HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur tycker ni att er HiFi skall vara uppställd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:07:47  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Hur tycker ni att er HiFi skall vara uppställd?

I tråden "Posta bilder på snygga hifimöbler!" kom bifogat inlägg av guldfisk:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50187

quote:
Altare, ja. Måste prylarna överhuvudtaget stå mellan högtalarna?

Jag tycker det är rätt irrelevant att blanda in kön i diskussionen. Jag tror mest det handlar om huruvida man är intresserad eller inte samt vilka estetiska ideal man har (vant in sig på). Själv tycker jag altarstuket är utrymmesslöseri och att det i allt för hög grad betonar utseende när det är ljud som är det primära. Eller lite förtydligat: Högtalare måste ju står där de står, så de kräver ett annat formspråk än elektronik, som kan placeras friare och mer i samklang med övrig inredning.


Jag tycker detta är ämne värt att diskutera i en egen tråd.

Vad man kan/bör ha mellan högtalarna om man vill ha ett bra stereoperspektiv.

Hur man lämpligen placerar elektroniken. T.ex. så att cd-spelaren surrar, att fjärrkontrollen ska funka, skydd mot barnfingrar och husdjur samt hur man löser ventilation vid inbyggnad.

Men kanske framför allt altarfrågan.

Min flickvän följde med på HighEnd06 och förvånades över "de altare utställarna hade byggt upp, och hur de på ett nästan heligt sätt med otroligt varsam hand rörde vid grejerna" (Hennes ord).

Själv är jag förespråkare av altarstuket.

Kan det vara så att HiFiprylar tillverkas av män för män, helt i enighet med estetiska manliga ideal? jfr Bilar...

Att utställare och handlare visar sån stor respekt för grejerna, bl.a. genom hur sakerna är uppställda, just för att bygga upp en hype och ett habegär hos kunden?

För min egen del tvingar min lägenhets planlösning, eller kanske framför allt planlösningen i kombination med min flickväns estetiska ideal, mig att inte kunna ha elektroniken mellan högtlarna.

Kalla mig fånig, men jag tycker att det känns respektlöst mot de noga utvalda prylarna och mot mitt brinnande intresse att stuva undan dem i nåt trångt skåp eller ranglig hylla vid sidan av.

Är jag lurad?

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:39:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Själv vill jag mest höra musiken och inte sitta och titta på en massa apparater med lampror och glitter och högtalare. En tv eller projektorduk får dock gärna vara mellan högtalarna. Själv har jag tunna ljudgenomsläppliga draperier som jag kan dra för högtalarna (dock inte helt ljudtransparenta tyvärr). Elekroniken står bakom lyssningsplats i en över 2 m hög stapel(!). Då slipper jag se "skiten".

"Altarstuket" tilltalar inte mig alls*, men alla får ju ha sin egen anläggning precis som de vill.

* Där har "man" ju tv:n för bästa möjliga ljudbild för multikanalljudet.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:52:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vill helst inte ha nått mellan högtalarna men det finns tyvärr inte plats för det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:06:25  Show Profile Send CC a Private Message
Jag gillar både och! Helt beroende på vilket typ utav rum och övrig möblering samt naturligtvis utseendet på prylarna. Har du grejer som ser ut som smycken (el liknande) så är väl det helt okej att de syns?
I ett "vanligt" vardagsrum har du sällan allt för många alternativ med placering, om du nu ska få till det estetiska med din bättre hälft. Man får vara glad om högtalarna får stå där man tycker de låter bäst o inte där de passar bäst som pedistaler åt allsköns bråte...
Men i ett dedikerat rum så är alternativen större! Å då är det väl ör mig att om jag har en "nkel" stereo med kanske max två enheter så kan det vara snyggt med "altaret", men har man inte det så kan det vara snyggare med andra alternativ.

För min del handlar det om det praktiska. Jag har helt enkelt inte råd med så långa kablar så att jag kan ha prylarna vid sidan om eller liknande! rent estetiskt så skulle det för mig varit att föredra, men vad gör man inte för ljudets skull?
Men en tv? Mellan högtalarna? Never again!
Så för mig är proja enda alternativet eftersom jag trots allt nyttjar stereon för filmtittandet... (Å film utan riktigt ljud? Nej tack! Då avstår jag hellre!)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:32:45  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag skulle inte få för mig att köpa någonting som jag känner att jag blir tvungen att gömma undan för utseendets skull. Jag köper enbart prylar som jag gillar och jag visar gärna upp dem. Det gäller allt från keramik, tavlor till HiFi. Fram med altaret (det snygga altaret)! Varför köpa ful-hifi?

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2006/05/12 15:33:14
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:46:13  Show Profile Send CC a Private Message
Mina DYI-projekt tenderar visserligen till att vara "ful-hifi" eftersom jag aldrig blir klar med det estetiska...
Men någon dag så... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/12 :  16:10:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mina dyra kablar gör att jag inte har mycket att välja på. Därför hamnar apparaterna mellan högtalarna.
Byta ner mig? Aldrig i livet. Mina subjektiva lyssningsintryck är mycket bättre än mina objektiva.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/05/12 :  16:16:47  Show Profile Send Patrik a Private Message
Förrut tyckte jag det var mycket roligt att se alla fina hifi-prylar, men numera vill jag slippa se dem. Viktigt är ju musiken, inte några distraktionsmoment (vilket det lätt blir om inte annat pga alla ämlans led-are numera...).

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/12 :  16:18:43  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag tycker att elektroniken ska vara riktigt snygg och helst inte synas alls. så jag gömmer gärna grejjerna på något snyggt sätt. Om det låter bra så behöver de inte synas, för det är ljudet och musiken som är det viktiga för mig. det estetiska är bara ett plus. anledningen till att allt står i mitten hos mig är pga att det är smidigast, då kablar blir lika långa och oftast ligger 1 vägguttag i närheten.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/12 :  16:29:19  Show Profile Send Manga X a Private Message
Knoppen:
Rykten säger att du är en "Totempåle" kille.
Hur hög var traven igen?

Hej hopp jag ser ju just att Knoppen redan redogjort för sin totempåle i tråden så glöm alla försök att vara rolig!

Jag har precis "kastat" allt åt sidan.
Så altaret mitt i blickfånget är borta.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/05/12 16:31:37
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/05/12 :  19:28:57  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det här är ju så beroende av rummet. Men jag har inget emot "altaret" () men då skall det vara stiliga grejjor och snygg kabeldragning. Har dock inte så mycket till övers för dessa värstinghyllor och riktiga altare, det skall vara av typen Quadrapsire/Solidtech radius. Gärna platt-tv bakom

Men det kan vara praktiskt att komma åt CD/LP/etc från lyssningsposition

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/12 :  20:47:36  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det finns bänkar med frostat glas som kan gömma elektroniken och IR-fjärren går igenom. "Hifi-altare" är ju praktiska just för att signalkablar kan hållas lite kortare och sakerna är samlade, sedan behöver man ju inte ha altaret mellan högtalarna. (Själv bor jag i en 1:a så jag har inte så många vettiga alternativ för att få ihop bibliotek, arbetsrum, vardagsrum, sovrum, hifi-rum osv... )

Med långa högtalarkablar blir placeringen av anläggningen fri.

Jag tillhör dem som vill kombinera TVn med stereon så därför hamnar den mitt emellan, men det blir bättre med proj eller platt-TV längre bak då TVn stör ljudbilden. Se till att ha luft kring högtalarna, om det finns plats.

Ett kul sätt är att botanisera runt på medlemmarnas system och se själv och låta sig inspireras.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/12 :  21:11:08  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Som jag misstänkte. Kul läsning .

Har faktiskt själv elektroniken undangömd i en hylla. Är sugen på ett litet altare men har för tillfället inget val.

Och vad står mellan högtalarna? Jo ett bord !




Efter helgen är samtliga nätkablar utbytta .
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/12 :  22:15:14  Show Profile Send mayro a Private Message


Just detta med kablarnas priser gör att stereoappareterna hamnar där dom gör för många.

Sedan är väl hifigrejornas synintryck en del av själva hobbyn.. I alla fall för mig. Ju maffigare dom är ju bättre.. Stora feta grejor med kanonljud har företräde i min önskelista...

Smått skit kan stå i garaget eller i ungarnas rum...

Så altare är finfint..

Det är som med jänkare. Stora feta med massor av hk o mullrande.. Att man sedan ändå kör lugnt o njuter är grejen. Alla sinnen får sitt... Det är som att gå på konsert. Halva njutningen är ju att se orkestern lira.. Att se det man hör ger mer för sinnena att ta del av.. Och i dom vackraste partierna sluter man ögonen o VET att då man öppnar dom så ser man det som gett den härligt vackra upplevelsen framför sig...

Så altare passar mig mest o bäst...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/12 :  22:19:53  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Bunkert, du är grundlurad

J. Ullberg
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/12 :  22:22:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Gillar också altarstuket, kul att kolla grejorna när ögonen öppnas efter en njutningsstund.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/13 :  07:23:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Personligen tycker jag att det är lättare att koncentrera sig på musiken utan att behöva stänga ögonen om rummet vilar lätt på ögat - alltså fint rum med avslappnande belysning mm.

Jag upplever att om det är stökigt i ett rum, eller om det är estetisk icke tilltalande så skapar det en harmonisk obalans i min knopp som gör att jag inte kan koncentrera mig på just musiken och då krävs att jag stänger ögonen.

Jag är för "offeraltaret", jag tycker hifi är vackert och vill att det ska synas - helst stå i fokus i rummet

Symmetri tycker jag är viktigt, därför känns det naturligt att elektroniken står centrerade mellan högtalarna, men helst placerad längre bakåt i rummet så att det blir luft mellan högtalarna - om nu detta överhuvudtaget är möjligt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/05/13 07:25:53
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/13 :  09:17:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag upplever att om det är stökigt i ett rum, eller om det är estetisk icke tilltalande så skapar det en harmonisk obalans i min knopp som gör att jag inte kan koncentrera mig på just musiken och då krävs att jag stänger ögonen.



Du har inga barn antar jag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/05/13 :  09:21:00  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Euphonic:Klockrent skrivet

Altarstuket för mig tack!
Jag börjar närma mig mitt Nirvana,
Jag förespråkar gärna samma design(märke på elektroniken) för att det estetiska blir lättare o få till men det finns massor av kombinationer som blir jättefina då det bryter av mot varandra på ett snyggt sätt.
Det gjorde inte mina nuvarande prylar så nu har jag "gömt undan"försteg o slutsteg o kvar på altaret står bara Primare Cd:n.
Blev jättesnyggt om jag får säga det själv,tillsammans med några icke HIFI-saker.

Självklart kommmer ljudet i första hand men jag skulle aldrig kunna köpa en pryl som jag inte gillar designen på.

En liten Historia:
När jag snöade in på golf så frågade jag en tjejkompis som var väldigt duktig på golf om vad hon tyckte jag skulle köpa
för putter,"köp en snygg"sa hon för du ska titta på den o kunna slappna av o inte irritera dig på utseendet när du ska putta.

Jag tycker det ligger ganska mycket i vad hon sa.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2006/05/13 09:24:40
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/13 :  09:54:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
johan_björklund: Jag har faktiskt två små-grabbar, en 3 och en 5 år så stökigt blir det - dock inte i lyssningsrummet.

Mitt lyssningsrum är dedikerat och det är ingen lekstuga (!) det vet grabbarna och dom är försiktiga om de är där inne och gör en av tre aktiviteter;

A) se film
B) lyssna på musik
C) dansa

Alternativ B inträffar sällan, de små liven sitter ju aldrig still! Men aldrig, aldrig, aldrig någonsin rör det pappas leksaker

Sedan kanske vissa personer lite mer städade än andra - rent generellt sett. Det övriga huset är aldrig heller direkt stökigt, visst kommer det fram lite leksaker under dagen men allt städas alltid undan på kvällskvisten. Undantaget deras sovrum och legolekrummet där det för det mesta ser ut som en orkan har gått fram, smått meningslöst att städa undan även om man gör det nu och då för det är lika stökigt igen efter 5 minuter

Så visst kan man ha det prydligt även om man har kids

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/05/13 09:57:35
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/13 :  10:03:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Hur man lämpligen placerar elektroniken. T.ex. så att cd-spelaren surrar, att fjärrkontrollen ska funka, skydd mot barnfingrar och husdjur samt hur man löser ventilation vid inbyggnad.

Det bästa barnaskyddet anser jag är att inte ha något skydd alls från dag 1 och sedan successivt tillrättavisa när barnen kommer i kontakt med anläggningen, på så sätt blir den bara en sak till i vardagen.

Gömmer man undan och litar på att barnen t.ex. inte öppnar skåpet där prylarna står duktigt undangömda för barnafingrar så kan du ge dig tusan på att dom pillar friskt så snart chansen presenterar sig. Det är ju något mystiskt och dolt i skåpet, det måste vara intressant eftersom man inte får röra -- det MÅSTE undersökas extra noga!

PS, jag föredrar om CD-spelaren inte surrar alls!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/13 :  10:27:05  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Visst är det kul om det ser snyggt ut, men i grunden är jag pragmatiker, så det praktiska kommer alltid (nästan) i första rummet. Får väl vara glad om man får ha den utrustning man vill ha överhuvudtaget. Om man sen behöver gömma den är väl det bättre än ha det man egentligen inte vill ha. Jag säger bara, WAF! Allt skulle vara så mkt enklare utan WAF, om man inte är så lycklig att man har sin egen musik kammare.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/13 :  14:08:38  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tycker det är påtagligt att väldigt många bland oss audiofiler eller eh... hifitokar inte har någon vidare känsla för det estetiska. När man kollar runt bland forumen på folks uppställningar ser man allt som oftast exklusiva, ofta också snygga, hifiprylar uppställda på gräsliga hifibänkar och med gräslig inredning runt omkring. Självklart finns det undantag men i mitt tycke är detta normalläget.

Bara en sådan grej som att låta de korta, dyra kablarna få högre prioritet än en snygg uppställning... Det är ju ofrånkomligen ganska snurrigt, och ett tecken på att man är hyfsat insnöad, kan jag tycka. Inget fel på det dock, bara ett tecken på att man inte riktigt är lagd åt det estetiska hållet.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2006/05/13 :  14:56:10  Show Profile Send kimson a Private Message
Jag måste nog erkänna att utseendet har viss betydelse för mig, lägger ganska stor vikt vid övrig inredning också. Men sedan ca två år har jag och sambon en son. Och det gör det hela lite mer komplicerat. Sålde mitt fina Soundstyle rack till förmån för ett ganska trist, men stängbart Ikea-rack. Grabben var på volymkontrollen hela tiden.

Men jag kan hålla med om att koncentrationen ibland störs av att ha elektroniken mitt i blickfånget. Men alternativet skulle bli kanske 2x8 meter högtalarkabel vilket börjar bli ganska dyrt.

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/05/13 :  21:06:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag vill också ha altare men jag har inte riktigt fått till det än. Just nu står prylarna bredvid och på varandra på golvet med kablar huller om buller och cd-skivor i travar bredvid. Men det är lite mysigt, det också. Jag tycker det blir mer hemtrevligt när det inte är så städat. Lite böcker som ligger framme, några videkassetter som barnen inte ställt tillbaks och en gammal kaffekopp på försteget (oops, nu kanske muse ser det här och det är ju hans försteg). Kaffe är nog bra för försteget. Det är också fint med lite småbarnsfingeravtryck på högglanspolerad aluminiumfront, mysigt. Fast det skulle vara fint med ett sånt där spiderrack men det blir lite högt med 60cm tycker jag, finare om anläggningen inte sticker upp så mycket, kanske. Äh, jag vet inte?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/05/13 :  21:35:30  Show Profile Send EAR a Private Message
Eller så gör man som jag gjort
Varken framhäva eller dölja(ESL är svåra att dölja eller)

Vee-eight och Tux gillade stuket iaf

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.02 sekunder. Snitz Forums 2000