HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vivaldis De fyra årstiderna med WOW-känsla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TSB
Audio Excitement

25 Posts

Posted - 2006/04/29 :  23:06:22  Show Profile  Visit TSB's Homepage Send TSB a Private Message
Många inspelningar av Vivaldis "De fyra årstiderna" har jag lyssnat till. Den jag nu har ånjutit, tycker jag personligen hör till de absolut bästa. Den är inspelad på BIS med Drottningholm Baroque Ensemble. En sådan närhet till instrumenten som på det här sättet har jag hittills aldrig upplevt. Det finns så mycket detaljrikedom i ljudbilden, att detta blir lika intressant som musiken i sig. På något sätt har inspelningsteknikern lyckats få samtliga instrument separat tydliggjorda. I stycket "Vinter", avsnitt 4, infinner sig även en djup och torr basinformation från basfiolerna. När dom spelar på detta varsamma och samtidligt markerande sätt, infinner sig den där "WOW-känslan" som man får när ljudet och musiken tillsammans, på ett sammanflätat sätt får allt att kännas så där extra starkt.

Ni som redan har denna inspelning förstår vad jag försöker beskriva, ni andra som inte har den: Ni måste skaffa den!

Den finns på webbutiken inne på www.hifimusic.se/shop

Audio Excitement
www.hifimusic.se Besök butiken på Industrivägen 4, Odensbacken, öster om Örebro: tis-fre 13-19.00 lö 10-15.00

Edited by - TSB on 2006/04/29 23:07:48

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/04/29 :  23:36:03  Show Profile Send Mattias a Private Message

Japp det är en gammal klassiker som kommit upp några gånger på musikforumet. En kanonskiva! Sommaren är min favorit

Solist är Nils-Erik Sparf på tidstypisk violin.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2006/04/29 :  23:42:40  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag tackar så mycket för det tipset!!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/04/30 :  00:30:39  Show Profile Send svejk a Private Message
En av mina referens plattor. Någon gång på 80-talet gjorde en tysk musik tidning ett riktigt årstiderna race alla inspelningar dom hittade på cd var med. Och vinnare vart denna tolkning.

Har säkerligen gett bort 10 ex av denna. Ett ex hamnade i Holland hos en jag köpte en DAC av. Han vart eld o lågor och spred den till sina audiofil kompisar.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000