HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkabels-larv eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2002/11/09 :  14:17:53  Show Profile Send Rishna a Private Message
Har hört talas om någon nätkabel mellan vägguttag och apparat som skulle kosta sisådär 15000:- och förbättra ljudet avsevärt. Tjock som en kungsboa och försedd med guldiga attiraljer gav den ett starkt intryck i all sin prakt. Bredvid den en medelålders man i slips och kavaj med en mogen och övertygande min.

Min fråga lyder: Om man skaffar sig en sådan nätkabel, måste man då inte gå igenom och "uppgradera" resten av husets elkablar fram till proppskåpet och vidare ut i områdets transformatorstation. Sen är det bara att ge sig på 10 kV-ledningen till ställverket också. Därifrån och vidare till Barsebäck, Ringhals m.fl. kraftverk lär bli en ganska smal sak. Eller?

Är det bara jag som tycker att nätkabeluppgradering för tusenlappar är rent blaha?

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  14:19:47  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4073

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/09 :  16:02:08  Show Profile Send brumel a Private Message

Hej!
Jag håller helt med dig Rishna. Verkar ju helt puckat att lasta på anläggningen och nätet med en massa esoteriska strömrenare som inte signifikativt kan förbättra ljudet. Om man nu inte bor mitt i ett industriområde vill säga. Om nätdelen till förstärkeriet är förnuftigt designad så skall den klara lite skräp på nätet. Annars finns ju totallösningen som torde vara väldigt dyr; man ju fixa batteridrift och flytta anläggningen till nån stuga på landet. Switchade nätdelar som Linn o Chord använder tror jag eliminerar problemet helt. Kan tänka mig att underutvecklade länder som USA tex har ett sämre dimensionerat elnät. Därför finns det en marknad för PSA och andra.
Den förnuftige bör känna till lite om marknadsföring innan han ger sig in i hifidjungeln.
mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  16:10:04  Show Profile Send n/a a Private Message
*suck*


Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:10:26  Show Profile Send JM a Private Message
Jag förstår inte heller hur en meter svindyr "Boaorm" skulle kunna förbättra ljudet när strömmen redan har farit genom kilometervis med enklaste sorts kopparladning från ett ställverk någonstans långt bort... Det är mycket psykologi som spelar in här !

("spelar in") Ho !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:35:29  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

*suck*





Hej!
Jag förstår om det kan bli tröttande med eviga fejder om ditten eller datten. Ursäkta min wisserbesser stil.
Nå. Jag ser att du Ranerfjord själv kör med PS grejor mellan nätet och anläggningen. Nu är min fråga: blev det bättre? Och vidare: helheten eller enskilda detaljer? Jag får inte ihop det eftersom du verkar tvivla på nätkablar/nätfilter ("voodoo" skrev du i en tidigare tråd) och själv har en hemma.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:39:14  Show Profile Send n/a a Private Message
PS audio har säkert inte en aning om vad de sysslar med... Tror inte ens att deras strömregeneratorer funkar. De kanske inte ens går igång?!

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:41:58  Show Profile Send ekman a Private Message
lite roligt att all kritik mot nätkablar här kommer ifrån folk som inte har testat verkar det som bara för att det inte är logiskt att det ska funka? varför testar ni inte själva om ni är intresserade det är gratis och man får lite mer kött på benen i denna diskussionen? att diskutera huruvida saker är logiska eller inte är ju ganska så futilt eller?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:44:15  Show Profile Send n/a a Private Message
brumel: Både herlheten o detaljer. Den största skillnaden PSA minilab ger än just basen, Den blir djupare, fastare o mer detaljerad. Har provat på två ställen. I min anläggning gjorde den ett rejält lyft i diskanen oxo. Sen blir det mesta generellt sett bättre. Hos Lindvall blev ljudet så lugnt, så lugn, så lugn med minilab.

Nej, jag är väl en voodoo troende på det jag anser gör en förbättring eller förändring. Ibland skriver jag lite omvänt för att låta sarkastisk.. Kanske var nått sånt. An.g kablar, strömkablar, filter, viddämpare är jag troende.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:47:59  Show Profile Send ekman a Private Message
shakti ska du ha också sen ju =)

för övrigt så funkar inte ironi alltid så bra på forumet tyvärr enklare live då...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:49:17  Show Profile Send n/a a Private Message
shakti måste ju provas helt klart.. Men man får prioritera. Jag vill inte lyssna på shakti förrän jag har råd...

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:50:55  Show Profile Send ekman a Private Message
det är nog en bra ide för jag tror inte du skulle skicka tillbaka dom =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:53:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Skall nämna att jag hade PSA UO hos en annan som tänker byta förstärkare. Vi provade UO'n och det slutade med att när han byter upp sig kommer han att köpa en UO samtidigt. "En sån måste man definitivt ha" Han skall få lyssna på minilab oxo. Han lär ju åka på en sån oxo. hehehe

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/09 :  17:56:58  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Kan kanske hålla med om att en enstaka nätkabel för 15000 spänn är lite väl att ta i när det gäller förbättring/krona. Men däremot en supra LoRad eller liknande (för 65:-/m) kan göra underverk i en anläggning där apparaterna stör varandra... eller om det kommer elakartad ström ur vägguttaget... man får till viss del en filtrering av spikar/brum o dyl med denna typen av produkt.

Jag skulle själv gladligen betala 15000 kronor för en kabel om den gjorde hela länken från kärnfusion till uttag i väggen hemma hos mig bättre... men det är inte där kråksången kommer in... utan vi talar om den sista länken, dvs den viktigaste som kopplas direkt till din apparat.

mvh//Jouni





quote:
Originally posted by Rishna

Har hört talas om någon nätkabel mellan vägguttag och apparat som skulle kosta sisådär 15000:- och förbättra ljudet avsevärt. Tjock som en kungsboa och försedd med guldiga attiraljer gav den ett starkt intryck i all sin prakt. Bredvid den en medelålders man i slips och kavaj med en mogen och övertygande min.

Min fråga lyder: Om man skaffar sig en sådan nätkabel, måste man då inte gå igenom och "uppgradera" resten av husets elkablar fram till proppskåpet och vidare ut i områdets transformatorstation. Sen är det bara att ge sig på 10 kV-ledningen till ställverket också. Därifrån och vidare till Barsebäck, Ringhals m.fl. kraftverk lär bli en ganska smal sak. Eller?

Är det bara jag som tycker att nätkabeluppgradering för tusenlappar är rent blaha?

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/09 :  18:01:40  Show Profile Send svensson a Private Message
När vi uppgraderade vårt gamla proppskåp mot ett modernt
med automatsäkringar och jordfelsbrytare passade jag
på att installera ett nätfilter i direkt anslutning till
proppskåpet fick sen el killen att dra ny skärmad kabel
från nätfiltret direkt in i anläggningen.
Vet inte om det är dummheter, men visst tycker jag det KÄNNS
bättre och kanske rent av låter bättre också....
Kan inte säga att det vart nån slående skillnad, men kanske lite ändå....


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/09 :  18:10:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det lär inte skada iaf. och kostade nog inte så mycket heller antar jag?

16kkr för en nätkabel...hmm, får man inte en sån där strömförsörjningsapparat (Terminator) för de pengarna? lär ge myyycket mer för pengarna än en sketen kabel...

Edited by - yalpa on 2002/11/09 18:14:35
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/09 :  18:22:33  Show Profile Send svensson a Private Message
PS Audio nätfilter + Kimber Paladium Reference
Huh, jo det blidde dyrt trots korta signalvägar....

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/09 :  18:33:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Lägga 15000:- på en nätkabel gör man ju bara i riktigt "bra" (=dyra) anläggningar. I "billiga" anläggningar kan man knappast rättfärdiga den investeringen. Då är det säkert vettigare att uppgradera nån apparat istället... Jag har iallfall fått mina Supra LoRad nu (70:-/m) och på min CD-spelare (NAD 541i) gjorde de ganska stor skillnad. Däremot märker jag ingen större skillnad på förstärkaren (HK670). Skulle vara kul att prova en dyrare kabel också och se om det blir ytterligare förbättringar.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/09 :  18:34:31  Show Profile Send Qvist a Private Message
Jag har testat nätfilter och vist ger det skillnad.
Framför allt känns ljudet lugnt,lite överdrivet kan man säga som om låten går för sakta utan att göra det.

Jag provade nätfiltret för att få bort knäppar i högtalarna, knäpparna försvan inte däremot vart ljudet bättre.

Det blir helt enkelt ett behagligare och mer lättlysnat ljud med ett nätfilter..

Angående nätkablar så är väll dom flesta skärmade.
Det borde väll då nästan säga sej själv att det kan bli ett bättre ljud då.

Jag tror inte man skall förvänta sej mirakel om man byter en strömkabel i anläggningen, men om man byter alla och gärna strömkablar till närliggande lampor och skarvdosor + att man tex har rätt fas i väggutaget och separerade nät och signalkablar så ska ni se att det blir skillnad.


Mvh





Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/09 :  18:40:00  Show Profile Send svensson a Private Message
Lita på det! tror jag mig höra...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/11/09 :  18:52:34  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by brumel


Switchade nätdelar som Linn o Chord använder tror jag eliminerar problemet helt.
mvh Johan



Jeg har prøvet forskellige netkabet på switchede netdele och der var stora forskelle. Problemet ligger nok i at dessa netdaler uttstrålar støj, som dæmpes i netkablet och således inte innstråler i andre prylar.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/09 :  19:43:46  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej Jan. Det är möjligt men jag tror att huvudproblemet gäller nätdelar, hur dom är konstruerade, skärmade osv. Särskilt då försteget. Sedan finns det områdesspecifika problem vad gäller nätet. Min leverantör Umeå Energi är bra vad jag hört. Ren vattenkraft. Men jag skall försöka låna hem några skärmade kablar och testa.


mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2002/11/09 :  19:56:40  Show Profile Send Lennart a Private Message
Om man är född i tvillingarnas tecken och lägger en månsten på förstärkaren så kommer det garanterat att låta mycket bättre. Tro mig! Jag har aldrig provat!

Om man dessutom skriver sitt lyckonummer med grön penna på slutsteget så blir allt bättre än bäst! Det är sant, för jag har läst det nånstans!

Om man betalar en himla massa pengar för nåt så måste ju det vara bra! Särskilt om det har en snygg och läcker design som tilltalar ögat!
Det förstår vi ju med våra hjärnor att allt som är snyggt och kostar mycket är bra!!!

;-)

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/09 :  20:13:13  Show Profile Send ekman a Private Message
om man inte tror på något och måste förstå allt innan man kan acceptera att det kanske finns en skillnad då måste ju allt bli bättre?
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/11/09 :  20:20:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Åter till basics !!

För ett tiotals år sedan (ca 1988/99) hade vår vän i Alingsås besökt
"mr Jadis " och kom hem med kunskapen att han hade bytt "alla" ledningar i sitt hus samt de som gick från huset till transformatorstationen med nya i rent silver. Grävt upp gatan !!

Detta var ett lyft!!

Det fick mig att ompröva allt jag tidigare sysslat med !!

Nu djävlar skulle "the end" bli verklighet !!

Vi ( Jag och en kompis )lyckades få ihop ett slutsteg som liknade "Barsebäck"!! När vi startade upp var allt väl, men efter ett tags pådrag slocknade allt ( hela Vallda ) i orten s.Gbg.

Det tog flera dagar att lokalisera "felet" till transformatorstationen
i området. Men när det var gjort så "uppgraderades" bostadsområdet till en mycket bättre och renare strömförsörjning ! Klart hörbara skillnader.

Kompisen heter Christer och lever ännu men har lämnat området och flyttat till Halmstad .

I övrigt inga konstigheter !!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/09 :  20:24:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

om man inte tror på något och måste förstå allt innan man kan acceptera att det


då får man ett jävligt hårt liv
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000