HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 hur betalar man på ebay utan Paypal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:12:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag vann två auktioner på ett par rör igår och tänkte nu betala. Då auktionerna gick ut ganska snabbt så tänkte jag begåvat nog att jag bjuder på dem och löser betalningen sedan, det går alltid att lösa.

Nu är det så att säljaren tar "Postal and personal checks".
Hur sköter man det här ifrån sverige?
Hoppas att nån här kan ge lite råd i frågan.

.....where the music comes to die.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/14 :  22:03:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För din o säljarens bästa kör med escrow
www.escrow.com

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/14 :  22:10:31  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det går ganska fort att registrera ett paypal-konto och jag bedömer att säkerheten är hög med paypal. Jag har bara positiva erfarenheter av paypal.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/14 :  22:19:09  Show Profile Send Kmj a Private Message
jo. Jag har paypal men det har inte säljaren. Jag frågade efter paypal men fick svaret att

"Postal or money orders are the best way to pay...we do accept personal checks but that could take up to a month to clear.. Thank you "

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/14 :  22:25:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
hmm, jag brukar vara misstänksam mot säljare som inte har paypal. Är det inte emot ebay's regler, dvs säljaren måste acceptera paypal?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/14 :  22:35:21  Show Profile Send Kmj a Private Message
det tror jag inte att de behöver göra. De hade bidpay innan men de har ju lagt ner verksamheten.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/14 :  22:42:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
Men iallafall. Det han frågar efter, är det en vanlig check man fixar på banken som är utskriven till honom/företaget?

Hur löser hans bank då det? kan han lösa in den vart som helst eller måste man ange hans bank? Vad kan sånt kosta?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/14 :  22:58:51  Show Profile
Gå inte med på något sånt... någon slags förmedlare är ju ett måste om man inte personligen kan resa med baseballträ och teleskopbatonger om man blir blåst.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:10:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
hm, jag har ju bjudit och vunnit den. Är det inte lite sent att börja påpeka det nu?

Killen har 400st feedbacks men har inte haft en auktion uppe sedan årsskiftet dock.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/05/14 23:11:28
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:11:46  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag har alla gånger jag handlat på eBay använt mig av antingen paypal eller vanlig banköverföring (10 spänn inom EU, upp till 150:- till övriga länder) i förskott, och har aldrig blivit lurad. Gör bara affärer med personer med bra feedback som verkar seriösa. Visserligen har det aldrig varit några dyrare saker (max 1-2000:-), och skulle det röra sig om prylar utöver de summorna hade jag nog använt mig av någon escrow-tjänst.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2006/05/14 23:12:31
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:14:30  Show Profile Send Kmj a Private Message
detta rör sig "bara" om 34$ inkl frakt. Det känns ju som att det inte ens hade vart värt besväret att blåsa nån över sådana summor.
En av auktionerna i fråga
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=9725217261&ssPageName=STRK:MEWN:IT

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:28:31  Show Profile
Ja är det såna småsummor kan man ju chansa iaf

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/14 :  23:57:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Japp, det är bar det att jag inte vet exakt HUR jag ska gå tillväga

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/05/15 :  00:34:33  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Gå ner på din bank och fråga vilket som är bäst.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/15 :  00:50:43  Show Profile Send Kmj a Private Message
mm, låter som en plan. Men det e ju så mkt roligare att diskutera på forumet ju

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/15 :  10:04:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Svenska banker har sällan någon bra koll på småtransaktioner, risken är att det blir sjukt dyrt men det kostar ju oftast inte något att fråga.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/05/15 :  10:54:32  Show Profile Send labrat a Private Message
Banköverföring går att göra till de flesta länder via internetbanken. Inom EU kostar det alltid 10:- oavsett belopp. Utanför EU blir det dyrare, skulle tippa på en hundralapp för den summan till USA. Det tar också några dagar. Alternativt kan man använda Western Union, men det är ungefär lika dyrt dock finns pengarna att hämta ut för mottagaren ca 1 timme efter de är skickade. Men då måste man också pallra sig ner till närmaste WU-kontor/återförsäljare. Är du verkligen säker på att han inte tar PayPal? De flesta eBay-försäljare gör ju detta och det är förmodligen det absolut smidigaste, billigaste och snabbaste sättet att lösa det här på.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/15 :  11:45:19  Show Profile Send Kmj a Private Message
Precis. Banken ville ha 175:- för att skriva ut checkan, sen blir det väl en hundring att skicka den rekommenderat.
Hoppas att han går med på banköverföring, inget svar än dock.

Jag frågade efter paypal och fick ett standardsvar (det citerat ovan). Jag skickar dock inget innan jag fått svar av honom.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/15 :  23:10:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Lite OT men:
Frun handlar en hel del på eBay och med PayPal så tillkommer en extra säkerhet - de betalar tillbaka pengar man blivit blåst på.
Hon blev lurad en gång och efter ett par veckor så fick hon tillbaka pengarna från PayPal.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/16 :  18:02:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ja, det är ju fördelen.
Just nu ser det ut så här:
I auktionen angav säljaren Bidpay som alternativ. Detta går ju inte då bidpay har avslutat sin verksamhet. Då det kostar så mkt att skica en check så frågade jag om kontoöverföring eller om han möjligen kunde tänka sig att skaffa paypal men efter två dagar så har jag fortfarande inte fått svar.

Och nu till det luriga. Han har strax under 700st feedbacks och bra statistik på dem och under förra året så snittade han iallafall ett antal auktioner i månaden, de som han lagt ut de senaste veckorna är de första sedan årsskiftet så man är ju lite skeptisk till den här killen nu.

Jag ger honom morgondagen med till att svara och kontaktar sedan Ebay och ber dem kolla upp honom, om inte annat så borde man ju kunna få auktionen hävd utan att få dålig feedback då det angivna betalningssystemet inte fungerar. Jo, han har lagt ut nya auktioner sedan jag mailade honom.

Låter det som en sund plan?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2006/05/17 :  15:51:00  Show Profile Send lindome a Private Message
Hej

Eftersom det rör sig om en ganska liten summa så hade jag växlat till mig dollar på forex och skickat som rekommenderat.
Har gjort så förut till både Asien, Australien och USA utan problem.

Lycka till!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/17 :  17:54:04  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jo, men det rör sig fortfarande om en 400:- eller nått. Iallafall så mailade jag Ebay och bad dem kolla upp det hela åt mig. Ingen anmälan utan bara en förfrågan.

Men annars så är det definitivt ett alternativ. Om bara de J%&¤%#¤n kunde svara!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/05/19 :  00:45:42  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag bjöd nyligen på några skivor där killen ville ha Western Union money order och jag har för mig det kostade 170 kr. Jag angav mottagarens namn och adress och fick ett kontrollnummer som jag skickade till säljaren med epost. Han kunde sedan under angivande av detta kontrollnummer samt uppvisande av legitimation och vetskapen om avsändaren få ut pengarna på närmaste Western Union kontor. Western Union har ett flertal ställen i alla större städer och dessa finner du på internet (http://www.westernunion.com).

Jag betalar annars alltid mina skivköp med paypal och har de senaste månaderna köpt skivor för mellan 20' och 30'000 utan de minsta problem
- det är klart mycket billigare...

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/19 :  13:16:56  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag fick svar från säljaren igår och han/hon verkar ha varit bortrest av nån anledning. Han/hon skulle vara hemma igen den 23:e och om jag då ville göra en banköverföring så var det ok, dock fick jag rekommendationen att kolla med banken vad det skulle kosta då det verkade dyrt.

Men med internetbank så är det relativt billigt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/05/19 :  14:01:05  Show Profile Send eliot a Private Message
Tänk på att Du måste ta pån Dig kostnaden för mottagande bank också (klicka i rutan för det!). När jag övervisade pengar till Tyskland så var det mycket billigt från avsändarbanken (FSB, 10kr ?) medan mottagarbanken tog 100kr (om jag inte missminner mig!).

Mvh
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/19 :  14:17:00  Show Profile Send Kmj a Private Message
mm, det får man kolla upp innan, jag förde nyssen över till polen och den banken tog ingen avgift alls. Men det frågar man ju i samband med kontonumret och de övriga uppgifterna, tack för varningen dock

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000