Author |
Topic |
|
Joel
Member
104 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 08:48:30
|
Hej,
Jag har kopplat radions centralantenn till min förstärkare och på vissa kanaler som tex Mix Megapol och City 107 blir det konstanta störningar som gör att jag aldrig lyssnar på dem. Huset är helt nybyggt. Vet någon varför det kan vara så och vad man kan göra för att slippa oljudet? Borde inte mottagning vara exemplarisk med centralantenn?
Mvh Joel |
http://www.minhembio.com/Joel/marknad |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 10:15:28
|
Även min centralantenn låter sådär... Kanske kan man klaga någonstans? |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 14:22:56
|
jordproblem? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 14:38:32
|
Är den ens fortfarande inkopplad? (Centralantennen alltså?) I mitt hus finns ingen kabel i väggen om man skruvar bort locket till dosan... Endast TV är framdraget. Huset är ett lägenhetshus byggt på 50-talet. |
"Skit in - Skit ut" |
|
|
Joel
Member
104 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 15:09:36
|
Klart att jag kan ha fel, men man får väl nästan utgå från att den är inkopplad i ett nybyggt hus? Fick inte in radio alls innan jag kopplade in antennen. RDS fungerar också nu, och det borde väl (?) tyda på att den är inkopplad?
Om det är ett jordfel, skulle inte alla kanaler bli dåliga i mottagningen då?
Mvh Joel |
http://www.minhembio.com/Joel/marknad |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 15:21:04
|
Tv och radiosignalerna går i samma kabel. Det är trångt på FM-bandet i dessa tider. To,m här uppe i Värmlandsskogarna hörs ibland 2-kanaler sammtidigt vilket resulterar i tjut och andra läten på kanalerna. Centralantennenheten kan också vara överstyrd eller på annat sätt helt feljusterad. Tänk också på att mottagna kanaler som oftast är frekvensomvandlade i ett nät.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 21:14:27
|
Skall Du lyssna på radio så försök att sätta upp en utomhusantenn. Det finns en modell på bla Biltema som inte är så dum. |
S |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 23:26:35
|
Om kabelnätet är av den senaste CANT standarden så kan man sända ca 4650 mbit/s i nätet. Radio tar normalt upp ca 100-200 mbit. Så trångt i nätet är det inte av den anledningen.
Om det uppkommer störningar så beror det normalt på en av två anledningar. En felställd eller dålig antennförstärkare som ger för svag eller stark signal på vissa frekvenser. Eller dålig mottagning där man tar emot radiosignaler till nätet. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 23:31:46
|
quote: Så trångt i nätet är det inte av den anledningen.
Nej! Men på FM-bandet och i analoga nät.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 00:00:04
|
Visst, i analoga nät så är det lika trångt som det är på FM bandet. Men bandbredden är faktiskt inte större än vad som skulle motsvara 100-200 Mbit/s. |
|
|
|
Topic |
|