Author |
Topic |
|
jojje
Member
56 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 20:56:45
|
Hej funderar på att bygga en baslåda till bilen (Volvo 850 sedan). Har tänkt använda 2st Cerwin Vega - Vega 104. Data nedan.
FS 23hz QTS 0,252 VAS 50,404 QMS 6,26 QES 0,262
Spelar ju lite blandad musik i bilen, men mest metal. Måttade lite i bagaget (som har skidlucka i ryggstödet) och runt 100lit kan avvaras för en låda.
Så har ni någon ide om en låda till detta projekt.
jojje |
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 21:19:51
|
Nu kommer jag få bannor för det här,Men jag hade 2st 10"coustic DR i min escort förr(skrotad nu)provade både med vanlig basreflex,bakåtriktade elemt.Och Isobarik mindre låda,basreflex,driven av ett slutsteg,nerlastat till 2 ohm,gav ca4-500w.Och jag föredrog...Isobarik fastare snabbare.Gav ljudtryck så det räckte trots Isobarik.kolla om du kan snedda lådan så att den följer ryggstödetblir mer plats i bagaget så. Vill du se hur kurvan ser ut i 100L låda? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/05/02 22:04:04 |
|
|
jojje
Member
56 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 22:24:30
|
Jodå lådans baffel är tänkt att byggas efter lutning på ryggstödet. Har ju luskat lite om ljud i 850, och det verkar som 4:é ordningens låda funkar bra i dom spelandes igenom skidluckan. Men då ska det vara tätt runt baffeln mot ryggstödet så ljudet verkligen kommer in i bilen och inte hamnar i bagageutrymmet.
jojje |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 22:36:45
|
Ok,jag hade baffeln bakåt.Hade en 4 ordningens i en Golf,men tyckte det blev för entonig bas,men bara prova.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 09:47:31
|
http://www.decware.com/whorn.htm Detta är en beprövad och kompetent konstruktion som kan slå vidrigt hårt! Bra ljud och bra verkningsgrad.Något svårbyggt pga alla vinklarna och kravet på en stabil och tät låda. Väl värd tiden och arbetsinsatsen! |
|
|
mongo
Member
155 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 20:43:33
|
problemet är inte att räkna ut en låda..., det är att få till det i bilen. Bästa, men svåraste är en bandpasslåda portad upp genom hyllan, dock krävs det ett kompetent framsystem som kan leverera lite snärtbas. Annars... Till dom basarna är det portat som gäller. Alternativen är antingen spelar basar och rör bakåt, och ha hål i hyllan, så basen kommer in i kupén. Eller spela framåt genom genomlastningsluckan, Men då gäller det att få det tätt, så inte basen kan smita bak ut i skuffen.
Jag hade byggt följande: 45 liter låda, port 10 cm i diameter, längd 40-45cm Element och rör är inräknat. Allt riktat framåt, med "vingar" på lådan, så det blir tätt mot ryggstödet. f3 runt 37hz
|
Inte så dum som du tror |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 21:22:51
|
Körde vega 10 i 27l portat jag. Kommer inte ihåg avstämmningen. Vingar på lådan är ett måste. |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 21:24:34
|
Så här var det. 56l portat och ett 4" rör på 22cm tycktes polaren minnas att det var. Det var på två element. |
|
|
jojje
Member
56 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 21:50:10
|
Det här med ''vingar'' får ni gärna utveckla. Ska ju ha nån typ av list som tätar mellan baffel och ryggstöd.
jojje |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 21:53:13
|
quote: och ha hål i hyllan, så basen kommer in i kupén. Eller spela framåt genom genomlastningsluckan
Tyckte den kom in i kupen ändå.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
|
Topic |
|