Author |
Topic |
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 21:58:01
|
+ 18, för dessa ladies kan vi inte gå förbi:
Chris Connor Helen Humes Morgana King Barbara Lea Anita O'Day Peggy Lee Abbey Lincoln Carmen McRae Helen Merrill Rita Reys Annie Ross Nina Simone Helyne Stewart Milli Vernon Teddi King Frances Wayne Sonya Hedenbratt Nannie Porres
hälsn
tompa |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 23:16:56
|
Tack tompa, har du några speciella favoritskivor bland dessa 18?
|
Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.
Mitt System
|
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 19:10:22
|
Ajajaj ... hade nästam glömt
Joni Michell är egentligen ingen jazzsångerska, men hennes platta Mingus är en oerhört bra jazzskiva. Fattas i och för sig bara annat med den uppbackningen ... Jaco Pastorius på bas är enorm på denna skiva - hans "sinne" för klanger och osannolika timing/frasering ger mig gåshud varje gång jag lyssnar. Snacka om att vara stilbildande!
Joni själv då - jo, hon är faktiskt vädigt bra som jazzsångerska. En mycket personlig röst, läcker frasering och, framförallt, väl bevandrad i de aspekter av musiken som gör att det upplevs som jazz (kan någon ge en definition på begreppet jazz för resten )
Även hennes senare (sista?) alster Both Sides Now och Travelogue kan i princip betraktas som storbandsjazz ... och riktigt bra sådan dessutom.
Monica Borrfors är ännu en riktigt bra svensk sångerska. Plattan Slowfox kan rekommenderas. Kanske ingen "stor" sångerska, men hon "kompletterar" musiken väldigt bra (hon sjunger med snarare än att fokus hamnar särskilt mycket på henne - en förmåga man inte ska underskatta). |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 21:05:29
|
Jag upptäckte när jag var i en skivaffär att det skulle vara bra att listan är sorterad i alfabetisk ordning. Det blir lättare att leta då. Inom parantes står rekomenderade skivor.
Anders, Gabriela Andersson, Berit Barber, Patricia Baron, Christy Bentyne, Cheryl (Talk Of The Town) Blair, Barbara (September In The Rain) Boyce, Melissa (Teach Me Tonight) Braun, Adi (The Rules Of The Game) Bridgewater, Dee Dee (Live at Yoshis) Chamberland, Chantal (Serendipity street) Christoffersson, Anna Connor, Chris (A jazz date) Cronholm, Josefine (Hotel Paradise) Earle, Brenda (Happening) Evingson, Connie (Fever, Gypsy in my soul) Fritzgerald, Ella Gilberto, Bebel Gustaffson, Rigmor Hedenbratt, Sonya (med Gunnar Johnson o Jan Johansson) Holiday , Billie Humes, Helen (with Red Norvo) Hutten, Merel (wonderbras & petticoats) James, Etta Kent , Stacey King, Morgana (Portraits) King, Teddi (Now in vogue) Krall, Dana Lea, Barbara (s/t, Lea in love) Lee, Peggy (Blues cross country) Lincoln , Abbey (Abbey is blue) Lindström, Janette McRae, Carmen (When your’re away) Merrill, Helen (with Clifford Brown) Michell, Joni (Mingus) Nalley, Kim (She Put A Spell On Me) Nergaard, Silje (Nightwatch) Norby, Cæcilie Nyberg, Lina O'Day, Anita (Sings the most, Trav’lin’ light) Philips, Esther Porres, Nannie (Närbild) Reeves, Dianne Reys, Rita (The cool voice of RR) Ronstadt, Linda (Nelson Riddles orkester) Ross, Annie (A gasser) Simone, Nina (Nina’s choice) Stewart, Helyne (Love moods) Toljstoj, Viktoria, (White Russian) Toneff, Radka Vaughan , Sarah (With Clifford Brown) Wayne , Frances (The warm sound) Vernon , Milli (Introducing) Wilson , Casandra Wilson , Nancy Zetterlund, Monica (Waltz for Debbie, Holiday for Monica)
|
Mitt System
|
Edited by - ockham on 2006/05/04 21:41:15 |
|
|
struts
Member
315 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 21:08:43
|
Carmen McRae sings Monk är en mycket bra cd!
|
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 21:25:04
|
Här är några av mina favoritplattor med de sångerskor jag listade tidigare:
Chris Connor A jazz date (Atlantic) Helen Humes with Red Norvo (RCA) Morgana King Portraits (Muse Records) Barbara Lea s/t (Prestige) + Lea in love (Prestige) Anita O'Day Sings the most (Verve) + Trav’lin’ light (Verve) Peggy Lee Blues cross country (Capitol) Abbey Lincoln Abbey is blue (Riverside) Carmen McRae When your’re away (Kapp) Helen Merrill with Clifford Brown (EmArcy) Rita Reys The cool voice of RR (Blue Note/Philips) Annie Ross A gasser (World Pacific) Nina Simone Nina’s choice (Colpix) Helyne Stewart Love moods (Contemporary) Milli Vernon Introducing (Storyville) Teddi King Now in vogue (Storyville) Frances Wayne The warm sound (Atlantic) Sonya Hedenbratt med Gunnar Johnson o Jan Johansson (50-talet) Nannie Porres Närbild (EMI)
(skivmärkena avser vinylutgåvor)
tompa
|
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 22:59:56
|
listan är uppdaterad ovan |
Mitt System
|
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 15:04:31
|
Josefine Cronholm, Hotel Paradise, är mitt senaste inköp. Den är ruggigt bra inspelad. Lyssna särskilt på första låten när de bombastiska pukorna kommer in, jag trodde att väggen skulle flytta sig!! |
...music is the best... |
|
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler
806 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 16:08:58
|
Hej jag såg att du letade efter jazzsångerskor! Här får du två:
Lisa Ekdahl Natalie Cole MVH Revoxarn |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/05/06 : 15:25:48
|
Uppdaterad Allyson, Karrin Anders, Gabriela Andersson, Berit Barber, Patricia Baron, Christy Bentyne, Cheryl (Talk Of The Town) Blair, Barbara (September In The Rain) Borrfors,Monica (Slowfox) Boyce, Melissa (Teach Me Tonight) Braun, Adi (The Rules Of The Game) Bridgewater, Dee Dee (Live at Yoshis) Chamberland, Chantal (Serendipity street) Christoffersson, Anna Cole, Natalie Connor, Chris (A jazz date) Cronholm, Josefine (Hotel Paradise) Earle, Brenda (Happening) Evingson, Connie (Fever, Gypsy in my soul) Ekdahl, Lisa Fritzgerald, Ella Gilberto, Bebel Gustaffson, Rigmor Hedenbratt, Sonya (med Gunnar Johnson o Jan Johansson) Holiday , Billie Humes, Helen (with Red Norvo) Hutten, Merel (wonderbras & petticoats) James, Etta Kent , Stacey King, Morgana (Portraits) King, Teddi (Now in vogue) Krall, Dana Lea, Barbara (s/t, Lea in love) Lee, Peggy (Blues cross country) Lincoln , Abbey (Abbey is blue) Lindström, Janette McRae, Carmen (When your’re away) Merrill, Helen (with Clifford Brown) Michell, Joni (Mingus) Nalley, Kim (She Put A Spell On Me) Nergaard, Silje (Nightwatch) Norby, Cæcilie Nyberg, Lina O'Day, Anita (Sings the most, Trav’lin’ light) Philips, Esther Porres, Nannie (Närbild) Reeves, Dianne Reys, Rita (The cool voice of RR) Ronstadt, Linda (Nelson Riddles orkester) Ross, Annie (A gasser) Simone, Nina (Nina’s choice) Stewart, Helyne (Love moods) Toljstoj, Viktoria, (White Russian) Toneff, Radka Vaughan , Sarah (With Clifford Brown) Wayne , Frances (The warm sound) Vernon , Milli (Introducing) Wilson , Casandra Wilson , Nancy Zetterlund, Monica (Waltz for Debbie, Holiday for Monica) |
Mitt System
|
Edited by - ockham on 2006/05/14 10:55:44 |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/05/06 : 22:41:55
|
Tråden har gett resultat i min skivsamling, köpte Linda Ronstadt, (Nelson Riddles orkester) i fredags. En bra skiva. Enligt min smak en skiva "salongsjazz" av god kvalité. Lättlyssnat och behagligt. Rekomenderas |
Mitt System
|
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/05/06 : 22:50:07
|
En annan ny bekantskap för mig är Karrin Allyson (http://www.karrin.com/). Jag har köpt "Wild for you". Omslaget och titeln är bedrövligt banalt, men innehållet desto bättre. Balladbetonad med jazzig grundton. Fina covers. Behagligt, ganska enkelt men med substans, kvalite och finstämd känsla. Kan avnjutas av de flesta tror jag. Många spår har överraskande bra inspelningar.
|
Mitt System
|
Edited by - ockham on 2006/05/09 17:58:00 |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/07/29 : 16:06:29
|
Madeleine Peyroux är en ny bekantskap för mig. Lyssnat just nu på Careless Love. En underbar skiva tycker jag. Som helhet, lågmäld, intim med underbart fina personliga tolkningar. Rösten är vädigt närvarande och påminner om Bille Holliday,
Ljudkvaliten är överrasskande bra.
En perfekt skiva för en regnin eftermiddag, efter en godmåltid som sällskap för "some laidback plesure".
|
Mitt System
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/07/30 : 21:44:52
|
Alice Babs för bövelen!! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/07/31 : 16:08:58
|
Lena Horne är en duktig jazzsångerska, har jag för mig i alla fall. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/07/31 : 20:27:16
|
Uppdaterar listan.
Allyson, Karrin Anders, Gabriela Andersson, Berit Austin, Patti Babs, Alice Barber, Patricia Baron, Christy Bentyne, Cheryl (Talk Of The Town) Blair, Barbara (September In The Rain) Borrfors,Monica (Slowfox) Boyce, Melissa (Teach Me Tonight) Braun, Adi (The Rules Of The Game) Bridgewater, Dee Dee (Live at Yoshis) Chamberland, Chantal (Serendipity street) Christoffersson, Anna Cole, Natalie Connor, Chris (A jazz date) Cronholm, Josefine (Hotel Paradise) Earle, Brenda (Happening) Evingson, Connie (Fever, Gypsy in my soul) Ekdahl, Lisa Fritzgerald, Ella Gilberto, Bebel Gustaffson, Rigmor Hedenbratt, Sonya (med Gunnar Johnson o Jan Johansson) Holiday , Billie Horne, Lena Humes, Helen (with Red Norvo) Hutten, Merel (wonderbras & petticoats) Jacintha (Here's To Ben) James, Etta Jones, Norah Kent , Stacey King, Morgana (Portraits) King, Teddi (Now in vogue) Krall, Diana (Live in Paris) Lea, Barbara (s/t, Lea in love) Lee, Peggy (Blues cross country) Lincoln , Abbey (Abbey is blue) Lindström, Janette McRae, Carmen (When your’re away) Merrill, Helen (with Clifford Brown) Michell, Joni (Mingus) Nalley, Kim (She Put A Spell On Me) Nergaard, Silje (Nightwatch) Norby, Cæcilie Nyberg, Lina O'Day, Anita (Sings the most, Trav’lin’ light) Philips, Esther Porres, Nannie (Närbild) Reeves, Dianne (Magic Voices) Reys, Rita (The cool voice of RR) Ronstadt, Linda (Nelson Riddles orkester) Ross, Annie (A gasser) Simone, Nina (Nina’s choice) Slettahjell, Solveig Stewart, Helyne (Love moods) Toljstoj, Viktoria, (White Russian) Toneff, Radka Vaughan , Sarah (With Clifford Brown) Wayne , Frances (The warm sound) Vernon , Milli (Introducing) Wilson , Casandra Wilson , Nancy Wright, Lizz (Salt, Dreaming Wide Awake) Zetterlund, Monica (Waltz for Debbie, Holiday for Monica)
|
Mitt System
|
Edited by - ockham on 2006/08/02 23:51:39 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/01 : 08:11:53
|
Väldigt behändigt med listan ockham!
Många bra på listan, lite förvånad att dessa ej nämnts: Jacintha. Fantastisk röst med flera inspelningar av trad jazzsånger av bla Ben Webster (Here's To Ben) och Julie London (Jacintha Is Her Name) Lizz Wright. Modernare lite mer åt pop, melankolisk men återigen fantastisk röst. Både (Salt) och (Dreaming Wide Awake) rek. Dianne Reeves. Svart amerikansk sångerska åt R&B-hållet. Rek samlingsskivan (Magic Voices) där hon finns med. Julskivan (Christmas Time Is Here) känns lite fel just nu Solveig Slettahjell. Norskan med en klassiskt skolad jazzpipa, ni vet lite mer åt det där snobbiga Alice Babs-dobidabbandet. Bra inspelningskvalitet på (Pixiedust)
Också lite förvånad att ingen nämnt Norah Jones, som ju är superkänd fast jag känner inte själv till hennes musik så bra.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
ockham
Member
395 Posts |
Posted - 2006/08/01 : 23:33:53
|
ok jag ska uppdateralistan vid tillfälle den börjar bli rätt lång nu |
Mitt System
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Topic |
|
|
|