HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tips på prisvärd optisk kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/05/05 :  00:05:35  Show Profile Send regner a Private Message
Jag behöver en toslink mellan min xbox360 och dac. Pris: tja.. ekonomin är mycket tight just nu så den får gärna vara så billig som möjligt men på samma gång så får den gärna vara riktigt jävla bra. Inte lätt det här inte. ;)

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2006/05/05 :  02:15:56  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Mitt tips: köp en kabel från biltema / Clas i sjön och är du fruktansvärt nyfiken låna en kabel från en hifibutik. Hör du skillnad ? Sätt det i relation mot vad du får betala.

Mvh // Mattias S


Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/05/05 :  06:44:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
titta på den som marcus cables säljer.
den har fått riktigt bra omdömen.

http://www.marcuscables.com/audio_optisk.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/05 :  08:38:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Supra ZAC.

Man slipar ändorna på fibertrådarna på ett sådanT sätt att reflektioner minimeras.
När jag jämförde med vanliga standard-toslink-kablar så blev det faktiskt en stor ljudförbättring. Standardkabeln lät grå, trist med ett ihopgrötat ljud jämfört med Supra ZAC.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/05 :  09:32:04  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Supra gör övervägande prisvärda bra kablar anser jag.

Björn-Ola - tack för tipset, skall faktiskt titta på den kabeln.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/05 :  09:55:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dom är inte särskilt dyra, runt 300 kr vill jag minnas.
Det finns också en dyrare lyxvariant med bättre kontaktdon som jag inte testat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/05 :  10:26:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Finns även "billig o bra" hos Kjell & Co.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/05/05 :  10:59:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Marcuscables optiska är av glasfiber.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/05 :  11:17:42  Show Profile Send marens a Private Message
Är det någon som testat clasohlsons optiska kablar (och jämfört mot något annat då)?

Edited by - marens on 2006/05/05 11:18:38
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/05 :  11:50:13  Show Profile
Köp den billigaste du kan hitta.
Någon måtta får det väl ändå vara med kabeltramsandet?! Kan gå med på att alla sortes kablar som skickar elektriska impulser kan påverkas av omgivningen. Men när det skickas ljusimpulser.. hallå.
På det avstånd det handlar om spelar det ingen roll om det är glasfiber eller plast heller.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/05 :  12:30:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Har ju sysslat med lasrar för datakommunikation och där är just kontakteringen viktig. Det som fångade mitt intresse för Björn-Olas förslag var just att han nämde kontakteringen som välgjord. Själv materialvalet att skicka ljus i är oväsentligt på det avståndet och jag tror ingen tillverkar valt ett material som inte gör jobbet - det är ju i princip ingen kostnadsskillnad!

Jag har en vad jag "tror" är hyffsad kabel, men jag är ju nyfiken av mig och kan jag låna hem Supran så gör jag det...vi får se - skulle jag anse mig få en förbättring, tom en placebovariant, så är ju kabeln förhållandevis billig. Tänker alltså inte blindtesta :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/05 :  12:45:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att Supra kommit på något väsentligt är uppenbart.
Reflektioner är nog det stora problemet med Toslink. Bandbredden är ju urusel, samtidigt som den andra standarden för optisk överföring inom hifi, ST, har betydligt större bandbredd och ett gott rykte inom hifi. Den är ju dock ovanlig, så jag har aldrig haft möjlighet att testa det själv.
Toslink har en bandbredd på 6 MHz medan ST har en bandbredd på 150 MHz.
Elektrisk överföring lär ha en potential på 500 MHz om det görs optimalt. Det är ingen oväsentlig skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/05/05 12:51:44
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/05 :  13:04:37  Show Profile Send marens a Private Message
Nu ska vi försöka att inte ramla in på diskussionen om coaxial vs. optisk igen. Vill bara förtydliga att bandbredden uppåt får betydligt mindre betydelse för en optisk kabel iom att bandbredden neråt inte är begränsad (som den är i koaxiala fallet). Detta innebär att den begränsade bandbredden uppåt fördröjer omslagen väldigt likformigt i tiden och signaloberoende, och ger alltså inte upphov till den typen av jitter som påverkar ljudet.

Det som kan vara särskillt intressant på en optisk kabel är att signalen inte dämpas för mycket i kontakteringen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/05 :  14:01:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Okej, vi låter det vara. Trevlig helg. Njut av solskenet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/05/05 :  15:36:09  Show Profile Send David A a Private Message
Jag tycker att Parts optiska kablar är riktigt roliga. Dom har nämligen guldplätterat plasten längst fram på anslutningen! Snacka om att försöka ta dåliga poäng på konsumenten...


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/06 :  10:01:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Det som kan vara särskillt intressant på en optisk kabel är att signalen inte dämpas för mycket i kontakteringen.


Däremot är det ju uppenbart att kontakteringen är viktig för att minimera reflektioner som kan smeta ut pulserna och orsaka jitter.
Det är väl just där som Toslink och ST skiljer sig och där Supra samlar pluspoäng med sina toslinkkablar. Glasfiber går ju att använda i alla typer av optiska kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/06 :  14:04:27  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
regner> jag kör med en optisk supra just så som du ska. det funkar perfekt! :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000