HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp en köpe grabb med frågor om on/off kontakt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/30 :  14:58:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ännu en sån där simpel fråga

Jag har ett QSC steg som driver mina basar o det gör det med en sådan bravur att jag ska behålla steget. Men fläkten i det snurrar på lite för mycket så jag ska ställa undan steget o ljudisolera runt om.

Så långt inga bekymmer men påslag/avslag av steget blir lite klyddigt så jag tänkte att jag skulle kunna förlänga kablarna som är till on/off knappen så kan man sätta den på lämpligt ställe.

eller räcker det att dra ut nätsladden ? Om man gör det vad händer med stegets softstart o annat som gås igenom när man startar med on/off knappen ?


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/04/30 14:59:53

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/04/30 :  15:09:18  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hmmm... QSC säger du?

Då inväntar vi svar från martinsson!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/30 :  15:11:53  Show Profile Send matsj a Private Message
Hallå Johan, hör med martinsson han har kopplat bort fläkten på sina 2402. Fungerar om man inte lastar ner det för långt, tror jag.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/30 :  15:14:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag lastar på ganska mycket är jag rädd för. Spelar på på rejält så känner man att luften från steget blir varmt så jag vill helst behålla fläkten som den är. Ljudisoleringsbiten är annars inget bekymmer.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/30 :  15:57:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jag öppnade upp steget för en liten rengörning fast det behövdes knappt. Jag kollade givetvis fläkten med o den är helt ok. Däremot är upphängningen till fläkten inte ok. Den är i klenaste laget så modd utföres as we speak

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/30 :  16:09:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kanske det helt enkelt räcker med att byta fläkt? Det finns ju gott om olika (relativt) tysta fläktar att köpa till datorchassin och i princip finns det väl ingen anledning till att du inte skulle kunna använda dessa i ett slutsteg.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/30 :  16:29:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tar man loss fläkten så är den helt tyst. Det bildas helt enkelt turbulens inne i chassit. en lösning hade varit att regulera ner hastigheten på fläkten.

Har kopplat loss den nu o kör svamparna på HÖG volym så vi får se hur varma flänsarna blir. Dom är ganska rejäla så med lite tur......

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/30 :  17:07:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En Zalman fläkt borde ta ner ljudet på fläkten.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/30 :  17:15:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är som sagt INTE fläkten i sig som låter utan turbulensen som bildas. Även upphängningen till fläkten som får fläkten att vibrera. Men har man dämpat datorlådor fyllda med fläktar så är det här inget svårt. Men lådan kommer i vilket fall som helst ställas undan för så fort som man lägger på bottenplåten så kommer turbulenserna tillbaka.

Att köra utan fläkt vågar jag inte även om det inte blir jättevarmt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/30 :  17:57:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Lite mer lufthål i locket? Kanske kan göra ett provlock att testa med?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/30 :  18:14:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att klippa upp det perforerade mer hjälper nog , men jag ska testa lite andra saker först

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/30 :  19:23:04  Show Profile Send matsj a Private Message
Med nedlastning tänkte jag på högtalar impedansen . Dina 6 ohm´s basar skall nog vara lungt tror jag utan fläkt. Mina K2 blev ganska varma när jag provade i 2 ohm, men det var inga problem.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/30 :  20:41:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag förstod det efter jag hade skrivit Men 17 vet om jag vågar chansa

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/01 :  01:42:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så nu har stereon stått o pumpat på rejält i ett par timmar o jag kommer att köra med fläkten men kommer att fixa till lådan lite.

quote:
Så långt inga bekymmer men påslag/avslag av steget blir lite klyddigt så jag tänkte att jag skulle kunna förlänga kablarna som är till on/off knappen så kan man sätta den på lämpligt ställe

Någon ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/05/01 01:43:19
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/01 :  02:17:19  Show Profile Send jerico a Private Message
Du kan inte dra ut orginal knappen??? Borde vara en smal sak att förlänga med lite bra kabel tycker jag men kan ha fel... Kort på hur det ser ut innuti kanske?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/01 :  13:14:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
En ide' Johan, köp en sådan där fjärrkontrollerad manick, koppla den mellan vägguttag och nätkabeln till stärkaren, sedan kan du sitta och
mysa i fåtöljen och manövrera till och frånslag.

Nackdel: ännu en fjärr att hålla reda på .


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/01 :  13:45:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu har ni träffat rätt grabbar

Jerico
Det är ganska lätt gjort

PGJ
Men hur blir det med stegets mjukstart o allt annat , fungerar det ok även när nätsladden åker in o ut ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/01 :  13:57:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det blir som en on/off knapp, men placerad ett annat ställe.

Mjukstart och annat startar väl upp när du trycker "on", så om du har
på/av knappen intryckt i på läget, då ska det väl inte vara någon skillnad på uppstartsprocessen.

edit: bättre förklaring

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2006/05/01 14:01:14
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/01 :  15:28:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har testat med en annan fläkt där jag kan reglera hastigheten o nu är det tyst så det räcker. Jag har även rivit ut den kanal där var för att leda luften då den orsakade mycket turbulens. Det är egentligen inte kanalen i sig utan flänsarna som orsakar det hela men dom kan man knappast riva ut Det enda jag har kvar är "tratten" som fläkten sitter i.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:21:08  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
klart intressant, men då jag använder mina steg både på riktigt och hemma så känns det lite vanskligt att ge sig på dessa moddar, även om de säkerligen fungerar alldeles utmärkt vid finlyssning.

Kan dock erkänna att jag är lite sugen på att installera en on/off switch på baksidan lite diskret, det skulle väl inte skada, risken finns ju alltid att någon stjärna råkar komma åt att stänga av fläkten och sedan händer det grejjer när man är ute på något gigg någonstans.

Man får väl dölja den, montera den på insidan så man endast kommer åt den med en skruvmejsel eller liknande "stupidity protection".

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/01 :  15:11:56  Show Profile Send Magoo a Private Message
... eller så får man se till att en varningslampa lyser när fläktarna är bortkopplade.

comfortably numb
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/02 :  07:21:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
ja varför inte, kanske något mer avancerat, sedan hör man och känner nog om fläkten går eller inte, fast skall man helgradera sig så.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/02 :  10:00:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Nu har jag bestämt mig, jag skall installera fläkt-strömbrytare i mina steg, jag har kollat på elfa och tror mig har hittat en lovande kandidat för jobbet som desutom kan utrustas med skyddsbygel.

så här ser de ut :

minstingen till vänster alltså


med denna skyddsbygel :


3st PLX 2402 steg skall utrustas, eventuellt får mitt RMX 1450 steg också vara med på resan, isåfall är det fyra steg in alles som skall moddas på detta vis.

När är dock oklart i dagsläget : )

funderar på om man kunde hänga upp fläkten lite bättre, tror ni det skulle hjälpa att minska det strukturburna ljudet något ? ex vis med små oringar eller liknande ?

Dessa borde gå att fästa i gallret vid fläkten på baksidan, tror ni det har någon destruktiv påverkan på konstruktionen att bryta fläktkretsen ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/11/02 10:02:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000