HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hade just en härlig upplevelse...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/06 :  15:07:28  Show Profile Send jerico a Private Message
Var och hämtade paket från "hovleverantören" (ginza) och la på Madonnas "Connfessions on a dance floor" på vinyl....

Frågan är om det är samma skiva över huvudtaget som jag har på CD!!!!!

Nu är det ju så oxå att jag inte har världens bästa vinyl svarv men vet inte hur i hela friden jag ska beskriva skillnaden. Att de sabbar CD skivor i mixning är ett väldokumenterat problem men att det var en sådan skillnad trodde jag inte!!!!

Vet inte men jag har svårt att förstå hur i hela friden man kan välja att sabba musiken så som de har gjort på CDn...

Ljudet var så öppet att det liknade inte cd skivans ljud på nått sett och ändå tror jag att hennes skivor inte är lika sabbade som många andra eftersom hon är en tyrann i studion.

Någon mer som har likande erfarenheter?????

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/05/06 :  15:51:44  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Köper i stort sett enbart vinyl numera p.g.a. av den orsak du beskriver.
Skivbolagen håller på att schabbla bort CD som format, man utnyttjar ju bara en bråkdel av CD´s potential, de skivor som ges ut numera är med något enstaka undantag bedrövliga.
Skivbolagen gråter över minskad försäljning....!?
Varför tror man att folk i allmänhet skall köpa CD, när man inte utnyttjar formatets fördelar, (bättre ljud), mot MP3??

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/06 :  17:19:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Man driver så sakta mot vinylen, ja... Verkar som om detta medium behandlas med mer respekt(?) än härjningen som går åt på cd´n?

Blir nog snart en svarv...

Mvh,
M
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/05/06 :  17:24:19  Show Profile Send Rob a Private Message
Jag med...

Problemet är bara hur man skall få råd med ett försteg, RIAA-steg, drivverk, arm och pickup och för inte tala om all kabeldragning ????

Smärtsamt värre...

Pelle
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/06 :  18:39:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
"- Det gör ont när 'puppor' brister."

M
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/07 :  01:34:37  Show Profile Send Roq a Private Message
Aj, varför ska du skriva så här? Jag som hade en period för några månader sen då jag bestämt skulle skaffa vinylspelare. Nu blir jag ju sugen igen. Har Madonnaplattan på CD och det skulle vara roligt att höra den på vinyl.
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/05/07 :  08:55:35  Show Profile Send ockham a Private Message
"Varför skulle annars plånboken tveka.."

/A

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/05/07 08:56:18
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/07 :  16:55:12  Show Profile Send jerico a Private Message
Men tillsaken hör det att jag har ett beggat RIAA alá Pro ject och en Technics SL-D2 (direkt driven DJ spelare från början...) med en Ortofon OM 10 på så det är ju inte ens dyrt...

Men jag börjar alvarligt fundera på att leta efter vinyl utgåvor på de skivor man vill ha. Tyvär är det ju så att det är inte alla skivor som kommer ut på vinyl..

SYND OM OSS!!! Upp till kamp för mera vinyl!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000