HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tipps på klassiska jazzskivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/05/23 :  12:41:18  Show Profile Send Klingan a Private Message
Vill pröva lite ny mark och funderar på vilka, säg 10 stycken, jazzskivor man bör lyssna på för att få en inblick i jazzens värld? Alltså vilka är klassikerna som bör finnas i skivsamlingen?
Kommer om det går att införskaffa dem på vinyl.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/23 :  12:49:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Dave Brubeck - "Time Out"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/05/23 :  12:52:07  Show Profile Send ockham a Private Message
Jag tycker att Sara Vaughan med Clifford Brown är en bra skiva, kanske inte måste men grymt bra.

Kind of Blue med Miles Davis är ett måste.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/23 :  14:35:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Frågan är vilken iblick du vill ge dig själv.
Vilken stil är det som du känner är mest intressant?
Storbandsjazz? Lugn vokaljazz ? Rent instrumental jazz ?

Kind of blue är som sagt en klassiker, men långt i från lättlyssnad har jag för mig.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/05/23 :  14:53:51  Show Profile Send palm a Private Message
Sonny Rollins "Saxophone Colossus"
Chet Baker "Chet"
Miles Davis "Kind of blue"
EST "Plays Monk"
Thelonious Monk "Misterioso"
Bill Evans "Waltz for Debby"

Är några favoriter i min skivsamling skulle nog kunna sitta och skriva ett bra tag

Palm
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/05/23 :  15:08:17  Show Profile Send Klingan a Private Message
Kul att det rullar in svar redan. Några jazzskivor har jag redan men tanken kom när jag läste en bok om klassisk musik. Författaren har skrivit ner ett antal kompositörers verk och inspelningar som man bör börja lyssna på. Eftersom det finns så mycket utgåvor så gavs det tipps på en "grund", vilket man vidare kan utgå ifrån om man hittar något som man gillar bland stilar och kompositörer.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/05/23 :  15:51:10  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja eftersom ingen sagt det ännu MÅSTE jag slå ett slag för Diana Krall alltså!!

"Love Scenes" är en enastående Jazz skiva med lika enastående ljud!! "Live in Paris" är även den en klassiker!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/23 :  23:13:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Håller med Mahler.

Jan Johansson "Jazz på svenska"
Putte Wickman & Jan Lundgren - We Will Always Be Together

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/05/24 :  01:14:22  Show Profile Send Gebex a Private Message
Du bör lyssna på Jazz at the Pawnshop med Arne Domnérus. Dessutom mycket bra ljud.

Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/05/24 :  09:17:06  Show Profile Send Klingan a Private Message
"Jazz at the Pawnshop" är en skiva jag är nyfiken på och försökt att hitta på vinyl, men har inte lyckats hitintills.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/27 :  01:47:56  Show Profile Send esl a Private Message
Jazz at the pawnshop.. som nämnts..
Keith Jarret Köln Consert
Herbie Hancock FLOOD
John Coletrane Love Supreme, Giant Steps
Miles Davies Kind of blue
Joni Mitchell Don Juans Reckless Daughter, Court and spark
Wayne Shorter JUJU
Niels Henning Örsted Pedersen, Uncharted Land !!!!!
Lars Jansson... ALLT!

Pat Metheney Secret Story

Oj.. ja med dessa plattor lär du inte tycka att Jazz är dåligt!
Kan skriva en roman av känslor om varje skiva...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/05/27 :  16:02:03  Show Profile Send Klingan a Private Message
Har letat och funnit följande jazzskivor som ska ha gett ett stort inflytande på jazzmusiken.

Miles Davis: In a silent way (Columbia, 1969)
Ornette Coleman: New York is now! (Blue Note, 1968)
John Coltrane: Ascension (Impulse, 1965)
Keith Jarrett: The Köln concert (ECM, 1975)
Joe Lovano quartets: Live at the Village Vanguard (Blue Note, 1996)
Lee Morgan: The sidewinder (Blue Note, 1963)
Wayne Shorter: Speak no evil (Blue Note, 1964)

Dessa exempel refereras av Robert Baird (Stereophile, 2002, nr.11) när han tittar tillbaka 40 år på jazzens viktigaste skivor.
Självfallet är det hanns val, men det ger kanske en fingervissning av vilka skivor man bör lyssna på.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2006/05/30 :  10:11:05  Show Profile Send Gabe a Private Message
Tänk att ingen nämnt Weather Report's "Heavy Weather" ännu. Snacka om milstolpe för (fusion)jazzen! Jaco Pastorius spelar som en Gud och varje komposition är en klassiker i sig. Jazz är inte bara 50- och 60-tal!
tycker
gabe
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2006/05/31 :  08:12:15  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Den viktigaste jazz plattan, och kanske den bästa är ju:

Cannonball Adderley- Somethin´Else (Blue Note) med Miles Davis. Låter helt suveränt bra. Köp Classic Records 200gr. utgåva U.S.A press. Grymt välljud.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/05/31 :  11:09:51  Show Profile Send MartinN a Private Message
Varning, Jazz ÄR berondeframkallande !

När man har säg ett par hundra Jazzplattor
tänker man då :

VILL HA MERA !

;)

Martin
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/05/31 :  11:19:17  Show Profile Send Mattias a Private Message



För egen del så unde rungdomsåren var Jazz det värsta som fanns. Ush! men man var väl lite åt det coola hållet och Jazz nej, det var inte aktuellt.

Några år senare kan man konstatera att nyfikenheten kom ikapp och man började gå på jazzklubb. Ja, på den vägen är det och idag är man "heltorsk" på detta

10 i topp får man fundera på, och en hel del fina saker är redan nämda.

Måste bara nämna, igår var det livejazz i stan Musikhögskolan hade annordnat ett stort jippo med musiker som spelade på 3 olika scener. En av höjdpunkterna var Jonas Kullhammar med trio. Jösses så karln kan spela. Kul att se utveckling för när jag sist (ett gäng år sen) upplevde honom var det lite mer oslipat. Dessutom var han rolig att lyssna på mellan låtarna

/Mattias
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/05/31 :  18:01:06  Show Profile Send Klingan a Private Message
Om det var Musikhögskolan i Örebro så var jag också där igår. En riktigt trevlig kväll med olika musikstilar. Lyssnade på allt från gamla rock låtar till jazz.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/05/31 :  19:53:27  Show Profile Send Mattias a Private Message

Stämmer det dakli
Det var en trevlig stämmning bland musikentusiaster. Bluegrassbandet imponerade, speciellt i avslutningssången.

/Mattias
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/02 :  22:25:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
En av de första jazzskivorna jag ägde var Louis Armstrong & Duke Ellington - The complete sessions. Jag rekommenderar den gärna till nybörjare på jazz, då den är lättillgänglig, cool, svängig och gav mersmak. Skapligt ljud jämfört med många skivor av samma årgång. Kul också att man får en bredare bild av Lois än "What a wonderful world", han är sällan ihågkommen som instrumentalist, men han kan verkligen hantera sin kornett med känsla.

Provlyssna här: http://www.amazon.com/gp/product/B000005HFV/103-9725849-6291844?v=glance&n=5174

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/06/05 :  18:37:26  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
dakli: Det beror ju på vilken typ av jazz du vill förkovra dig i..

Fusion?
Trad?
Swing?
Acid?
Electronic?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/06/05 :  19:56:01  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tanken var som jag har skrivit tidigare, att utifrån ett antal klassiska jazzskivor se vilka som har haft stor inverkan på respektive grenar inom jazz. Utifrån den grunden gå vidare och förkovra sig inom respektive genre som man finner extra intressant. Självklart gillar jag personligen inte alla genre men jag tycker det är kul att få en liten inblick i jazzens historia och få era förslag.
Så fortsätt gärna...
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/06 :  06:54:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej dakli,

Jag kan inte mycket om jazz, men har lyssnat mycket på två suveräna jazzradiokanaler (med hög ljudkvalitet) på sistone.
Mitt tips är att lyssna på dem samtidigt som du spelar av låtarna med hjälp av Streamripper32. Sen är det bara att välja ut och spara de låtar du gillar, och gå ut och köpa skivorna!

Jag sparar endast ca 2-3% av låtarna när jag lyssnar på dessa radiokanaler. Bara det allra bästa får stanna.
Det skulle bli många rysliga skivköp om jag bara chansade.

http://83.98.177.6:8100 - SoulfulClassicJazz
http://211.43.215.173:8190 - FallingStars

http://streamripper.sourceforge.net/sr32/StreamRipper32_2_6_source.zip - Streamripper32

http://www.webbtjanst.se/temp/jazzplaylist.gif - En bild på min fullständiga jazzlåtlista, som nog säger mycket om min jazzsmak (för den invigde)

P.S. Min favorit-jazz-vinyl är Miles Davis - Live at The Blackhawk

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/06/06 07:02:35
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/06/06 :  19:54:02  Show Profile Send Klingan a Private Message
Vad kul "Ronnie_Ericsson"!
Har inte har tänkt på det tidigare. Ska ta och lyssna på kanalerna och se vad för intressant som dyker upp.
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/07/06 :  11:56:57  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Du har redan fått en mängd bra tips. Dakli ger dig nog kanske de mest "korrekta" tipsen där.. :)

Annars kan jag rekommendera några bolag som med få undantag har hög inspelningskvalitet på sina jazzplattor: Verve, dragon, gazell records är där mina favoriter..
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2006/07/06 :  13:38:26  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Hej Dakli. Testa och lyssna på klassisk jazz i programmet Stardust med Frans Sjöström i radions program 2 Söndagar kl 21.00 Samt om du gillar Trad och Swingjazz, några skivor:

Göta River Jazzmen
Tuxedo Jazzband
Second Line Jazzband
Jesses New Orleansband
Tommy Löbels Swingband. Ja det var några stycken, det finns många mer Lycka till
MVH Revoxarn

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2006/07/07 :  01:19:00  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Herbie Hancock- Maiden Vayage. Bra platta (Blue Note).
Någon som vet när den plattan kom ut? Det står inget om det på min utgåva. den är inköpt på www.hotstuff.se

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000