HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Om riskerna med Glenn Gould (lång)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/05/11 :  00:32:51  Show Profile Send TomasF a Private Message
Det här blir mitt sista inlägg. Tack och adjö! Lycka till med ett bra forum.



Allt började i höstas när jag bestämde mig för att ge Goldbergvariationerna en ny chans.

Min musikmentor TB hade berättat hur han upptäckte jazzen; hans trumpetlärare gav honom i hemläxa att lyssna på samma Miles-skiva 10 gånger i rad och berätta vad som var annorlunda första och sista lyssningen.

Första lyssningen var musiken konstig, andra och tredje gångerna var det bara tjatigt. Men sen... nåt började hända och helt plötsligt hördes detaljer som inte funnits där tidigare.

Han började höra hur musikerna samarbetade. Svänget... Han började förstå hur de tänkte när de spelade på ett visst sätt. Sen gick nog den där LPn 10 gånger OM DAGEN resten av veckan. Och TB han blev jazzmusiker...

Goldbergvariationerna sägs vara ett mästerverk men jag har aldrig gillat dem. Så för att bredda min musiksmak och komma in i den musiken bestämde jag att Glenn Goulds inspelning från 1955 fick bli min dagliga CD.

En lyssning. Spretigt, utan linjer. Två-tre lyssningar. Lite tjatigt nu. Fyra lyssningar... Aha. Hör saker jag inte hört... osv.

10 genomlyssningar - bättre och bättre. osv.

Reste bort en vecka, tog med en enkel bärbar CD och ett par enkla lurar och somnade till båda CDarna varje kväll. Fantastiskt, vilken musik! Bättre och bättre. Så komplex att man inte kan omfatta hela CDn på en gång.

Kring jul kom den ödestigra tanken: Så här bra med trehundrakronorslurar, vad händer med bättre lurar? Nu börjar råddandet, på gott och ont.

Sprang på ett par Senn HD595 som felmärkts till 1200:-. Nu hördes fler detaljer, mer klang, fler toner i snabba passager. Och det från en enkel bärbar CD.

Hmm, vad händer om jag skaffar hörlursstärkare till fina CDn hemma? Fick tag på en hembyggd batteridriven Pimeta med dubbla BUF634 och AD825. Ojojoj, vilken klang. Rumsklang, men viktigare en mer verklighetsnära instrumentklang.

Jag visste inte att det KUNDE låta så här bra! Nu måste förstärkare och högtalare fixas till! Så här bra måste det bli hemma med högtalare!!!!!

Nya friska rör i Copland CSA-14, ny opamp (OPA627), höjd bias, bytte en kondensator i signalvägen och kopplade förbi en annan. Nytt internkablage och vips... Bättre, mycket bättre! Det har kommit till en oktav i diskanten och massor med dist har försvunnit.

Högtalarna, Snell E-III, fick diskantvredet borkopplat och alla 2.2 uF lytar blev bytta mot bättre. Lite bumligt kring 100 Hz med min rumsplacering, försvann med lite blymatta invändigt. Testade lite olika kablar men inget som gav stort ljudlyft. Provade också balanserad ström (inget stort lyft), och LC audios nätfilter (som ger förbättring!). Dämpade alla plåtlådor med blymattor. Flyttar ut trafon ur transporten (blev annorlunda men blev det bättre?).

Fick nu tag på en Cambridge Audio S700 Isomagic DAC som kan klocklåsa till min gamla Discmagic. Bytte 4 opampar, fastnade bla för LT1469 som ingen refererar till på denna site eller på diyaudio, ändå ger den kanonljud. Har jämfört med OP275, AD826, AD712, LM6172. Och LT1469 och LT1468 (single) är vinnare. (Minns vart ni läste detta först.)

Försörjde DACens digitaldel med batteri. Reglerade och filtrerade analogdelens ström. Hör nu många tydliga detaljer där jag på en annan anläggning inte uppfattar något alls.

Har också testat ett gäng med tweaks som faktiskt försämrat ljudet, tex Pearl tube coolers som inte alls passade i Coplanden. Hal-o funkar bättre men ger rätt liten skillnad. Trust your ears.

Jag har fått fantastiskt ljud i lurarna. Och ok ljud via högtalarna.

Ska man uppgradera mer? Högtalarna är nog svaga länken gissar jag. Det finns folk som har dåligt samvete för att de inte slutar uppgradera och börjar lyssna på musik. Den som tänker så har missar att inse att elektroniken är en hobby i sig. Och att hifiintresse dessutom inte bara handlar om att uppleva musik i sitt hem. Det är både medel och mål. Man vill som en konsthantverkare se hur
bra alstret kan bli. Skit samma om ingen använder krukan.

Väger för och emot och bestämmer mig att inte gå vidare. Känns skönt att ha bestämt sig. Ikväll skruvar jag igen apparaterna för sista gången, och loggar ut från forumet. Nu ser jag fram emot 5 år utan uppgraderingar, det blir nånstans 1800 kvällar som jag ska njuta av en daglig CD. Gärna Glenn. Om 5 år blir det hårddisk, kanske ny dac om något superformat etablerat sig. KANSKE nya högtalare...

Något jag lärt genom att lyssna:
* Att brus och dist i opampar dolde rätt mycket av musiken som låg på CD-skivan.
* Att opampar skiljer mycket i diskanten, jämför därför specarna på tex PSRR och THD+brus vid 10 kHz istf databladets standardvärde.
* Att kablar ger hörbara men ofta löjligt små skillnader.
* Att fina kondensatorer i signalvägen ger stora vinster.
* Att dagens fina grejor bara är marginellt bättre än 90-talets. Men vilken hifi-tidning vågar skriva om det?


Off topic (eller inte?):

Mer om Goldbergvariationerna, bra bok om man är lagt lite åt science:

Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid by Douglas Hofstadter
Finns även på svenska.

http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del,_Escher,_Bach
"
At one level, it is a book about how the creative achievements of logician Kurt Gödel, artist M. C. Escher and composer Johann Sebastian Bach interweave. As the author states: "I realized that to me, Gödel and Escher and Bach were only shadows cast in different directions by some central solid essence. I tried to reconstruct the central object, and came up with this book."

The central theme of the book is more abstract. Hofstadter asks: "Do words and thoughts follow formal rules, or do they not?" In the preface to the twentieth-anniversary edition, Hofstadter laments that his book has been misperceived as a hodge-podge of neat things with no central theme. He stated: "GEB is a very personal attempt to say how it is that animate beings can come out of inanimate matter. What is a self, and how can a self come out of stuff that is as selfless as a stone or a puddle?"
"

musikälskare

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/11 :  10:52:10  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Tack TomasF. Mycket intressant med fördjupningen. Glenn Goulds inpelningar av Goldbergvariationerna är mästerverk. Jag har liknade upplevelser med orgelmusik av Vierne och Widor och Mussorgskijs "Boris Goudonov". Det är fantastiskt när man kommer in i interprtataonen på det sätt du beskriver.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/11 :  11:54:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jättefint skrivet. Inspirerande trots ditt val. Men det finns fler delar av hififorum. Du behöver inte fokusera på uppgraderingar. Här finns musiken också. Musiken som faktiskt borde få större plats. Den är kanske för personligt förankrad. Men man kan få mycket inpsiration. Klubbstugorna är en annan sådan inspirationskälla som inte handlar om uppgraderingar och byten av annat än vänskap, snack och musikutbyte. Och kanske lite hjälp med allt möjligt om det behövs. Mat och annat skoj.

/Fredrik

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:40:00  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Finns den på vinyl? Och isf. vart kan den tänkas finnas att köpa.

Edited by - Bynne on 2006/05/14 19:40:35
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2006/05/16 :  13:16:35  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Personligen så står jag inte ut med att lyssna på Gould i hörlurar, ljudet av hans d****a hummande inne i huvudet är nåt så otroligt irriterande, han spelar bra dock.

Bynne, på ebay finns allt http://cgi.ebay.com/Glenn-GOULD-Goldberg-Variations-Cdn-COLUMBIA-ML-5060_W0QQitemZ4881182757QQcategoryZ306QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000