HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tool - 10,000 Days
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/03 :  20:24:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Idag släpptes den! Har nu lyssnat klart på den för första gången. Min åsikt?


...Tool behåller ställningen som världens bästa band Denna ska bli kul att lyssna in sig på, det hörs lång väg redan nu.

Vad säger ni andra som hört den?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/05/03 :  20:56:31  Show Profile Send Nothing a Private Message
Skall inte kasta stenen riktigt än, men jag blev duktigt besviken på skivan.

.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:47:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag tror det blir en rejäl vattendelare. Visst låter den mycket Lateralus, och det har många tydligen svårt för - i mina ögon är Lateralus...en suverän skiva (jag skippar mer superlativ för att undvika den värsta fanboyismen ), och mer musik i samma anda är högst välkommet.

Förväntar man sig ett stort steg bort från Lateralus lär man därför bli besviken.

Nothing, du gör rätt som inte ger upp än åtminstone - du lär också veta vid det här laget att det tar en hel hög lyssningar innan man kan greppa Tool-skivor riktigt. Återkom gärna med mer intryck

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/03 :  22:17:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fick min skiva i går och tänkte skriva några rader.

Jag är nöjd med den. Konstigt att skiva annat. Att skriva att man är glatt överraskad är fel. Jag är inte överraskad över att de skall göra något bra. Överraskad däremot över ljudet; det låter inte alls som tidigare skivor. Fast ändå, precis som Tool.

Det är ett vars utveckling man klart kan förstå. Dock ej valen. De har gått från mystiskt mörker till lite hårdare tongångar. Första delen av nya skivan säger helt klart detta.

Jag har lyssnat nu ett par gånger. Jag hittade skivan på nätet och "stal" den tills jag fick hemn den. Något jag nog får säga är lite lagom olagligt. Ungefär som att gå för röd gubbe.
Att man sedan blir väldigt glad när man på posten får hem ett superfint CD-fodral med ett coolt stereogram (?) som man ser med ett par inbyggda glasögon. Det gör en inte ledsen. Tool stoltserar och visar som vanligt upp stor inspiration när det gäller skivkonvolut. Detta inte bara ett estetiskt och konstnärligt drag utan även, tror jag, ett mycket bra kommersiellt ställningstagande. Att få folk att köpa skivor för mer än hundra kronor (köpte min på play.com för en billig penning) kräver faktiskt lite mer än bara ett dassigt plastfodral. Här kan vi se klara kopplingar till bokbranchens inbundna, kartonage och pocketböcker. Vi kan kanske också se varför vinylskivor faktiskt går bra. Ja, jag får väll hålla med, det finns många skäl, men ett utav dessa är vad man faktiskt får för sina pengar.

Åter till musiken. Precis som Ayn skrev tidigare så är "10,000 Days" inte allt för långt från näst senaste skivan "Lateralus". Den kräver en del lyssning för att komma in i skulle jag tro. Den har i stort samma bas att stå på. Samma kvaliteter och värderingar. Den har samma mörker och samma råhet.
Jag hade dock gärna sett en skiva från Tool enbart med deras djupa trummor, glest utspridda blandat med lika nattsvarta och djupa basgångar. Detta har dock skivan, men inte så mycket som jag önskat.
En snabb jämföring med deras tidiga Opiate visar stora förändringar till en mer metall(englskt uttal)-känsla.

Kan någon rekommereda mig vad jag saknar skulle jag bli glad.
Jag vill inte ändra något på "10,000 Days", jag både gillar vad Tool blivit och önskar de tagit andra vägar. Deras "A Perfect Circle" (ett sidoprojekt) tyckte var lite tamt.


Hur som helst. Slutgnällt.

"10,000 Days" är en bra skiva! Den kommer gå varmt många år framöver.

Fyra kanelbullar

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Vlad Drac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2006/05/04 :  21:23:03  Show Profile Send Vlad Drac a Private Message
Detta ska bli mycket mycket spännande. Har bara hört singeln(?) Vicarious eftersom den har cirkulerat som aptitretare på nätet ett tag och den låter lovande och ganska lik Lateralus-spåret tycker jag. Tyvär lyckades jag beställa skivan till fel adress så jag får snällt vänta tills den kommer via eftersändning på måndag. Skit!

Jag kom på mig själv med att verkligen se fram emot denna skiva på ett sätt som jag inte gjort med en skiva sen tonåren. Jäkligt kul att det fortfarande kan vara så!

Någon som ska se dom i Göteborg eller Roskilde? Jag såg dom på Hultsfred 2001 och det var helt klart bland det bästa jag någonsin sett, så jag vet inte om jag vågar gå på en till konsert och riskera att förstöra minnet av konstant ståpäls.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/04 :  21:37:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ska definitivt se dem i Göteborg! Har lovat mig själv att se Tool live åtminstone en gång under min livstid

Inne på... *räknar* sjunde lyssningen nu. Favoriter: Vicarious, Jambi, Wings For Marie, 10000 Days, The Pot, Rosetta Stoned, Intension, Right In Two.
Hm...oj. Det var visst alla låtar som inte är 'mellanlåtar' så att säga.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000