man ju bygga en lucka in i huset i golvnivå. Lite kalldrag när man spelar på vintern är sådant man får ta...
Tänk så kul jag kan få i huset i sommar när frun flyttar ut!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2006/05/24 20:45:51
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/24 :  20:52:37  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Förresten kan man ju enkelt gräva ett låååångt horn när man ändå är igång.


Fresta mig inte,fresta mig inte
Lägg märke till att detta är enbart på idèstadium ännu
Kul är dock att få så stor respons på så kort tid.
Nja! Den som lever får se som det heter...
Ska inhandla en spade efter helgen

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/24 :  21:00:59  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Var upplever man egentligen maximalt ljudtryck? -Är det i hornets mynning eller x meter ifrån?
Hmmm, jag har ett litet dike längs huset utanför vardagsrummet. -Grävde upp där förra sommaren för att lägga ner jordlina till åskskydd. Kanske ska leka lite med det diket innan jag
skottar tillbaka jorden... Horn funkar väl för övrigt som bäst när tratten mynnar ut
mot ett oändligt "rum"? Har läst något om att horn INTE funkar bra i bilen av samma skäl.

Har två 12" PA-basar och jag är mycket sugen att sätta spaden i jorden redan i kväll!
Funkar det att sätta två basar intill varandra i samma baffel till en gemensam horngång?
Hur utformar man området närmast framför och bakom elementen?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/24 :  21:07:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
JohnA: Inspirationen flödar idag ser jag. Oj va kul när det blir respons.
Ideèr kommer och går allt eftersom man lyssnar och funderar.
Detta med basar i marken fick jag ideèn till idag då jag startade en jordfräs utanför
verkstaden idag och kännde vibratonerna i marken då jag drog igång fräsarna.
Ta du spaden! Jag är med dig :-)


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/05/24 :  21:18:25  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Et stort horn är helt rätt. Den optimala slutarean för ett 30Hz horn är ca 10m2 fritt placerat och arean minskar med varje yta som ligger i närheten av mynningen. Ta och gjut i betong och fyll med sprängsten och singel runt så kommer det och att packas av vibrationerna

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/05/24 :  21:47:02  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag (och några till) kan simulera fram ett horn i valfri storlek
med hornets utvidningsmått och den slutna lådans storlek.

Har lite namnförslag:
"MarkHorn"
"JordHorn"
"GravHorn"
"UltimaHorn"
"ReelToReelHorn"
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2006/05/24 :  22:00:04  Show Profile Send BengHa a Private Message
HellHorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/24 :  22:01:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det får du gärna göra linnar,men namnet ska då vara "the reel ultimate horn"
Detta är som sagt bara en idè.
Men det finns ett visst allvar i det
Undrar hur länge jag kommer vara gift?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/24 :  22:19:37  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Låter som en fantastiskt kul idé. Bor du i skogen är det väl inget att tveka på men har du grannar......Fick en idé, bygga om balkongen till bandpasslåda fast jag hur ju grannar = problem.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/24 :  22:49:18  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag bor på bonnlandet strax norr om Uppsala. Den som vill låna mark för experimenten är välkommen! Ena grannen har industrifastighet och den andra är polis och hundförare med pälsdjursallergi (!) vilket medför att hundarna alltid är ute och skäller.
-Att få skapa lite helvetesljud från underjorden vore ett rent nöje!
Kan nog hyra in en lite grävmaskin också om det skulle behövas. 10m2 i slutarea blir ju en rejäl grop att gräva för hand.

Allvarligt talat, blir verkningsgraden så pass mycket bättre i ett dylikt "perfekt" horn att
det totalt utklassar basreflex och annat mer kompakt? Huvudpoängen med extrema horn är väl
just verkningsgraden och det kan ju kompenseras med massor av watt i stället.
-Men det är ju kul att gå sin egen väg och dessutom stilla sin nyfikenhet.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/05/24 :  23:07:29  Show Profile Send Hornta a Private Message
Verkar riktigt intressant! Det här kommer ja föjla med spänning

... att man bata kommer på idén tycke jag är nog fantastiskt

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/05/24 :  23:11:37  Show Profile Send linnar a Private Message

Ett bashorn utklassar ALLT i verkningsgrad, transient och dynamik.
Nu pratar vi om stora horn, inte smålådor kring 2-4 kubikmeter.
Vad sägs om 1 watt in och 105db vid 15hz ut?
Slaget vid 15hz blir ca 0,8mm.
Elementet blir en 10 tummare med BL runt 20 och rörlig massa på ca 30 gram.

Lådan blir av typ halvstor, dvs 20,2m3.
Elementet placeras i en sluten låda på 56 liter.

Ett hål på 10m2 kräver ett djup på 2m.

Det går att fila en hel del på hornets värden innan
man är nöjd.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  23:47:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade bilder på nått sånt horn innan. Det var rakt o inte veckat , byggt i marinplyfa o skulle grävas ner i trädgården.

Vad väntar du på Reel ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/05/25 :  00:04:51  Show Profile Send linnar a Private Message

"Vad väntar du på Reel ??"

Bästa frågan !

Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/05/25 :  00:15:39  Show Profile Send Nicks a Private Message
Inte köpa spade... Hyra grävmaskin... Det är en jättekul idé. Kan bli Liiiiiite svårt att räkna ut volymerna efter verkligheten...
Handschakta 10 kubik är INTE humor...

Tro mig. jag är anläggare....

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/25 :  00:21:53  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Tillnyktring: Är det egentligen så lyckat att ha ett horn med absorberande väggar?
Konceptet kanske på så vis passa bäst för slutna lådor?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/25 :  08:23:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
"Vad väntar du på Reel ??"


Att jag ska komma ner på jorden igen

När jag får sådana här "anfall" brukar jag sätta mig i ett hörn och vänta på att det ska gå över.

men det har inte gått över ännu

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/25 :  08:38:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Linnar:
Kunde du ge lite mått å så?
Ungefär hur det skulle se ut.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/05/25 :  08:54:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nu har ni förstört min dag!!!!!!
Hur skall jag kunna slita mig från denna tråden och gå till jobbet nu?????

Kan bara säga BYGG!!!!! NU!!!!!

måste bara lägga till:

Från:
http://www.royaldevice.com/custom.htm#THE%20REAL%20TOTAL%20HORN
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000