HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Världens vackraste ackord ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/05/12 :  18:41:05  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ålraijt gubbar och gummor.
Till hyvelbänkar och barrikader, vilket är enligt er synpunkt världens vackraste ackord?

Alltså, inte taget av en speciell musiker vid ett speciellt tillfälle, utan ett favoritackord som bara känns som att: det här måste vara det vackraste ackord som finns. Tillåtet är dock beskrivning på vilket instrument det tas/kan tas/borde tas.

Själv är jag nog inne på ett mumsigt och fylligt D-moll 7 med fläskiga syntar. Hur konstgjort som helst, men mumsigt likväl.

PS/
Om inte det här är nörderi, så vete fanken hur man nördar.
/DS

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/12 :  19:27:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det hänger lite på ackordföljden , men A moll gillar jag skarpt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/05/12 :  19:38:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
D dim

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/12 :  21:27:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En del ackord kanske ska tillskivas att de ska tas på gitarr, då det klingar helt annorlunda mot piano.

Mina favoriter är slutackordet E6add9/D
och det smöriga Gm7maj9/Eb
(på klaver)

akktustakki, Håller med.
Jag frågade frun samma fråga,,,Varpå hon säger... "DET var då den nördigaste frågan jag hört!"

Edit:
Annars är jag svag för "halvsvarta" tonarter (Ab och Eb)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/05/12 :  23:33:10  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Lös E-sträng på Fender Jazzbas standard -61, företrädelsevis Elixir Nanoweb .105, på en helstack Ampeg SVT. Låter bäst med three-tone sunburst och rött paddskal-pluckskydd.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2006/05/12 23:35:02
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/12 :  23:43:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Lös E-sträng på Fender Jazzbas standard -61, företrädelsevis Elixir Nanoweb .105, på en helstack Ampeg SVT. Låter bäst med three-tone sunburst och rött paddskal-pluckskydd.


Kan du förklara detta lite närmare för en som inte fattar? :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/05/13 :  00:23:04  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
reeltoreel:

Givetvis! Vi börjar med basgitarren;



En klassisk elbas från Fender, modellnamn "Jazz". Notera de två smala pickuperna; de har en varsin volymratt som tillsammans i olika inställningar ger mkt skiftande sound. Kända musiker som spelar på dylika instrument kan nämnas tex Jaco Pastorius. Den har ett jazzigt sound, med lite anslag till ståbasar. Systerbasen heter Fender Precision, som bara har en enda pickup, delad där båda halvorna är lite förskjutna. Används flitigt inom hårdrock tex. Sting är en man som gillar Precisionbasar.


Strängarna;

Problemet med elinstrument, såsom elgitarrer och basar, är att dess strängar degenereras. Dels oxiderar de samt samlar på sig lort och bassist-svett. Oxideringen gör att de inte längre är magnetiska och således inte gör så stor output via pickuperna. Lorten, hudavlagringarna och andra onämnbara otrevligheter dämpar strängarna. Givetvis finns det smarta människor som kommit på en lösning på detta. Samma företag som kom på detta med vattentäta material som kunde andas, dvs Gore, har klurat ut att dra över strängarna med en tunn plast förhindrar oxidering och skitsamlande. Dessutom gör det strängarna ganska trevliga att spela på. Hållbarheten blir avsevärt längre. Dock kostar de nästan dubbelt så mkt, speciellt till elbasar. E-strängen är den tjockaste på en 4-strängad.


Förstärkaren;

Ampeg är kort och gott den förstärkare och högtalare som skapat vad mänskligheten kallar för klassiskt elbasljud. Punkt.


- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/13 :  00:31:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Säg nu som du egentligen vill.

En nedstämd B-sträng (till Bb) är din favorit,, Får alla BAShögtalar att dansa av yran...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/05/13 :  02:22:43  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Har fullt upp med att testa alla angivna varianter, å så blir det mitt i natten igen.

Snickrar vidare, men lite zzzzzzzzzzzzzzzzzzz är det nu.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/13 :  07:15:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack för info v8,kan inte så mycket om intrument.
Men nu vet jag :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/05/15 :  01:36:36  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Vee-Eight, du har skickat mig på en riktig nostalgi-tripp. Jag ägde en Fender Jazz kopia för många år sedan. Spelade blues-inspirerad rock på den, allt från AC/DC - Whole Lot of Rosie till ZZ-Top - Waiting for the Bus.
Ah... det var tider det.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/15 :  12:09:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
G7 på elgitarr... problemet är att det inte låter klokt för sig självt utan måste föregås av nåt annat tex ett C..?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/15 :  14:31:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lite samma stuk som alla DUR-7or tycker jag. Då är Dur-13 klart skönare(tycker jag)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/05/16 :  00:26:37  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Gaffa:

Jag är rel ny bassist, pysslade med trummor förut. Men jazzen är inte bara skön att spela på, det låter så förbannat gött! Har en Yamaha BB450 också, en PJ-bas. Men den låter mer modern, klart och upplöst. Skorret i en jazz är hela grejjen.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000