HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Colosseum II feat Gary Moore
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/05/07 :  00:22:26  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Ett vinyltips för jazz/fusions lovers
http://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum_II

Mvh Håkan

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/07 :  09:13:13  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Har de inte missat dubbel-live LPn i "discografin", för det var väl en dubbel? Live skivan kan hur som helst varmt rekommenderas.

J. Ullberg
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/05/07 :  09:34:17  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Lägg märke till skillnaden:
Colosseum är den fenomenala gruppen som spelade in dubbel lpn Colosseum Live. Sedan försvann de från kartan och trummisen Hiseman
etablerade ett nytt Colosseum II som spelade fusion till skillnad från Colosseum som spelade blues-rock

Edited by - bibi50 on 2006/05/07 09:35:27
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/07 :  20:12:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Gary Moore skrev den mesta av musiken på dom tre studio-skivor jag har med gruppen. På den första plattan hade dom med en sångare och den går mer åt prog-hållet till. I dom två efterföljande plattorna handlar det om ren instrumental fusion. Plattorna är värda att kollas upp.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/05/07 20:13:46
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/05/08 :  11:34:34  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
De spelade ganska blandad musik, inte bara bluesrock …
Allmusic.com har sammanfattat det ganska bra: prog-rock/art rock, jazz-rock, blues-rock och fusion.
I mina öron kanske mest en blandning av jazz- och blues-rock, alla fall på livealbum. Med absolut tyngdvikt på jazz-rock.
Men skivan är helt klart den bästa de har gjort.

Valentyne Suite och Grass Is Greener ska vara mycket bra musik med, men de har jag inte hört. Den sistnämnda finns tydligen bara på LP och är mycket svår att hitta begagnad.

Förtydligande: ”Grass Is Greener was the US release of Valentyne Suite with a slightly different tracklist”. Och: ”Clem Clempson did the guitar overdubs. They wiped James Litherland’s guitar parts because Clempson had joined the band and they wanted their latest US release to have the sound of the guitarist that was going to be with them for live shows.” Källa: stevehoffman.tv/forums/

Sanctuary dubbel-cd har båda versioner, verkar det som. Någon som har den skivan och kan bekräfta?
Den finns på de flesta svenska sajter som säljer musik.

”Colosseum is a British jazz-rock band considered also a part of the early roots of progressive rock.” Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum_%28band%29

Edited by - pick-me-up on 2006/05/08 12:54:33
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/05/08 :  13:02:35  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Kan inte någon dra en kort historia av alla de band som är flätade ihop och som har en gemensam nämnare med Colosseum?
Alltså Graham Bond, Colosseum, Colosseum II, Greenslade och Tempest? Det kanske finns ännu fler?
Kanske du Håkan64 kan nysta i härvan? *s*

Edited by - pick-me-up on 2006/05/08 14:36:57
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/08 :  16:40:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det du skriver om handlar om Colosseum 1.
Colosseum 2 har egentligen inget gemensamt med ettan annat än trummisen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/08 :  16:43:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den första plattan dom släppte -76. Den som går lite åt prog-rock-hållet till:


Dom två jazziga efterföljarna:

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/05/08 :  21:19:53  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tack Björn-Ola!

Då vet jag. Jazz-rock och prog är inte kanske de stilar som jag personligen gillar mest, men det är alltid kul att veta lite mer.
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/05/08 :  21:54:58  Show Profile Send nusse a Private Message
Jag tjatar vidare med: http://www.progarchives.com/Progressive_rock_discography_BAND.asp?band_id=785
Finns lite info om båda banden. Har en skiva med Colosseum: Daughter of time (inte min smak). Köpte denna för flera år sedan, innan jag fattade att det i princip är två olika band . Har de tre med Colosseum II. Här finns det en hel del låtar eller iaf "partier" som är bra (enligt min mening).
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/05/08 :  23:40:22  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej nusse!

Japp, jag vet att det är ett mycket bra ställe att söka information och sen har de också låtar i streamformat så man kan lyssna. Just nu lyssnar jag på Valentyne suite! Helt klart en dubbel-cd värd att skaffa i framtiden.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000