HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra böcker om rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/05/09 :  09:05:29  Show Profile Send acebowler a Private Message
Hej!

Ni som har koll på rör, finns det några bra böcker eller ev artiklar på nätet som behandlar rörbyggen från grund till skorsten?



Peace

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/09 :  09:21:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Här finns lite att läsa..http://tubecad.com/

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/05/09 :  12:28:59  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Man kan köpa en bok oxå.

Morgan Jones, Valve Amplifiers. Undvik första upplagan, jag tror tredje är ute nu.

Jag tycker det är en utmärkt bok.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:14:38  Show Profile Send acebowler a Private Message
tack för tipsen! Nu jävlar skall det läsas...

S



GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2006/05/09 13:15:01
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/09 :  16:13:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Morgan Jones, Valve Amplifiers. Undvik första upplagan, jag tror tredje är ute nu.

Jag har en om det står "first published 995"hur vet jag vilken upplaga jag har?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/05/09 :  19:39:42  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Låter som första upplagan.

Den innehåller lite felaktigheter om utimpedanserna från fasdelare av splitloadtyp.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/09 :  20:02:15  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Håller med Jax om att Jones (senare upplaga) är en mycket bra bok oavsett vilken nivå
man befinner sig på. Både nybörjarbok och referensverk för den erfarne.
R. zur Lindes bok med snarlik titel vill jag inte såga helt, men definitivt varna för.
På biblioteken kan man låna (ev. fjärrlåna) en hel del goda gamla böcker.
Jag har nog plöjt igenom ett 20-tal gamlingar och behållningen är starkt skiftande.
John Schröders (dåvarande redaktör för tidningen Radio & Television) Elektronikens grunder
finns i en mängd utgåvor och håller man sig till de tidiga finns en hel del matnyttigt om rörteknik. Dock med fokus på radioteknik och inte så mycket av värde för
dagens HiFi-entusiaster. Schröderns tjocka bok Rörförstärkare är bra och gedigen men tråkigt tung och inte heller den särskillt matnyttig för HiFi-intresserade.
En mycket trevlig bok är Tekno's AM-teknik som även om den är inriktad på radiotekniken också
är en mycket komplett och välfylld lärobok om rörteknik och elektronik i allmänhet.
M.Jones Valve Amplifiers är definitivt den bok man ska köpa först. Se de äldre bibliotekstipsen mer som en komplettering.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/10 :  09:04:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Låter som första upplagan.

Är det så stor skillnad att det är värt att uppgradera?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000