HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad avgör uppstartningstiden i WinXP? >Seger!<
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/06 :  00:52:38  Show Profile Send Roq a Private Message
Av nån anledning så går uppstarten såå mycket långsammare nu än för ett par månader sedan. Vad kan detta bero på?

Edited by - Roq on 2006/09/07 23:14:19

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/06 :  01:36:51  Show Profile
Installerat program, Mer skräp i registret etc.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/06 :  10:53:20  Show Profile Send Roq a Private Message
Jo men det är ju väldigt få program jag installerat. Att det ska dubbla starttiden tycker jag är konstigt men det kanske ska vara så.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/06 :  17:36:56  Show Profile Send KingX a Private Message
page filen (växlings filen)gör sitt också.. om den vuxit så tar det längre tid o starta upp xp..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/06 :  17:54:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej...
Till att börja med är den inställd på fast minsta storlek i XP från början och den ligger på runt 1,5*RAM om jag inte minns fel.
I övrigt är allokeringen dynamisk efter behov upp till ett förinställt maxvärde, alltså inte något som bara "växer".
Jag har den låst till 2 ggr RAM, 1 GB på varje icke Windowsdisk, och inte går det segt att starta för det.

Sedan att datorn går segt om man har brist på RAM och den måste växla till disken är en annan femma men det är inte något som sker av sig självt.

Första huvudmisstänkta är en fragmenterad hårddisk och ett uppsvullet register, om man nu inte installerat program som lagt in saker som körs i bakgrunden eller har fått in någon spy/malware.
Registret ska man inte ge sig på om man inte vet vad man gör.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/07 :  01:31:50  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, ztenlund. jag har nyligen defragmenterat hårddisken och det gjorde ingen skillnad. Registren har jag tidigare gett mig in i och mekat lite grann med när jag vetat vad som ska åtgärdas men jag tänker inte göra det "på måfå". Några installerade program kan det förstås röra sig om... Vet inte riktigt vad som hänt mellan den snabba uppstarten och den dubbelt så långa.
Jag får fundera lite.
Tack.

Edited by - Roq on 2006/05/07 01:32:39
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/07 :  01:47:05  Show Profile Send CC a Private Message
finns ett litet program från allas våran Bill Gates som snabbar upp starttiden på XP. Fungerar faktiskt. använder det regelbundet. det heter "BootVis.exe". sök på microsofts hemsidor...

Kolla även om du har massa dynga i Autostarten (program-menyn) som du kan vara utan.

Ytterligare e att köra "msconfig" å kolla dess autostart om du kan rensa bort onödigheter där.

Vidare är att köra ex Ad-Aware och Spybot å leta efter trojaner och annan skit som belastar din dator.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/05/07 :  09:16:32  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
KØP EN MAC DÅ SLIPPER DU EN MASSA PROBLEM!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2006/05/07 :  09:37:15  Show Profile Send Bosco a Private Message
Du kanske har en nätverksenhet som du inte använder som försöker få en IP-adress via DHCP? Sätt isåfall en fast IP-adress eller avaktivera enheten.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/07 :  10:15:41  Show Profile Send KingX a Private Message
dåligt hårdisk utrymme gör juh sitt det med.. gav min windows partition nån extra gb häromdagen och det kortade ner min uppstart avsevärt..

hade ca 500 mb kvar på min windows .. och då är det juh som givet att det kommer gå segt =)
sedan är det juh en del program som ånga säger som segar upp tiden.. Norton Internet Security är ett bra xempel *haha*


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/07 :  11:56:19  Show Profile Send Roq a Private Message
Aah, bra tips här '

Nä hårddiskutrymmet är det definitiv inte - har 213GB kvar...
Köpa Mac - Tja, kanske en annan gång
CC: Ska definitivt testa det programmet och kolla om jag kan stänga av något mer i autostarten.
quote:
Du kanske har en nätverksenhet som du inte använder som försöker få en IP-adress via DHCP? Sätt isåfall en fast IP-adress eller avaktivera enheten

Bosco: Ja, det här låter misstänkt! Jag hade från början ADSL men senaste månaderna har jag kört med vanligt telefonmodem och nu har jag ADSL igen. Jag ska se om jag kan stänga av nån anslutning (dock är jag ganska säker på att jag "avaktiverat" dem)

Edited by - Roq on 2006/05/10 23:02:06
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/07 :  12:32:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En ren installation av WIN går inte att jämföra mot hur det är 1 år senare. Man laddar upp en massa uppdateringar av alla möjliga program. Så Win växer sakta men säkert o slöare blir det med tiden.

Bara jämför hur stor Win mappen är nu mot en ny installation

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/07 :  23:27:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Provat http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664 ??

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/05/08 :  17:40:24  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag kan rekonendera ett program som heter CCleaner(CrapCleaner)som rensar datorn på ett mycket bra sätt tycker jag, har inte haft några problem med det. Gratis att ladda ner från tex download.com

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:37:06  Show Profile Send Roq a Private Message
Istället för att bli full med skräp blir datorn till slut full med program som ska ta bort skräp!
Kollar in tipsen. Ojoj, målet på majorgeeks-sidan var att datorn ska boota på 30s från att powerknappen trycks in. Hos mig rör det sig om flera minuter (och då är datorn ändå bara körd ett halvår).
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/08 :  23:09:50  Show Profile Send jerico a Private Message
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Där kan du se vilka program som autostartar från registret.

Ett hett tips är att lägga ut dom i en textfil innan du tar bort vad som. Funkar det efter så är det ju grönt annars är det bara att lägga tillbaka dom. Men det är med försiktighet man pillar register...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/08 :  23:12:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kollade hur lång tid det tog på min stationära burk från det att jag tryckte på knappen tills den slutat läsa från hårddiskarna.
Det inkluderar mitt defragmenteringsprogram som körs på MFT och lite andra småfiler (7 st) i starten och att jag skriver in lösenordet.

Någonstans mellan 1:40-1:45, ren installation utförd 2004-11-14 så den är ganska gammal (faktiskt rekord för tidigare har det aldrig gått mer än 1 år mellan ominstallationerna).
Intressant med 30 sek eftersom det är ungefär den tid det tar för datorn att ta sig igenom BIOS... Undra hur det ska gå till att ladda Windows på 0 sek.
Jag har aldrig kört någon BootVis, bara OO Defrag 4 (vet, versionen är gammal som gatan). Har dock en relativt ren dator, stängt av en del onödiga services.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/05/08 23:14:08
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/05/08 :  23:55:28  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ett annat tips är att "stänga av" datorn genom att bara gå ner i viloläge. Då läses det läge maskinen har ut på hårddisken och maskinen stängs sedan av. Detta läge hämtas sedan snabbt in igen när man startar datorn. Programmen behöver då inte laddas igen, vilket innebär en mkt snabb uppstart.

Lite då och då får man sedan stänga av/starta om på riktigt. Detta sker ändå vid olika uppdateringar man gör via WindowsUpdate (med omstarter) och uppdatering av antiviruspgm mm, så man behöver knappast tänka på den saken heller....

Man måste först "Aktivera stöd för viloläge" under fliken "Viloläge" i Kontrollpanelens "Energialternativ".

Funkar mkt bra på de datorer vi har här hemma både med WinXP och Win2000.

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:10:13  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Intressant med 30 sek eftersom det är ungefär den tid det tar för datorn att ta sig igenom BIOS... Undra hur det ska gå till att ladda Windows på 0 sek.



30sek är lång tid för BIOS att tugga, det brukar gå radikalt mycket snabbare om man tar bort eller väljer fast(snabb) på alla självtester, inaktiverar oanvända IDE anslutningar och ändrar boot sequence till att börja söka på c: .

Som jag ser det klarar man sig inte utan rensningsprogram, att pilla manuellt är ett evighetsjobb och rensningsprogrammens återställningsfunktion är guld värd.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/09 :  14:35:41  Show Profile Send Roq a Private Message
MartinX: Jag använde ett rensningsprogram för registren:
"Error Nuke". Det var smidigt att använda.

ulfsan: jag har använt viloläge och det är bra.


Funderar bara på den stora förändringen jämfört med tidigare.

Nån som har Zyxel-modem? Under win xp-uppstarten (med win xp-loggan)är hårddisken tyst i ca 1:30 min. och inte mycket verkar hända. Lampan för uppkoppling mellan modemet och datorn lyser inte grönt. Så fort lampan blir grön rasslar det till och resten av uppstarten är klar på bara några få sekunder...hmmm.
Känns som om att modemet försöker leta anslutning eller är inblandat på något sätt?? Iofs var det samma slöa start när jag körde telefonmodem.
Jag har avinstallerat det vanliga telefonmodemet och inaktiverat den trådlösa uppkopplingen (som jag inte använder).
Idéer?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/09 :  15:51:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
MartinX:
Jag har många enheter i datorn samt en del av det jag tog som BIOS är SATA/RAID-chipet på moderkortet som letar hårddiskar för sig. Kör inte RAID men en av hårddiskarna sitter där så det går inte att stänga av.
Den är inställd precis som jag vill ha det och för det mesta på det som går snabbast med något avsiktligt undantag.

Jag har ett rensningsprogram till registret som dock inte är särskilt aggressivt. Har haft mer aggresiva program också men det ger inte tillräcklig prestandavinst för att motivera de problem som de gärna ställer till med. Kan även hantera autostart och en del annat med det utan att behöva regedit. Att jag inte skrev det tidigare berodde på att diskussionen rörde BootVis påståenden.

Jag vidhåller att 30 sek är en utopi i de allra flesta fall även om man har snabbare BIOS.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/09 :  16:23:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Roq:
Har du tittat i Event Viewer* för kolla om det finns några varningar eller felmeddelanden som återkommer varje start?
Det är systemavdelningen som torde vara av intresse.

*Vet tyvärr inte vad den heter på svenska, har kört engelsk version i flera år och glömt bort vad saker och ting heter i den svenska. Loggboken eller nåt sånt kanske? Finns under administrativa verktyg i alla fall.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/05/11 :  11:54:07  Show Profile Send ILLY a Private Message
Den som inte känner sig bekväm med att greja manuellt i registret kan ladda ner det här programmet: http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml

Det lägger till en funktion i kontrollpanelen, där man själv kan välja vad som ska startas när datorn bootar. Verkar som om reklamfinansierad freeware, ex RealPlayer, har en förkärlek för att lägga sina tillbehör i startupen. Jag tog bort allt sånt blaj och fick en snabbare och stabilare maskin.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:07:02  Show Profile Send Roq a Private Message
Har kollat loggboken men jag kan inte hitta några misstänkta felmeddelanden.

Tack ILLY för tips. Tror jag redan rensat friskt.

Hittade igår en artikel som jag tyckte beskrev mitt problem på pricken: http://tweakxp.com/article36977.aspx
men det blev ingen förbättring tyvärr
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:10:07  Show Profile Send Roq a Private Message
Hmm, nu har jag hittat flera tips värda att pröva på TweakXp när jag kommer hem
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/05/11 :  14:42:35  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ofta när jag startar så står det "filen Lost.run.exe kan inte hittas" och så får man trycka "OK" och så startar den upp det hela. Nån som vet något om "lostrun.exe"?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000