Author |
Topic |
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 08:28:09
|
linnar, with all due respect - hur gammal är du?
Jag är helt inne på f95toli:s linje. ESC är sannerligen inte en tävling som handlar om bra musik, utan en tävling som handlar om bäst showande. Att köra på med skönsjungande tjej med duktiga dansare i en lagom fartfylld låt år efter år efter år håller inte i längden. Att Lordi vann innebär inte att det var nåt slags revolt, det innebär bara att omväxling förnöjer. Att en generation som är van vid det format som ESC hade för 10-20 år sen inte gillar omställningen till något mindre klassiskt har jag både respekt och förståelse för. Men man måste inse fakta - de som vinner ESC är de som får flest lands röster. Den stora massan ville se Lordi vinna, och det är rätt långsökt att det skulle vara ett resultat av en komplott på diverse Internetforum.
Lordis låt ger jag inte mycket för, men vad spelar det för roll i sammanhanget - det handlar som sagt inte om musikaliska kvalitéer i ESC. Det är show. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 09:53:16
|
Lordi skriver vad jag vet sin egen musik, är ett riktigt band som har funnits i flera år och är inte en produkt skapad bara för att vinna en tävling. I mina ögon är det mer musik än G:Sons 10000 bidrag någonsin kommer att bli. Jag tror Lordi vann för att det för en gångs skull fanns ett alternativ med lite själ i att rösta på. Grattis (även om jag inte tycker låten är speciellt bra)!
Att internetkampanjen skulle ha påverkat utgången har jag väldigt svårt att tro (hur många kände ens till den?), även om det förmodligen var en hel del röstare iår som normalt sett inte brukar rösta.
|
Sandoz in the rain |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 10:30:49
|
Rock on dudes! |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Hardseq
Member
218 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 10:34:55
|
linnar: Jag tror jag sätter en krona på att du inte är med i Slipknots fanclub :)
|
Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel? |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 11:32:10
|
Åh herregud! Kvaliten på schlagermusik är ju lika bra som polsk electronik! Det är så ytligt och beige´t att till och med 5-åringar hamnar i melankoli.
Tramset och masshystering kring ESC är ungifär som vad Tilde De Paula i nyhetsmorgon frågade Mode-Ebba när dom pratade om glasögon modet i sommar. "-Är dom snygg?" Que? Ungifär så är det med musiksmaken. Tycker några att musiken är bra, ja då måste väl jag också tycka det! |
Edited by - Nothing on 2006/05/21 11:32:42 |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 11:38:54
|
quote: Kvaliten på schlagermusik är ju lika bra som polsk electronik!
Det är ju lite av det roliga, samt att alla kan ha en åsikt. Som dokusåpor... typ. ba. Den där typiska "HiFi-musiken" är ju inte heller något som jag personligen förknippar med god smak.
Frågan är: Om schlagerlåtarna hade varit riktigt riktigt välinspelade, hade vi då köpt samlings-CDn? Absolut! |
Snoogens |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 11:39:50
|
För övrigt heter det väl Eurovision song contest. Låttävling alltså, inte schlagertävling.
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 11:57:11
|
quote: Lordi skriver vad jag vet sin egen musik, är ett riktigt band som har funnits i flera år och är inte en produkt skapad bara för att vinna en tävling.
3-4 skivor har dom gjort har jag för mig |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 12:30:53
|
3 skivor
o carola dissar segerfesten... radd att smittas av nåt? inspiration kanske? |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 12:49:19
|
Lordi har funnits sen -92.
Jag vill säga till alla som klagar på deras klädsel (inte bara här på detta forumet) att jag är så fruktansvärt trött på alla halvnakna folk som är med i dessa sammanhang som melodifestivalen. Hellre 100 Lordi kostymer än en tjej i korsett i kortkortkort kjol. Ni som tror att jag har något emot kortkort känner inte mig
/Mikaell. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 14:00:20
|
Jag hörde faktiskt alla bidragen för en gångs skull, jag byggde ändå om nätdelen till försteget så då fick spektaklet stå på på TVn under tiden. Jag tyckte Finlands bidrag var ett av få som faktiskt gick att lyssna på. Befriande annorlunda - SKÖNT att ingen fjantarlåt från Frankrike eller nåt vann.
Vissa sjöng ju inte ens rent. Det är som jag alltid sagt, den där tävlingen är egentligen en tävling i konsten att distrahera folk bort från vad som pågår musikaliskt. Frikostigt exponerade kroppsdelar testas av de flesta. Men även här utmärkte sig Finland ju genom att vara annorlunda. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 15:58:23
|
quote: För övrigt heter det väl Eurovision song contest. Låttävling alltså, inte schlagertävling.
Vad det heter och vad det är i verkligheten är uppenbarligen två olika saker. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 19:13:37
|
Grattis Finland. För första gången sedan 74 vann rätt låt. Lordi var en frisk fläkt bland all slätstruken musik, som inte tillför någon musikalisk njutning (vissa av deltagarna var dock njutsamma att betrakta). Som metall tyckte jag inte Lordi utmärkte sig åt något håll, men det är väldigt mycket bättre än övriga fältet. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Mr Dirkschneider
Member
84 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 19:26:14
|
Linnar? "Jag frågar mig varför man måste gömma sig bakom en konstig utstyrsel, är man rädd för sanningen?"
Varför skulle dom inte ha den utstyrseln på sig?
"Detta måste ha varit den absolut sämsta låt som har framförts i sådana här sammanhang någonsin sen Klabbe."
Som den "hård"rockare jag är så säger min smak i stället att det var den bästa. Smaken är ju som baken olika stor. *ler*
"Vad är det för fel på musik? För man kan knappast kalla framträdandet bakom trasor och färg för musik."
Kan du förklara hur du tänker när du vräker ur dig det?
"Jag tycker man är fel ute om man röstar på vad som helst bara det skiljer sig från det vanliga. Man skall rösta på det som är bra. Eller inte alls."
Ja men dom var ju bäst, det var der enda rocklåten som var med o den vann.
""levande" tycker tydligen om sådana läten och det är ju helt ok. Smaken är ju väldigt skiftand och tur är väl det. Men jag tror inte att så många tycker om denna typ av oljud på så sätt att man njuter av det. Det handlar nog om någon slags revolt."
Det var ju en vanlig Kiss slagdänga typ. Att kalla det oljud är bara skratt retande efter som den här är den snällaste sort av hårdrock man kan hitta.
"På ett sätt är oljudet bra, man behöver ingen fin ljudanläggning. Det räcker med en tratt framför kristallmottagaren..."
Ehhhh OCH?
"Mitt allmänna omdöme om vad andra tycker bygger jag på diskusioner kring fikrummet på jobbet och bland vänner. Där gillar man anständigt klädda artister med i huvudsak lugn eller halvtuff musik. Lordi skulle aldrig gå hem i de kretsarna."
Kom just hem från skiftjobbet där vi snackat Lordi, här var det minst 4av oss som tyckte låten var klart bäst. Den äldsta av oss som tyckte det var 53 o kvinna. Men vi platsar nog inte i era kretsar.
"Jag tror det underlättar om man är ung för då lyssnar man ofta på musik som grupptrycket valt och allt annat är "töntigt". Jag var själv likadan när jag var ung. Då var det Beatles, Rollingstones mm. När jag var ensam hemma på mitt rum spelades helt andra artister. Jag tror det är så nu med.Det som grupptrycket skapar blir med tiden ett självändamål dvs man börjar faktiskt tycka om det man hela tiden säger att man tycker om."
Gäller det allt snack om kablar hit o dit oxå när vissa tycker sig hör skillnad så måste man ju själv oxå tycka så?
"...eftersom Lordi var mest underhållande ... Jo, det var underhållande att se detta gräsligta med märkliga läten. Men musik är det inte och eftersom festivalen är en musiktävling, om än töntig, passar dom inte där. Lita på att det kommer att bli eftersnack om musiktävlingens låtval till hårdrockens nackdel."
*skrattar bara skrattar*
|
The devil is a loser and he's my bitch Lordi |
Edited by - Mr Dirkschneider on 2006/05/21 22:40:30 |
|
|
Mr Dirkschneider
Member
84 Posts |
Posted - 2006/05/21 : 19:30:51
|
Måste då reagera mera på att det mer o mer går mot en tävling där tjejerna ska ha så lite kläder på sig som möjligt. För det är ju mer silikon än latex i dom här tävlingarna. Det är inte långt ifrån dom första kameltårna heller. *ler* |
The devil is a loser and he's my bitch Lordi |
|
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 00:22:37
|
Ja tycker rätt låt vann, den var helt enkelt mest underhållande!
Lordi fick t o m farsan att digga lite Metal, istället för dansband som han vanligtvis lyssnar på |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 00:54:24
|
"linnar, with all due respect - hur gammal är du?" = 55 snart...
"linnar: Jag tror jag sätter en krona på att du inte är med i Slipknots fanclub :)" = Helt rätt!
""Jag frågar mig varför man måste gömma sig bakom en konstig utstyrsel, är man rädd för sanningen?" Varför skulle dom inte ha den utstyrseln på sig?" = Hör hemma i en B-film. Dom har antagligen någon psykisk åkomma som drar på sig sådant.
""Detta måste ha varit den absolut sämsta låt som har framförts i sådana här sammanhang någonsin sen Klabbe." Som den "hård"rockare jag är så säger min smak i stället att det var den bästa. Smaken är ju som baken olika stor. *ler*" = Rätt!
""Vad är det för fel på musik? För man kan knappast kalla framträdandet bakom trasor och färg för musik." Kan du förklara hur du tänker när du vräker ur dig det?" = Det pockade på och ville ut, kändes faktiskt riktigt skönt.
""Jag tycker man är fel ute om man röstar på vad som helst bara det skiljer sig från det vanliga. Man skall rösta på det som är bra. Eller inte alls." Ja men dom var ju bäst, det var der enda rocklåten som var med o den vann." =Om du röstade röstade du ju rätt!
""levande" tycker tydligen om sådana läten och det är ju helt ok. Smaken är ju väldigt skiftand och tur är väl det. Men jag tror inte att så många tycker om denna typ av oljud på så sätt att man njuter av det. Det handlar nog om någon slags revolt." Det var ju en vanlig Kiss slagdänga typ. Att kalla det oljud är bara skratt retande efter som den här är den snällaste sort av hårdrock man kan hitta." =Finns det ännu värre??! Rädda oss...
""På ett sätt är oljudet bra, man behöver ingen fin ljudanläggning. Det räcker med en tratt framför kristallmottagaren..." Ehhhh OCH?" = F'låt, jag viste inte att du hade en sån...
""Mitt allmänna omdöme om vad andra tycker bygger jag på diskusioner kring fikrummet på jobbet och bland vänner. Där gillar man anständigt klädda artister med i huvudsak lugn eller halvtuff musik. Lordi skulle aldrig gå hem i de kretsarna." Kom just hem från skiftjobbet där vi snackat Lordi, här var det minst 4av oss som tyckte låten var klart bäst. Den äldsta av oss som tyckte det var 53 o kvinna. Men vi platsar nog inte i era kretsar." = Det är ju det jag säger, de 4 föll för grupptrycket.
""Jag tror det underlättar om man är ung för då lyssnar man ofta på musik som grupptrycket valt och allt annat är "töntigt". Jag var själv likadan när jag var ung. Då var det Beatles, Rollingstones mm. När jag var ensam hemma på mitt rum spelades helt andra artister. Jag tror det är så nu med.Det som grupptrycket skapar blir med tiden ett självändamål dvs man börjar faktiskt tycka om det man hela tiden säger att man tycker om." Gäller det allt snack om kablar hit o dit oxå när vissa tycker sig hör skillnad så måste man ju själv oxå tycka så?" = Kan vara så...
""...eftersom Lordi var mest underhållande ... Jo, det var underhållande att se detta gräsligta med märkliga läten. Men musik är det inte och eftersom festivalen är en musiktävling, om än töntig, passar dom inte där. Lita på att det kommer att bli eftersnack om musiktävlingens låtval till hårdrockens nackdel." *skrattar bara skrattar*" = Ja'mä....
Jag hoppas att ni förstår att jag skojar friskt. Men jag tycker faktiskt inte om hårdrock. Jag har väl hört någon låt någon gång som var "så där". När det gäller kläder tycker jag inte om att man stökar ut sig. Vanliga vardagskläder är ok. Dvs jag tycker inte heller om när det är för naket. Jag tycker inte om musiktävlande eller någon annan form av tävlande.
När jag glider fram i min bil, med takluckan öppen och armbågen utanför fönstret, sakta fram genom stan en ljumen sommarkväll lyssnade på Arne Qvik är lyckan fullständig.....
|
Edited by - linnar on 2006/05/22 01:06:33 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 14:46:46
|
Dom fem skivbolagsdirektörerna som sjöng och sprattlade med benen i "We are the winners" tycker jag var ett under av ärlighet i detta falska spektakel.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 21:32:42
|
Björn-Ola:
Veckans tiopoängare!!
|
Edited by - linnar on 2006/05/22 21:33:26 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 22:39:17
|
Måste bara snabbt poängtera att jag tycker att Lordis låt är dålig, verkligt dålig.
Dessutom hade dom knappast vunnit utan dom skojfriska orch-dräkterna. Så allt snack om att detta skulle vara en bra motvikt mot dom annars ytliga idealen i melodifestivalen (eller nånting ditåt) är mest bara nys.
Nästa år har vi en riktig freakshow att vänta! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 22:51:20
|
Hehehe det stämmer nog, kommer bli den bästa festivalen nånsin! Skämt åsido så får vi hoppas på mer hårdrock nästa år. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Topic |
|