HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalare för montering i bildörr.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2006/05/04 :  15:58:43  Show Profile Send Shogo a Private Message
Hej ! detta är möjligen lite OT, men även bilen måste ju få lite "välljud" ibland !

Håller på att kolla runt bland diverse företag efter ett par lämpliga 6,5" basar att montera i mina dörrar.

Jag tittar på element i 150:- klassen vilket i princip begränsar mig till fynda.se´s utbud av proson/genexxas element. De har lite olika varianter av 6,5":are.

Dock är frågan.. de skall endast spela upp till ca 400hz så det är främst egenskaperna av att spela "bas" i en hyffsat tät och dämpad dörr som är intressanta. Skall jag satsa på ett element med hög eller låg QTS ? Andra värden man skall slänga ett getöga på ?

Misstänker att upphängningen bör vara relativt styv för att inte riskera genomslag då en bildörr knappast är i klass med en MDF-låda när get gäller att ge "mottryck" till elementet.
Jag har ingen aning om vad volymen i dörren är. men vild gissning e kanske runt 20 liter ?
Alla tankar inom detta uppskattas !

ps. budgeten e spikad ds.

/Shogo

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/04 :  18:10:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Misstänker att upphängningen bör vara relativt styv för att inte riskera genomslag då en bildörr knappast är i klass med en MDF-låda när get gäller att ge "mottryck" till elementet.

Gör ett högpass filter .Jag hadde 8" i dörren,med låda i plywood delade
vid 50-60hz.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2006/05/04 :  18:28:04  Show Profile Send Shogo a Private Message
Hur gör man det på enklast sätt ?.. att göra ett passivt filter för de frekvenserna är väl inte ens att tänka på ?

kom på ett annat problem jag har, behöver dämpa diskanten som även den kommer sitta i dörren rätt rejält.. basen har 84dB känslighet och diskanten 96dB. Antar en L-pad är lämplig ?

/Shogo
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:05:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja det blev värre det..första ordningens filter en konding på 663uF lite väl stor,finns sk inline filter som man sätter på lågnivå ej så dyra.Backe eller MDS kanske har.Det var låg känsliget på basen stämmer det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2006/05/05 :  23:02:47  Show Profile Send mongo a Private Message
Varför inte bara köpa ett färdigt bilkit avsett för ändamålet?
Finns hur mycket som helst, både nytt och begat....
Ska dom dessutom överleva i bildörren med allt vad det innebär, så funkar inte pappkon....

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/05 :  23:12:40  Show Profile Send Saro a Private Message
mongo: jag har pappkon på mina 6.5tummare.. och det funkar väldigt bra i bildörren. Är pappen bara cotad så ska det inte vara något problem alls
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/06 :  05:45:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det är pappkon på mina sierra original högtalare,tror jag.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2006/05/06 :  15:48:12  Show Profile Send Shogo a Private Message
Men för att återgå till huvudfrågan, Om vi anser att dörrsidan i princip motsvarar openair eller "läckande låda" montering, vilken typ av specifikation passar sig bäst för att undvika genomslag ? högt eller lågt qts ? högt/lågt vas ? m.m. ?


/Shogo
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/06 :  17:01:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja det måste väl bli ett högt Vas = stor låda.Men beroende på hur mycket effekt och hur lågt i frekvens du vill att dom ska spela,till slut så slår dom i botten ändå.Ska du ha sub i skuffen?Det är i alla fall lämpligt att dela dom neråt,en 6,5" klarar inte hur mycket bas som helst
mina 8" slog oxå i botten om jag spelade högt nog.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000