HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Class A2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/10 :  19:56:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Blev sugen på att läsa lite om class A2,sökte men hittade ganska dåligt med info.Någon som har några matnyttiga länkar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/10 :  20:35:44  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Är det avancerade konstruktionstips och beräkningar du söker eller vill du lära dig grunderna
rent principiellt? Jag ser gärna en diskussion här i ämnet. Grundprincipen kan jag, men praktiska egenskaperna som effektförhållanden och linjäritet är jag nyfiken på.
Hur vanligt är det att man kör A2 på de rör som faktiskt håller för A2?
Hur mycket kraftigare behöver ett drivsteg för gallerström egentligen vara?
Hmmmm....frestande att pressa min 6L6 SET in i A2.


Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/10 :  21:11:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Först och främst grunden sedan...Jag vet ju att slut trioden t.e.x övergår i något läge så att gallret drar ström,och att röret kan lämda mer effekt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/10 :  21:43:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Étt intressant ämne, jag fösökte sätta mig in i saken lite för några år sedan vilket slutade i att jag byggde ett par 811A SE-monoblock.
811A kör man i "äkta" A2-dvs gallret ligger hela tiden positivt i förhållande till katoden och drar följaktligen ström hela tiden.
Andra rör (med lägre förstärkningsfaktor) kan vinna effektmässigt på att köras i "låg" A2, då går gallret bara positivt under topparna.
Rör med riktigt låg förstärkningsfaktor, dvs de flesta normala trioder, vinner inget på A2 eftersom gallrets nollvoltskurva är såpass brant ändå.

Det knöliga med A2 är att få till ett bra drivsteg.
Transformatorkoppling är en variant, direktkoppling till föregående steg en annan.
Drivstegets impedans måste vara låg, så det vill till katod- eller sourceföljare.

Steve Bench har skrivit en hel del om ämnet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/05/10 21:43:44
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:00:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Rör med riktigt låg förstärkningsfaktor, dvs de flesta normala trioder, vinner inget på A2 eftersom gallrets nollvoltskurva är såpass brant ändå.

Många frågor blir det,Hur är det med SV572-10 "845" och 211?
quote:
äkta" A2-dvs gallret ligger hela tiden positivt i förhållande till katoden och drar följaktligen ström hela tiden.

Spelar det någon roll hur mycket possitivt gallret ligger?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:20:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
SV-572-10 och 211 är grovt räknat samma sak, dessa rör passar sig för "peak A2" vid lägre spänningar eller A1 vid mycket höga spänningar.
För 845 är det oftast A1 som gäller även om jag sett några exempel där man krämat ut lite mer effekt genom att pusha gallret positivt i topparna.

På andra frågan är svaret definitivt ja, man ställer arbetspunkten genom att justera gallerspänningen vare sig den är positiv eller negativ.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:44:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,det är klart det spelar roll.
Jag har kollat lite på detta schema,men där går ju gallret negativt gentemot katoden.Så för att kunna köra med possitivt galler,så kan jag inte ha mer än 5-600v på röret?Stämmer det?


Stod I databladet de körde med 1000v/150mA och fick ut 46w 5% dist
Men lär nog inte hålla länge då,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/05/11 13:24:17
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/11 :  11:58:40  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
När man har gallerström antar jag att styrgallrets funktion är ganska lik skärmgallret i en pentod, d.v.s. det funkar som en accelerationsanod. När man har som PL519 med skärmgallerdrift har man också hela tiden en ström genom det styrande gallret
om jag fattat rätt. Det riktiga styrgallret saknar då funktion.
Antar att det är lätt hänt att ett styrgaller lätt överhettas i A2-drift och då i
synnerhet om det är konstant A2. Vissa 6080/6SN7 har kylplåtar (?) på styrgallrens stavar, men jag tror inte Ua/Ia-diagrammet sträcker sig in i gallerströmsområdet.
Kanske gallret behöver kylas ändå p.g.s. närheten till katoden?
Enligt Fuling är ett så lågförstärkande rör meningslöst att köra i A2.

Hur påverkas utgånstrafons omsätttning och B+ av att slutröret går i A2?
Måste dessa höjas för att man inte ska överskrida max anodförlust?
Borde vara lättare att hålla disten nere i drivsteget om man kör i "äkta" A2 än
att bara komma in i A2 i topparna. Den dist som uppstår när man kör i partiell A2 borde till största delen bestå av jämna harmonier.
Under förutsättning att man inte pinar styrgallret till glödning, minskar ändå rörets livslängd av gallerströmmen?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:45:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det finns stora likheter mellan skärmgallerdrift och A2, ja.
Egentligen kan man nog säga att det är samma sak.

Partiell A2 har jag aldrig provat, men jag misstänker att det kan vara lite problematiskt att få till en snygg övergång mellan negativ gallerspänning och positiv dito, det behövs nog inte många ohms utimpedans i drivsteget för att det ska uppstå ett "hack" när gallret plötsligt börjar dra ström. En direktkopplad Mosfetföljare är vad jag hade siktat på i en sådan situation.

Angående skadeverkningar och livslängd så har jag inte gjort några större efterforskningar, men det känns rimligast att använda rör som i något avseende är gjorda för den här sortens drift.
Vad det gäller spänningar och impedanser så vet jag att man med SV811-10 och 211 kan hitta en ganska intressant punkt runt 450-500V och 100mA där man kan köra med zerobias, dvs gallret ligger på noll volt vid tomgång.
Annars verkar det gerenellt vara så att man med samma rör kan välja mellan att köra partiell A2 vid relativt låga spänningar (och impedanser) eller att hälla på 800-1200V och bortåt 10k primärimpedans A1.

811A tyckte i alla fall jag var ett ganska spännande rör att pyssla med, jag fick ut över 10W med bra ljudkvalitet.
De två största problemen var att fixa 6,3V 4A DC till glödtrådarna samt att få alla spänningar att starta upp i rätt ordning så att man inte blåser rören vid uppstart.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:38:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
hälla på 800-1200V och bortåt 10k primärimpedans A1.

Dessa rör SV572-10 köpte jag för ca7-8år sedan har kört endast korta stunder med dem,körde med ca 1000v på dem,sedan slocknade mitt intresse tillfäligt.Har nu rivit isär chassiet för att bygga nytt.Tänkte köra dem med ca 750-800v.Jag köpte dem av dåvarande Elektroakustik han rådde mig att använda Lundahl 9202 runt6k/8 ohm.Är det som folk,inklusive Elektroakustik säger att ett visst rör låter bäst vid den eller den spänningen?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:59:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Är det som folk,inklusive Elektroakustik säger att ett visst rör låter bäst vid den eller den spänningen?



Ja, nog påverkar arbetspunkten ljudet. Det brukar pratas om "sweet spots", dvs vissa gyllene arbetspunkter för olika rör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/11 :  14:37:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
"sweet spots"

Och hur hittar man dem,sweet spots,testa,lyssna på andra?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/11 :  17:11:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Testa kan nog vara bra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000