Author |
Topic |
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 21:55:05
|
Mitt lyssningsrum är c:a 20kvm, vilken aktiv sub är 'bäst'?
Övriga register ska ses som raka from 100Hz
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 02:34:47
|
REL Q200 tror jag den heter.. bör vara bland det bästa som går att fåtag på..
MVH Samuel Rönnqwist |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 10:28:04
|
Eller kanske snarare REL:s övriga modeller? Storm, Strata och allt vad de heter. Är inte deras Q modeller lite mer byggda för hemmabio? Har fått för mig att de modeller jag nämnde ovan är lite rappare. Eller har jag fel?
MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 11:38:53
|
Hifi-klubben i Uppsala säljer ut ett demo-ex av B&W ASW2500 för 8995:-. Den tycker jag är grymt kompetent och funkade väldigt fint hemma hos mig (fick dock Canton-subben till ett mycket bättre pris...). |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 14:05:33
|
Jonas: möjligt att du inte har fel . men det var ju 10 000 kr som var gränser eller förstog jag det hela fel? |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 18:40:36
|
Samuel! Du har nog rätt, tänkte inte så mycket på det utan såg det nog mer som "runt" 10 lök. Den billigaste av de modellerna jag nämnde går nog på sisådär 13 om jag inte är ute och seglar... Har man lagt ett tak vid 10 så har man ju! Förresten den subben Terminator nämner har jag för mig fick riktigt bra recension som både hemmabio och hifi sub av H&M för nåt år sen. Dessutom lär Rel Q200 inte vara dålig som hifibas heller. Nä nu har jag sagt emot mig själv tillräckligt mycket, så nu lägger jag av!
MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 19:01:32
|
Med risk för att få stryk... ...för att den kostar 11 papp... tycker jag du ska låna hem en Infinity Kappa Sub. Detta utan att jag ens lyssnat på den. Varför då rekommendera den? Jo, jag önskar att alla subbar kunde ha en parametrisk eq, så att man kan justera bort de olater som finns i rummet. Hemma hos mig har jag helt kopplat ur subben för jag fick den aldrig att fungera till 100% i rummet trots otaliga ompositioneringar. Drev mig nästan till vansinne. Med Infinityn medföljer en testskiva + mätmic. Hittar du en peak så justera in den frekvensen, justera q-värdet och nivån. Otroligt finurligt tycker jag... Välbyggd låda dessutom.
Fast nu har ju inte alla de problem jag hade. Dessutom kanske Kappan låter chipspåse. Är visst lite virrig såhär på lördagen...
MEN det finns säkert ett antal alternativ.
Egentligen föredrar jag ju slutna subbs, men man ska aldrig säga aldrig.
Låna, testa, låna, testa, låna, testa... |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 19:03:25
|
Varför inte titta lite närmare på Yamaha's YST SW-800. Den ser ut att vara en ambitiöst konstruerad sak och du borde kunna få två st för dom pengar du har tänkt att lägga ut.
Slutsteg: 800W RMS vid 6 ohm med en nätdel dimensionerad att klara 1000W! Långslagigt 10" (25cm) element med ett enormt magnetsystem och 4" (100mm) talspole. Advanced YST (Yamaha Active Servo Technology), uppdaterad version av den välbeprövade YST-tekniken. QD-BASS (Quatre Disperion Bass). En teknik som ger lika spridning av basljudet åt alla håll med hjälp av en pyramid som sitter monterad under elementet. Detta gör att subwoofern blir svårare att lägesbestämma. Magnetiskt skärmad. Låg- & högnivåingångar. Högnivåingångar med skruvterminaler som även tar banankontakter. BASS; Bass Action Selector System. Auto Standby med 2 känslighetsgrader, samt läge för att subwoofern alltid skall vara på.
Efter den smått legendariska YST-SW300 kommer nu två modeller i Yamahas subwoofersortiment, YST-SW320 & YST-SW800. Yamahas subwoofer-line är allmänt välrenommerad och du lär inte bli besviken vad gäller dessa två.
Till och med YST-SW800 är något mindre än vad YST-SW300 var, och ändå omspänner den samma frekvensområde och klarar ett ljudtryck som är MYCKET MER än tillräckligt. Kabinetten är byggd i finaste 25mm MDF-board.
Tekniska specifikationer: Uteffekt: 800W RMS 6 ohm Magnetiskt skärmad. Frekvensomfång: 18-140Hz Ställbart lågpassfilter: 40-140Hz Mått BxHxD: 390x482x420mm Vikt: 24kg
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 19:07:00
|
om du kan sträcka dig lite så är nog infinitys kappa sub för 11 eller audio physic yara sub för 14 inte helt fel =) den senare med dubbla 10or |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 20:23:18
|
Bw asw 2500 eller asw 675 är riktigt ruggiga basar.. vålsamma historier faktist.. ifall man har ett rum som inte är allt för jobbigt mot bas så är nog de 2 bland det bästa för ca 10 000. och rel förståss då.. |
|
|
|
Topic |
|