HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Clipping med digital ingång till DCX2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2006/05/07 :  19:01:54  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Testade att köra digitalt in i min Behringer DCX2496 istället för analogt. Kopplade från coax på CD-spelaren in i Input A på delningsfiltret. Ändrade på Setup --> In A+B Source: från Analog till AES/EBU.

Högtalarna ljuder och jag tror mig ha stereo (ena högtalaren går på Input A, den andra Input B trots att den är tom).

Det jag är lite orolig över är att mätarna på Input A och Input B båda ligger och nosar i toppen, ofta upp i "CLIP". Har satt Gain till -5dB på båda för att få lagom utnivå. Jag kan tyvärr inte avgöra om ljudkvaliteten blir lidande. När jag körde analogt låg mätarna kring -20 och nu är de alltså uppe i det röda.

Skulle vara hemskt tacksam om någon kunde svara på vad jag gjort fel, eller om det är som det ska!

XizzeriA

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/07 :  19:11:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På DEQ hamnar man på -7 ungefär när man nyttjar digitalingången

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/07 :  19:15:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Går det inte att minska gain då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2006/05/07 :  21:10:47  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Jodå, jag har minskat gainen på båda ingångarna, -5,0 dB, så det klipper inte på utgångarna. Men ingångsmätarna visar konstant mellan -2 och CLIP.

Jag tror inte jag kan justera utgångsnivån på den digitala utgången på CD-spelaren, inte utan att ta fram lödstationen iaf..

XizzeriA
Go to Top of Page

XizzeriA
Member

108 Posts

Posted - 2006/05/07 :  22:34:51  Show Profile Send XizzeriA a Private Message
Upptäckte att datorns digitala utsignal bara ger utslag på -20 ungefär. Det finns ingen inställning mellan AES/EBU och S/PDIF som jag missat? Jag vet inte ens vad skillnaden är, men i manualen står det ju att den klarar av båda.

Kan över huvud taget en digital signal vara så stark att den klipper? Jag förstår inte hur det skulle gå till.

XizzeriA
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/07 :  23:50:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På DEQ kan man ställa nivån in över digital utgången det borde du kunna med DCX med. När jag kopplade datorn till min DAC så fick jag samma problem med dist.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/08 :  00:20:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
På DEQ kan man ställa nivån in över digital utgången det borde du kunna med DCX med

Ja.det kan man,har jag gjort.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2006/05/08 :  12:25:45  Show Profile Send Michael a Private Message
quote:
Kan över huvud taget en digital signal vara så stark att den klipper?
Det beror lite på hur man menar. I ett digitalt gränssnitt och lagring så har den ett visst antal nivåer den kan ha och kan således inte ha en högre nivå en den specade, går ju liksom inte. Däremot så kan master-nissarna som gör CD skivan dra på nivån så den klipper och det finns en del CD skivor som är så! Dom flesta CD skivor har en signal nivå som är max vad det går att ha. Om din burk kan visa CLIP på en ingångsnivå så är det nog inte säkert att den visar klippning, det kanske skulle kunna vara så att den visar att högsta nivån är uppnåd (och då är allt OK).

DCX burken bearbetar signalen och då finns det en risk att den råkar förstärka signalen och då klipper det. Så skall den naturligtvis inte göra, men det kan kanske hända.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000