HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD transport viktigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/05/20 :  10:42:34  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Postar detta här för att det främst har med 2 kanalsljud o göra.
Ska köpa en Primare SPA20 5-kanalsförstärkare och undrar om man ska slå till på tillhörande Primare v25 DVDspelare som jag får mkt mkt billigt på köpet eller köra med min nuvarande Pioneer DV575 vars bild jag är mkt nöjd med.
Tänkte köra dem digitalt o använda SPA20s D/A som ska vara mkt bra.
Har läst ganska ljummen kritik om Primare V25 i övrigt ang både ljud o bild. Tydligen låter de inbyggda DA sämre än om man kör den digitalt till SPA20.
Men är den kanske bra som transport till SPA 20? Den verkar väldigt rejäl o välbyggd rent mekaniskt.
Hur stor roll spelar avläsningen av CD för välljudet? Jag kommer hursomhelst behålla Pioneer DVDn som just DVDspelare.
V20 är ju i alla fall snygg

Edited by - uncle buck on 2006/05/20 11:36:11

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/20 :  10:53:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Får du den mkt mkt mkt billigt så skulle det väl vara en idé att köpa den. Kör du den digitalt/optiskt till förstärkaren så kommer ju ljudet mestadels avgöras av DAn i förstärkaren. Det borde bli bra. Om det bllir bättre än DV575 är svårt att säga. Det är väl kul med en istället för två fjärrisar med..

Bilden från DV575 kommer nog fortsättningsvis vara bättre i vilket fall som helst. Men lita inte på testerna då det inte alls är säkert att du märker det i din anläggning.

Finns det ingen möjlighet att få testa v20 hemma? Då kan du jämföra själv.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:14:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Hur stor roll spelar avläsningen av CD för välljudet?
Avläsningen påverkar ljudet. Och som jag anser strömförsörjning och kvalitén på strömförsörjning till transport och motoriken, och hela nätförsörjningen i övrigt för den delen, verkar påverka ganska mycket. Så det är ju inte fel med en så bra och stabil avläsning som möjligt. Vilken av spelarna som kan ombesörja detta, vet jag dock inte då jag inte jämfört dessa båda.
Mvh,
M
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:34:30  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Japp den blir ytterst billig. Tyvärr finns ingen tid o testa den.
Känner bara att jag kanske inte kommer o nyttja den?
Skillnaden i byggkvalitet är stor. Pioneeren är ju ett under av funktioner för en mkt billig penning, SACD o bra progressive scan mm för runt 1400kr, 2000kr ny.
Primare v25 väger runt 10 kg och jag antar att just saker som strömförförjning o skärmning är bra.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:43:15  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vad är billigt? Det kanske är så billigt att någon här kan bli glad att köpa den av dig, även om du lägger på lite...

Ta upp ev intressenter nu, gör upp om ett ev pris - och om du tycker det skulle vara värt att ev hjälpa någon så köp den...

Det är ju aldrig fel om vi kan hjälpa varandra? Jag gjorde likadant en gång med en Marantz SR-4600 som blev "över"...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/20 :  12:10:00  Show Profile Send CC a Private Message
Min i sammanhanget gamla v20 från Primare genererade en mycket bättre bild till min proja trots äldre bildteknik än de övriga mestadels japanska maskiner jag jämförde den mot... Prisspannet var från ca 4000kr å uppåt för ca tre år sedan. Så den uppfattning jag bildade mig då är ungefär såsom den med ljudåtergivning, siffrorna säger tyvärr inte allt...

Som dvd-spelare har min v20 även en bra ljudåtergivning för film som lätt spöade konkurenterna när jag jämförde. Men som cd-avspelare kan den inte mäta sig mot en "ren" cd-spelare! Men de kunde ioförsig inte de andra dvd-spelarna heller...

Så får du den billigt så köp den. Snygg o välbyggd med "behaglig" bildåtergivning samt troligtvis ganska lättsåld om du tycker att din Pioneer har fördelar framför den...

Ps. Mina värderingar om v20 gällande ljudåtergivning är när den endast agerar transport till min separata dac! Primarens inbyggda dac är väl ganska hyfsad men lite väl "snäll" till sin karaktär.... Tycker jag...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/05/20 :  12:38:21  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Tack!
Här blev man klokare på bara en timme!
Då tror jag att jag slår till på V25 med!
Som CDtransport. Kommer o prova den som bildvisare med till min Sanyo Z3 o se vem som är bäst. Sanyon kräver en bra progressivescan med DVD annars så tappar den ganska mkt i bildkvalitet.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/20 :  17:23:00  Show Profile Send CC a Private Message
Ska bli intressant vad du tycker om den som bildvisare.
Jag sitter själv med en Z2:a och jag har förstått att även den gillar en bra progessive scan från dvd (vilket inte v20 har), men när jag vid tillfället jämförde även andra "bildvisare" så vart ändå min v20 den som gav bäst i både bild o filmljud. Nu låg konkurenterna mellan ca4" o 7000kr medans v20 kostade lite mer från början. Men eftersom den redan då var en utgången modell så fick jag den till ett "bättre" pris än nypriset...

Men om din Pioneer "spöar skiten" ur den på bildvisning så är det nog dags för min del att se sig om efter en nyare modell...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/05/21 :  13:16:33  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Till CC:
Jag fick rådet av Jimmy på Cinema Concept o köpa en Pioneer dv575 just för att han tom hade svårt o se ngn skillnad via progressiv komponent mellan denna och mkt mkt dyrare Pioneer spelare.
Men nu ska vi inte prata bild mer i detta forum. Lovar!

En liten funderare:
När man postar ngt på flerkanalshifiavdelningen så är det mkt sparsamt med svar och inte alltid lika initierat som när man postar på detta underbara forum. Lite synd är det att det inte är ett och samma forum. Fast det finns säkert en bra anledning till det som jag inte känner till än.
Tack alla för era bra inlägg!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000