HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 sub eller nya högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/15 :  11:22:34  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
Hallå! jag vill gå lite djupare i frekvenserna, har ett par stativare; Klipsch. Funderar på en enkel sub som komplement, eller ett par klipsch golvare, hur hade ni gjort? Känns inte sub lite fusk för att gräva sej längre ner när man har billigare högtalare? hur förändras ljudbilden när man har en sub?

hej!

/L

(inte för långt ner, grannarnas tålamod ligger nog redan på bristningsgränsen, ;)

HIFI-nybörjare

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/05/15 :  11:52:48  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har alltid använt med golvare ända tills nu. Nu jag kör med stativhögtalare och sub vilket jag är mycket nöjd med.
Gillar du dina stativare så kan en sub vara det bästa alternativet.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/15 :  12:00:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mina intryck från när jag hade kombinationen stativare (wharfedale 7.2 anniv.) och sub (audio pro b1.32) Vet ej om det kan vara dig till nytta:

- En fördel är att man till rimliga kommer pengar åt näsblodsframkallande frekvenser
- den är aktiv och tar inte kraft från din ordinarie förstärkare - en variant på bi-ampning...
- Det är jättesvårt att hitta balansen mellan subbens delning och ljudnivå gentemot stativarna så att den integrera så bra som möjligt, grundinställningen jag hade var hela tiden - så låg delning och nivå som möjligt, precis så att den nästan försvinner men ändå gör nytta.
- När subben är igång så framträdde ett helt annat "lugn" i ljudbilden, kändes mer avslappnat och luftigt.
- det går att stänga av subben när man slölyssnar och vill "skona" sina grannar efter vissa klockslag
- i slutänden hade jag subben på väldigt sällan av någon anledning - skaffade golvare istället
- en sub jobbar i mono, man skulle egentligen behöva två (?)
- de flesta billigare subbar är (enligt min erfa) inte tillräckligt snabba i sin aktion, tex i massivt dubbeltramp i metal eller andra snabba basanslag - däremot förgyllde subben många electronicaskivor med att gräva fram intressanta frekvenser... och i jazz...

Hoppas du kan låna hem nåt och pröva - borde gå hos ngn seriös handlare

/Johan

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/15 :  12:00:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sub är bra. Man kan placera den där basen låter bäst, till skillnad mot golvhögtalare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/15 :  12:13:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Sub i alla lägen. Har man testat med en sub så kan man inte sedan inte vara utan. Man får en känsla av att man också höjer dynamiken när man har en subwoofer eller gärna två.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/15 :  14:21:06  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
kanon, tack för alla utförligar svar! ni avgjorde, det får bli en hifi-sub helt enkelt. Du nämner audio pro b1.32 som ett exempel, ska se om jag kan lysstna in på den i veckan. någon som har prövat klipsch sub? typ RW10 eller mindre? ligger bra i pris för mej också! dessutom var den snygg! :)

Rekomenderar ni att mata subben med samma kabel märke/färgning som mellan cd och förstärkare eller hur ska man tänka kring kabelvalet? ljusare? har en calibrator dvd liggandes nånnstanns här så man kan ställa in när subben ska spark igång, det borde funka.

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/15 :  14:45:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Eftersom en sub ska arbeta i ett mycket begränsat område (max 0- 60Hz enligt min erfarenhet och man enbart ska lyssna på musik) så bör det då inte spela någon roll vad man har för lågnivåkabel.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/15 :  14:51:29  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
haha, nej det är sant, du har så rätt! :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/15 :  15:39:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tror att efterföljaren till B1.32 heter B1.36, finns även en mindre 1.28 (sista siffran i beteckningen anger lådvolym), tror till och med OnOff säljer Audio Pro, dock svårt att provlyssna i deras gigantiska hallar och tveksam elektronik... Men som sagt audio pro är inte ensamma på marknaden direkt...

Begagnat tror jag att infinitys kappa-sub kan vara ett klipp, har bra erfarenheter av den. Den har även rumskorrigering (rabos). Nyare infinity subbar kanske?

Om du prövar med sub så kan du även experimentera med stativarnas placering gentemot bakre vägg. Man placerar ibland mindre högtalare alltför nära väggen för att de ska ge basstöd.

Jag upplevde förbättringar i basens kvalitet när jag bytte från billigare supra classic till supra ply från stärkaren till subben, blev stramare och lite torrare, mindre bumlig. Finns säkert vissa kablar som är speciellt bra till subbar. Har ej tillräcklig erfarenhet om det.

Akta dig för grannarna bara... När du skakat ner deras finporslin från hyllorna så...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/15 :  16:35:58  Show Profile Send marens a Private Message
Jag skulle ha valt att byta högtalare helt klart.

En "add-on" sub tycker jag inte är någon bra lösning med de produkter man kan köpa idag. Dels för att man brukar få dela lågt i frekvens av olika anledningar* vilket är förödande för musikaliteten i basen (den blir släpigare och slöare) och för att huvudhögtalarna inte kan avlastas från bas på ett snyggt ändamålsenligt sätt. Sedan är det problem att integrera huvudhögtalarna snyggt (så att de spelar i fas med subben och så att de får rak frekvensgång tillsammans). Detta för att huvudhögtalarna/rummet har olika avrullning i basen och de filter som är inbyggda i subben sällan är särskillt lämpade för någonting.

*Anledningen är dels att huvudhögtalarna inte brukar kunna filtreras bra mha subbens inbyggda filter eller att man inte har både pre-out och main-in på förstärkaren.

Så jag skulle struntat i subben. Möjligtvis om man är ganska diy-nyfiken och vill designa sin egen lösning med basmoduler slutsteg och elektroniska filter mm.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/05/15 :  17:18:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Subwoofer är det bättre alternativet (min åsikt...) förutsatt att du använder 2st och att du delar av dem aktivt mot sidosystemen.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/15 :  20:34:08  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Som sagt, ursprungligen hade jag stativare + sub, var mycket nöjd med det, kändes lite som att få
"high-end" frekvenser till lågpris jämfört med vad man skulle ha behövt köpa för golvare som skulle prestera ngt liknande.

Efter ett tag tog ändå svårigheten att få det hela att spela integrerat över, sprang mest hela tiden och justera, lyssna, justera, lyssna. När jag väl köpte rejäla golvare satte jag dem på plats och efter en stunds placerande så var allt klart och helheten blev så mycket bättre.

Men faktum är att många med mig har erfarenheten på en punkt, att ljudbilden känns lugn på ett mystiskt sätt, även i musik som inte är speciellt baspräglade, detta när en kompetent sub sätts i systemet.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/15 :  23:43:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Subwoofer är det bättre alternativet (min åsikt...) förutsatt att du använder 2st och att du delar av dem aktivt mot sidosystemen.


Detta innebär väl att även sidosystemen måste gå att dela aktivt, eller? Eller går det att lösa på något annat piffigt sätt?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/15 :  23:46:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Min erfarenhet är atteen sub funkar inte bättre än dom filter man använder. Om subben är "snabb" eller tight har i regel med rumsresonanser eller underdimensionerad förstärkare att göra. Att allt skakar är inte ett kvalitétstecken utan tyder snarare på rumsproblem. Om man delar en sub för lågt ner så får man inte någon vinning av att man har subb i sidosystemen. Jag rekommenderar runt 80 till 100 Hz om man har bra filter. Gärna en parametrisk eq för att få kontroll. Och förstås börja med att flytta runt alltallt för minsta möjliga rumsproblem och gärna 2 subbar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/05/16 :  18:17:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
Aktiv delning som inkluderar sidosystemen ger ett stort lyft om det görs korrekt. Tyvärr är filtren som sitter inbyggda i subwoofers ofta inte tillräckligt bra för att använda till sidosystemen men det finns nog de som är det också. För att kunna använda aktiv delning måste förförstärkare och slutsteg kunna separeras, tyvärr en funktion som ofta saknas i integrerade förstärkare.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/05/17 :  16:18:39  Show Profile Send crion a Private Message
Hembioprocessorer kan ordna aktiv delning. Jag kör idag med sub och golvare och det fungerar otroligt bra. Jag använder rumskorrektion och har identifierat subbens och frontarnas dipområden för att välja den mest fördelaktiga delningsfrekvensen. Av utrymmesskäl använder jag 1 sub, längre fram blir det förmodligen fler om de går att bygga in/maskera på ett bra sätt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000