HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musiktips: Polsk Prog-rock!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/05/03 :  20:53:34  Show Profile Send Nothing a Private Message
I form av Riverside, nä dom sjunger inte på Polska!
En för mig ny grupp, som jag tycker är en liten nytändning i den nutida prog-världen. Hittills har det blivit två bra produserade släpp. Första skivan Out of myself 2003, innehåller stycken influerade av Marillion, Porcupine tree, Tool, Radiohead och IQ, kan nämnas att nästan alla låtar på skivan är åt den mer melankolisaka sorten, alltså den är relativt mörk och hänvisas till infuensernas lugna ambienta typiskt Porcupine tree/tidiga marillionska sfären.

Deras andra släpp Second sife syndrome 2005 är lite mognare med mer trimmade melodier mycket liknande första skivan men som sig bör kan inte alla släpp låta likadant, så uppfattningen är edra.
Gillar ni grupper som jag nämnt, bör ni ta en titt på Riverside.

Kräsen som jag är hittar man inte så ofta grupper som har kvalitet nog för att hamna i mitt intresse, fortsätter lyssna på gruppen ett tag till. Återkommer kanske senare med ett Bra eller Anus utlåtande.

Gruppens hemsida:
http://www.riverside.art.pl/eng/main.html

Musik resensioner:
http://www.progressiveworld.net/riverside.html
http://www.progressiveworld.net/riverside4.html

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:29:56  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Vill du hitta mer i ungefär samma genré, från samma land, så har du också Breakout, Niemen och SBB.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:54:13  Show Profile Send Ayn a Private Message
Gav första skivan en bunt lyssningar, slutliga betyget blev att det väl är okej, men jag har svårt att se det stora. Typ, de har bra idéer men de upprepas i olika former lite väl ofta under plattans gång, på nåt vis. Det är nog en smaksak helt enkelt - de smågrejer jag störde mig på är nog just såna grejer som andra går i taket av lycka av.

Andra skivan lyssnade jag på nån gång och det var samma stil, så jag lät den vara. Men gillar man första lär man gilla andra!

Tänkbart tips till vidare lyssning i samma anda kanske kan vara RPWL?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/05/03 :  22:09:45  Show Profile Send Nothing a Private Message
@Ayn
quote:
men jag har svårt att se det stora

Precis! Jag har stora problem att hitta "Det stora" i någon nyfunnen grupp just nu, men när den kommer, så är det som att bli kär på nytt!

Skall kolla upp era tips. Tack!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000