Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 01:10:13
|
Efter att ha sett denna dokumentär, på dryga 2 timmar, med Metallica så blir man ju fundersam på vilken skiva man ska skaffa som första Metallica skivan.
ÄR det den SVARTA skivan eller är det St. Anger som gäller ? Är det nån som har BRA inspelad?
/en n00b i Metallicasvängen |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 01:41:43
|
Black Album är i princip nödvändig. Utan den får man en ganska snedvriden syn på Metallica om man skaffar St. Anger. Egentligen borde man skaffa alla. Jag tycker alla har sin egna lilla charm. Black Album anser jag vara bra inspelad. Load och Reload är också bra inspelade. |
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 01:43:31
|
Jag tycker att du ska skaffa "Black album" först. Den har mycket av det som Metallica var tidigare och visar tendenser av det som kommer senare, dessutom är den mycket bra! Tyvärr har den vissa egenheter när det gäller inspelningskvaliteten och den har försvunnit från min lista med testskivor. "Load" har ett fylligare sound och är omtyckt av många, tyvärr är jag inte inlyssnad på den. St. Anger är radikalt annorlunda jämfört med Metallicas tidigare album, framför allt när det gäller soundet. |
Driver www.ihifi.se
Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 01:47:43
|
Har hört lite från Black Album och det lät väl ok. Lite väl mycket EQ på trummorna, men ville Lars ha det så, så...OK. Får kolla upp Reload oxå. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 02:08:48
|
Börja med svarta och gå bakåt i tiden! Om du inte tröttnat så kan du ta dom nyare också |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
IHiFi.se
Member
190 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 02:54:47
|
Japp, mina favoriter är i ordning: ...and justice for all, Black album, Master of puppets. Jag tycker ändå att du ska börja med Black album eftersom den är en fin kompromiss mellan nytt och gammalt. |
Driver www.ihifi.se
Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 03:15:09
|
quote: Jag tycker ändå att du ska börja med Black album eftersom den är en fin kompromiss mellan nytt och gammalt.
Exaktamundo |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 07:00:26
|
Nääääjj,
Vill du ha Metallica som BÄST gäller i min blygsamma mening skivorna FÖRE black album!! "And Justice for all", "Ride the lightning" och "master of puppets" är alla "klassiker" och odödliga med det ÄKTA hårda metallica soundet.. Svarta skivan var början på en kovändning från Metallica (enligt vissa fans skall tilläggas!! ) Rena ballad skivan ju!! Men den är likväl även den en klassiker men JAG anser att du iallafall bör börja med grunden.. DVS de äldre skivorna.. Justice for all först. Sen Master of Puppets och sen Ride the lightning!! Då får du följa deras utveckling på ett bättre sätt..
Slutligen har du faktiskt bättre ljud på de äldre skivorna än t ex St Anger som SUUUUUUUUGER!!!!!! Förfärligt ljud!!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 07:37:58
|
Lyssna på Mahler... De tidiga skivorna är klart bäst! Den svarta har ju mest dansbandslåtar! Dessutom inte bara suger ljudet på St Anger, musiken är ju inge vidare heller. Bara min åsikt förståss...
Tycker du ska börja med Ride the lightning och framförallt Master of puppets.
Varför inte testa "Apocalyptica: Plays Metallica by Four Cellos" också?
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 07:42:52
|
Håller med Mahler i allt! Bäst är Master of puppets och ...And justice for all, tätt följda av Ride the lightning. St. Anger är ingen höjdare varken musik- eller ljudmässigt...tyvärr! Ett par bra låtar, resten mediokert. Och katastrofalt ljud, låter som om de spelar i en kakburk. Ljudet på den svarta, som jag gillar, är myycket bättre och även på de andra skivorna är ljudet helt ok. Load är ok men Reload är lite bättre. Min betyg på plattorna nedan (1-5):
Kill em all: 3+ Ride the lightning: 4+ Master of Puppets: 5 ...And justice for all: 5 Metallica (svarta): 4 Load: 3 Reload: 4- Garage,inc.(udda låtar-samling): 4- S&M (live): 3 St. Anger: 2
PS: Dokumentären "Some kind of monster" är mycket mycket bra och jag rekommenderar alla att skaffa den, även om man inte diggar Metallica. Det är mycket känslor, dramatik och psykologi med också... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/05/22 07:58:12 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 08:11:18
|
Efter att ha sett dokumentären så förstår man att Anger inte blev någon höjdare. Tycker man inte det är roligt så kan resultatet aldrig bli bra.
Annars är min personliga uppfattning att alla Metallica-plattor är väldigt ojämna, inte minst det svarta albumet. Men den och Load - Reload innehåller mer traditionell melodiös hårdrock. Master of puppets och Justice for all känns mer genuina. Tyvärr spelar dom så taktfast att svänget uteblir, det är för stelt. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 08:27:21
|
Det får bli med blandade känslor man skall till att rekommendera 'en' Metallica-skiva. Det är inte lätt, och man får svettas en stund... Alla skivorna har ju sin stund i bandets utveckling. Skall man rekommendera de thrashiga första albumen? Kill´em och Ride? Eller de mer musikaliskt utvecklande Master of Puppets eller Justice for All? Eller det mer kommersiellt gångbara och för "allmänheten" lätttillgängligare Black Album? Som faktiskt hade ett nytt sound, skilt från de gamla med tydliga blues-inslag, samtidigt som de hade kvar en fot i deras thrash-sound. På Load och ReLoad togs ju blues och det renare rock´n roll-soundet ännu djupare in i deras musik - tydligt avstamp på thrashen och många gamla fans hoppade av och några nya tillkom. Skall man rekommendera dessa två 'mer' lättsmälta albumen? Och så har vi krigszonen St.Anger. Det är inte en lätt skiva att rekommendera... Att ta den som ett 'första' Metallica-köp, skulle kunna vända magen på de flesta. Det finns en anledning till att det heter St.Anger - om man sett dokumentären. En genomlyssning och man är redo för en K1-turnering, kortkursen för att bli en Navy Seal och tjur-rusningen i Spanien (fast åt andra hållet). Hårdsmält på alla vis med andra ord...
Jag skulle ha svårt att se på min musiksamling och utesluta någon av deras skivor. Och skulle jag rekommendera ett köp till en oinvigd person som jag inte kände - så skulle det nog bli den kommersiella Black album. Till en oinvigd vän - så skulle jag klart överväga Master of Puppets eller Justice for all.
M |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 09:10:14
|
Lite förvånad att så många nämnt att St Anger har riktigt kass ljud men att ingen nämnt KAKBURKARNA till trummor som återfinns på "...and Justice for All"! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Metal
Member
285 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 09:40:03
|
Visst, ljudet på de första 4 plattorna är inte på topp men speciellt de 3 första är helt otroliga rent musikaliskt. Minns när Kill em all släpptes, hade aldrig hört ngt liknande.
Det är nog bäst att börja med den svarta iaf för den är mer lättillgänglig för att sedan skaffa de äldre. Plattorna efter svarta kan man enligt mig hoppa över.... |
/F |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 11:02:39
|
quote: Lite förvånad att så många nämnt att St Anger har riktigt kass ljud men att ingen nämnt KAKBURKARNA till trummor som återfinns på "...and Justice for All"!
Metal skulle låta så på den tiden; instängt + en riktigt redigt dämpad slugger-kagge!
Lyssnade just igenom St.Anger... Kan eg. inte komma på vad det är för 'musikaliskt' fel på skivan annat än att det inte låter som förr(?). Både på gott och ont anser väl jag. Tyckte det manglade på rätt duktigt jag.
M |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 11:42:31
|
quote: Och så har vi krigszonen St.Anger. Det är inte en lätt skiva att rekommendera... Att ta den som ett 'första' Metallica-köp, skulle kunna vända magen på de flesta. Det finns en anledning till att det heter St.Anger - om man sett dokumentären. En genomlyssning och man är redo för en K1-turnering, kortkursen för att bli en Navy Seal och tjur-rusningen i Spanien (fast åt andra hållet). Hårdsmält på alla vis med andra ord...
hahahahaa!!!
Detta var nog den bästa beskrivningen av St Anger jag läst tror jag.. Träffar den kritiska punkten klockrent!! |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 12:36:08
|
Märkligt att David Mustaine fortfarande kände en så stor bitterhet för att han fick sparken och ett sådant tydligt lillebrorkomplex. Han har ju musikaliskt överträffat Metallica med flera album och nått egna stora framgångar. |
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 12:55:42
|
St.Angers trumljud är horribelt! Sen när man läser att Lars tog bort sejmattan för att det lät så mycket "råare" så blir man bara förbannad! St.Anger med bättre virveltrumma skulle rädda den från en överkryssad audiofil till 2 tveksamma. Lyssna bara på dvd'n som ingick/ingår? digipacken. Mycket bättre trumljud fast det är inspelat i Metallicas replokal.
Som första skiva skulle jag absolut rekommendera Black album tätt följt av Master of puppets! |
"Skit in - Skit ut" |
Edited by - Machine on 2006/05/22 12:56:23 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 13:11:04
|
Verkar som det blir ett inköp av MoP |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 13:14:14
|
BRA ZALVE!! Duktig ponke!!
Och sen A.J.F.A!!
|
|
|
JPL
I have a girl
292 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 17:05:52
|
Det finns bara 4 Metallicaskivor..Dom 4 första..Som förövrigt är dom bästa albumen som gjorts. |
mvh Patrik...
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 18:37:27
|
Ja, det var roligt! |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 18:41:23
|
Ärligt talat är Metallica väldigt överreklamerade. Det går 10 år mellan skivsläppen, och man lyckas inte ens fylla plattorna till hälften med bra låtar. Då är man inte stora i mina öron. Inte kom man med något nytt heller, bara gammal skåpmat.
Tur att ni inte vet vem jag är, för då hade ni väl mördat mig? |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 22:06:02
|
quote: Tur att ni inte vet vem jag är, för då hade ni väl mördat mig
Vi hade lagt dig till rätta strax bredvid Hoffa.
M |
|
|
Micke.e
Member
241 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 18:47:32
|
Hejsan Zalve
Blev du biten sen träffen eller? :) Börja du med Black Album och Load. Då är ju Bob Rock i sitt esse.
Det var Black Album vi lyssnade på då förresten.
MVH Micke
|
Edited by - Micke.e on 2006/05/23 18:48:52 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:29:14
|
quote: Han har ju musikaliskt överträffat Metallica med flera album
Nja...Megadeths plattor nådde inte upp till kvaliteten på Metallicas bästa skivor. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Topic |
|