HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Schema på timer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/05/01 :  17:06:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har ni något bra scema på fördröjt tillslag av spänningen?Med Relä alltså.Helst med pot för justering.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/05/01 :  21:32:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,finns ju ett här..http://sound.westhost.com/project39.htm
Ingen som har någe mer sofistikerat?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/01 :  22:59:38  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
En trevlig lösning för lite längre fördröjningar är räknekretsen 4060 (ev.74HC4060).
4060 är en 12-bitars binärräknare med en ingångskrets där en inverterat återkoppling kan tas
ut till en simpel RC-krets. Med två motstånd och en liten konding kan man få långa fördröjnigar ur en relativt kort tid på RC-kretsen. Detta ger bra stabilitet och reproducerbarhet för långa tider. Alternativet med en analog lösning som med klassiska timerkretsen 555 kräver stora kapacitanser och höga motståndsvärden, vilket i sin tur ger en känsligare konstruktion.

När RC-kretsen i 4060 svänger får man på varje nästa utgångspinne en frekvens som är
hälften av den föregående. Den pinne som ger önskad tidsfördröjning måste sedan kopplas tillbaka till klockingången så att uppräkningen stoppas, annars kommer förloppet att upprepas.
4060 har också en reset-ingång som bör förses med ett snabbt RC-nät så att kretsen "nollas"
när man slår på spänningen.

En snarlik IC är 4040, men den saknar inbyggd klockkrets.

En annan IC som kan vara intressant är 4017. Här måste klockpulserna genereras externt och 4017 kan bara dela den inmatade frekvensen med 1-10. Det roliga med 4017 kan vara att
dess tio utgångar är av typen "rinnande ljus" i stället för binär uppräkning.
Gillar man gimmicks kan man använda en 4017 (eventuellt med 4060 som klockkrets) att inte bara
driva reläet, utan också en stapel med lysdioder så att man kan följa nedräkningen.

Gillar man operationsförstärkare kan man bygga av t.ex. en dubbeltyp som LM358 där ena halvan
har en fördröjande RC-krets och den andra halvan en nivåkännande komparator.
En fördröjning på 10-tals minuter borde inte vara omöjlig m.h.a stora kondingar, men man får nog räkna med att tiden kan variera från gång till gång och med temperaturen.
Komparatorn är helt enkelt en icke-inverterande förstärkare med positiv återkoppling.

OP-lösningen är nog den enklaste men knappast den roligaste!
Vad är det Ryssen vill fördröja?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/05/01 :  23:20:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vad är det Ryssen vill fördröja?

Ja,det är högspänningen i rörhäck.så det räcker nog med ca30sek till 1 minut.Hittade detta schema http://electronickits.com/kit/complete/elec/ck1611.pdf
som använder 4020,(vad gör den?)och 555,ska läsa beskrivningen senare.
quote:
En trevlig lösning för lite längre fördröjningar är räknekretsen 4060 (ev.74HC4060).4060 är en 12-bitars binärräknare med en ingångskrets där en inverterat återkoppling kan tas
ut till en simpel RC-krets.

Ja,om jag ska bygga då behöver jag ett schema att gå efterÄr inte så insatt i dessa 4020,4060 t.e.x Jag bygger i så fall på ett experimentkort.Har du något schema?Enkel 12v matning finns,i förstärkaren.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/01 :  23:55:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du kan sätta ett likriktarrör som 6D22 i serie med anodspänningen så kommer den på mjukt och snyggt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/05/02 :  00:08:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja det såg trevligt ut,600v glöd till katod,jag kommer att ha ca 750-800v,går det,var får man tag på det?Hur mycket spänning förlorar jag genom det?Ca 250mA igenom det klarar det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/02 :  03:26:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du tappar ca 30 volt tror jag. Det klarar 300mA kontinuerligt står det, kanske det behöver
egen glöd för att klara specen. Datablad: http://evatco.com.au/sed_files/6D22Sspec.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2006/05/02 :  08:43:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Du tappar ca 30 volt tror jag.

Det låter helt okej,går väl att "biasa"upp glöd-katod,eller?Separat glödtrafo,kanske?...
Ingen som har en sådan liggandes?...

quote:
En trevlig lösning för lite längre fördröjningar är räknekretsen 4060 (ev.74HC4060).4060 är en 12-bitars binärräknare med en ingångskrets där en inverterat återkoppling kan tas
ut till en simpel RC-krets

Jag vill gärna ha ett schema i alla fall om du har,för framtida bruk,även om jag nu kommer använda 6D22.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/05/02 15:00:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000