HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stepped attenuator, vilken typ ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2006/05/13 :  11:36:26  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Någon som har erfareheter vilken typ av Stepped attenuator som är att föredra.
Series stepped attenuator (nackdel med högre brus pga fler motstånd i serie, har även varierad inpedans)
Shunt stepped regulator (enbart två motstånd i serie, men har även denna varierad impedans)
Ladder stepped attenuator (Fast impedans + lågt brus men kräver 4 däck i switchen)
Är det värt mödan att bygga en av ladder-typ (jag misstänker att den vanlgaste är den första serie-typen pga av att den är enklast att bygga.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2006/05/13 :  23:11:22  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag har bara byggt mig en av serie-typen förut, funkade och lät helt ok!

Men numer använder jag potentiometer igen, gillar inte att ha några steg bara..
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:03:30  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Ursäkta, jag lånar tråden lite:

Har funderat på detta med attenautor. Skulle man inte kunna bygga en binär dämpsats
med konstant impedans? Sedan styra den med reläer från någon enkel upp-/nedräknare.
Borde kunna bli 32 steg med bara fem små reläer om jag inte tänker fel.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:16:57  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
-> JohnA
jag har för mig att jag sett en sådan i kit-form, kommer bara inte ihåg var..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:59:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag gjorde en "Shunt stepped regulator (enbart två motstånd i serie, men har även denna varierad impedans)" härom veckan.. eller ja, månaden börjar det väll snart bli. Tyckte den blev superbra. Har den fortfarnade bara inkopplad för testning i mitt skärpbygge. Men där tycker jag den gjorde stor skillnad noktra en 120krs Aps från elfa.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/05/15 :  07:23:23  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det var inte möjligen den här sidan som du menade, mr. Triatic? Finns iallafall en del om reläer/motstånd i den.
http://www.vaneijndhoven.net/jos/switchr/index.html

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/05/20 :  16:58:11  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Jag undviker seriestegade volymkontroller men inte för bruset utan för ljudkvaliteten.

Helst blir det dämpare av laddertyp, dvs endast två st motstånd i signalvägen vid varje läge
och konstant inresistans (men varierande utresistans). Låter mkt bra! Det ultimate enl min mening.
Omkopplare från ELMA eller ännu bättre. Motstånden är mkt viktiga! De bästa är enl min mening Bulk Metal Foil från Texas Components i USA. De har en typ som heter TX2352.

Kompromissen blir att ha ett motstånd i serie och sedan många som kopplas in parallellt ett o ett.
Seriemotståndet kan man ta det bästa man har råd med, och sedan göra lite avkall på paralellmotståndens kvalitet.


Mvh
Sigurd



Äger företaget Coset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000