HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Transatlantic: SMPTe - As mixed by...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/05/19 :  10:37:09  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ville bara göra er som diggar denna "supergrupp" uppmärksamma på en sak. Roine Stolt gjorde en gång i tiden en egen mixning av detta underbara album. Meningen var tydligen inte att denna mix skulle släppas, men på något vis letade den sig ut på nätet... Då bestämde sig Roine för att göra ett försök att få den utgiven.

Från Radiant Records (www.radiantrecords.com) finns den nu att beställa: SMPTe - As mixed by Roine Stolt.

Om ni gillar originalet så kommer ni inte att bli besvikna, min personliga åsikt är att denna mix är hur det egentligen skulle ha låtit!

Missa den inte...

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/19 :  10:41:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan du försöka beskriva skillnaderna? Jag har skivan i originalmix och den har några riktigt fina stunder.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/05/19 :  11:05:27  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Misstänkte att denna fråga skulle dyka upp...

Jag får väl då erkänna att det var ett tag sedan jag lyssnade på originalet och har inte hunnit göra en direkt jämförelse än (ok då, jag gör det ikväll)... Men, jag har lyssnat MYCKET på originalet och min första reaktion på Roines mix var att jag hittade väldigt mycket nya grejer som jag inte hört tidigare, det känns som om det är sånt som "skalats bort" från originalet. T ex lite gitarrutfyllnader här och där. Lite keyboard i bakgrunden. Sen känns det som om det är ett annat sound på plattan men det kan jag inte bekräfta förrän ikväll. Men kortfattat: Det finns MER på Roines mix...

Återkommer,
/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/05/19 :  18:52:35  Show Profile Send Nothing a Private Message
Fan du har blivit en riktig anhängare! kul! visst är det trevligt att upptäcka att det finns så mycket bra musik! allra hellst i form av roine and the gangs värld!

Roine mixen är ljusare mindre instängd, mer detaljer och typiskt flower kings mixat, där alla instrument får plats! och där instrumenten betyder något. Lager på lager som vanligt när Roine får som han vill. Trummorna tycker jag låter helt rätt nu. Portnoy är den som alltid vill höras störst och mest, nu har han fått kliva ner ett steg, produktionen har jämnat ut sig.
Det är väl det jag känner när jag lyssnar på skivan.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/19 :  19:25:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ah, mindre Portnoy! I det här sammanhanget är det bra
För några år sen hade jag aldrig trott att jag skulle kunna tycka nåt sånt, men Portnoy har börjat gå mig lite på nerverna. Visst kan han lira, men just det där att han MÅSTE höras hela tiden är rätt störigt.
Är nog inte neoproggig nog för att beställa denna separata release men får ta och försöka höra den nån gång ändå.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/05/19 :  19:33:45  Show Profile Send Nothing a Private Message
Det tycker jag verkligen, det är den versionen jag alltid lyssnar på numera.

Är det någon som har hört nya O.S.I föresten?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/19 :  19:43:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
Japp, fick den förra veckan och har lyssnat på den ett par gånger. Inte imponerad hittills. Nu vet jag iofs att det är Kevin Moores sångstil att låta som om han mest är uttråkad och vill gå hem istället för att stå och behöva sjunga, men det funkade ändå bra på OSI:s första. På 'Free' tycker jag inte det funkar. Ska ge den några chanser till, det har mest varit Tool för hela slanten här hemma på sistone så det har väl inte varit helt gynnsamma förhållanden för OSI-plattan kan man säga.

Fast nu är vi OT Man kanske borde starta en allmän progtråd nån gång framöver...

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/05/19 :  19:49:30  Show Profile Send Nothing a Private Message
Jag hade en kevin moore - Chroma key tid för ex antal år sedan. 'Dead air for radios' tycker jag är helt suverän. Poesirock av hög kvavlitet!
Jag skall ge den en chans allafall!
En fast Progressiv-tråd skulle sitta fint!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/05/20 :  00:06:55  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
quote:
Roine mixen är ljusare mindre instängd, mer detaljer och typiskt flower kings mixat, där alla instrument får plats! och där instrumenten betyder något. Lager på lager som vanligt när Roine får som han vill.

Skriver under på detta som Nothing skrev. Lager på lager kan väl tolkas som att det finns mer på denna mix än originalet. För mer är det. Dessutom får jag känslan av att denna utgåva är mer "äkta"... Hur ska man beskriva det... Den inger mer känslan av att det är "live", inte en studioproduktion som filats ner till "perfektion"... Större närvaro, kanske? Originalet känns nu avskalat och lite trist.

Sammanfattningsvis: Heja Roine!

,
/G

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/05/22 :  00:29:13  Show Profile Send Hornta a Private Message
Kan säga att jag inte har den här skivan (org eller mix) men att den kommer att inhandlas...

Gällande Portney så tycker ja att han är BÄST! blir aldrig för mycket

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/05/24 :  16:35:23  Show Profile Send Nothing a Private Message
Vill bara klargöra att det är mixen som dragit ner på Portnoy inte hans spelade! Jag diggar verkligen hans trumkompositioner i Transatlantic. Det är orginalmixen som inte låter bra, det är nog hans förtjänst, som sagt han vill ju höras mest i allt han gör.
Karl har aldrig hört talas om "lagom är bäst" men han kommer ju ifrån USA, så man kan inte klandra honom!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000