HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Cambridge 840
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/05/04 :  21:57:08  Show Profile Send Poe a Private Message
Ganska intressant förstärkare från Cambridge:
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Foerstaerkare/CAMBRIDGE_840A_Foerstaerkare_Silver.htm

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/05/04 21:57:36

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/05/05 :  01:05:52  Show Profile Send Gebex a Private Message
Verkar var ett spännande bygge.

Jag har inte hört om XD tekniken tidigare.

"I enkelhet går Class XD-tekniken ut på att eliminera den så kallade crossover-förvrängningen som klass B-förstärkare har. Denna uppstår när transistorn som behandlar signalens positiva del lämnar över till transistorn som behandlar den negativa delen. I övergången mellan den ena transistorn och den andra kan det uppstå förvrängningar. Klass A-tekniken löser detta problem genom att låta bägge transistorerna vara aktiva hela tiden, men denna teknik kostar en hel del i värmeutveckling och förlorad uteffekt.

Klass XD-tekniken innebär att Cambridge har flyttar crossover-punkten upp till ett område där förvrängningen har en betydligt mindre inverkan. Under denna nivå arbetar förstärkaren i ren klass A, och sedan slår den omärkligt över i ren klass B. På detta sätt får du både hög upplösning och hög effekt – alltså det bästa av två världar. Men i slutändan spelar naturligtvis tekniken mindre roll. Det viktigaste är ju att musiken låter förförande!"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/05/05 :  17:54:06  Show Profile Send Terminator a Private Message
Den kostade inte gratis direkt men vore dock skoj att provlyssna vid tillfälle.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/05 :  19:25:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ehm, och sen att i princip alla förstärkare som inte kör i klass A kör i klass AB, som kom till JUST för problemet med klass B, det "glömde" de visst att skriva

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000