HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nån som byggt fram-horn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/05/03 :  09:34:20  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Kolla in filmen jag länkade till, som visar själva gjutningsprocessen


Mycket smart metod Ronnie, detta skulle vara roligt att prova någon gång. Har du något bra recept på smeten alltså gips/cement blandningen?

Hittade även en liten kalkylator som behandlar ämnet
http://melhuish.org/audio/tractrixcalc.html
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/03 :  10:08:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
asto:
Han som gjorde filmen använde bara gipsputs tror jag.
Fördelen med betong är förstås att det är väldigt hållbart, och det går utmärkt att gjuta in "djupa muttrar" att skruva fast elementet i.

Jag körde med Maxit Finbetong tills hornet var så gott som klart (och torrt). Sen fyllde jag i det sista med gipsputs (som också går att sandpappra på om det skulle behövas). Det sliter lite mer på formningsprofilsnurrträskivan om man försöker köra med betong hela vägen.

Någon svensk (tror jag) har byggt ett program som heter tractrix12, som brukade ligga på den här adressen:
http://www.geocities.com/tractrix12/tractrix12_v20.zip
Det är lättare att använda än kalkylatorn på melhuish.org (som iofs kanske kan vara bra om man vill bygga förkortade horn).


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/03 :  10:44:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Horn kan man med fördel gjuta i tandläkargips. Kostar inte en förmogenhet och ändrar inte form under tiden det stelnar. Och hårt är det förstås också.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/03 :  11:17:18  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Harry_up: Låter intressant med tandläkargips! Har klurat på något lättare material än betongen (som inte är det minsta resonansfri heller).

Är det här rätt grejer och snälla priser, eller har du någon bättre kran?
http://www.dentabar.se/prodsidor/gips.htm

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/03 :  13:05:00  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ronnie:
det där är säkert bra, länge sedan jag kollade priser.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/05/04 :  00:16:51  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
linnar:
Jag kan rekommendera att låta nån med mansröst prata genom ett koniskt eller biradial eller nått liknande och sedan prata genom ett Tractrix. Då kommer du gilla Tractrix ganska mycket är min gissning.


Harry_up:
Jag har redan testat...för en'så'där 20 år sedan.
Man hör skillnad, men det beror på att mansrösten
går över 100hz. Jag menar att formen på ett horn
inte betyder så värst mycket så länge man följer
någorlunda den uträknade formen och håller sig
under 100hz eller lite högre.

Hornljud är också en fråga om smak och tycke. En
lyssnare som är en utpräglad horndiggare tycker
troligtvis inte om horn som inte låter horn, men
det är en annan historia.

Edited by - linnar on 2006/05/04 00:19:23
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/04 :  01:27:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En tractrix under eller runt 100Hz skulle inte vara kul att ha inne i ett vanligt rum. Redan nere vid 150hz är dom väldigt stora.
Jag menade uppe i mellanregistret fast det kanske inte framgick.
Jag gillar inte alls hornljud men väl dynamiken och transienterna hos horn, därför så gillar jag endast tractrix hitills av det jag provat.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/05/04 :  08:59:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har funderat på att såga ut större och större runda hål i 22 mm spånplatta så att det lite hackigt följer nån lämplig kurva. Limma ihop dem och fylla ut "trappstegen" med kakelfix eller nått liknande, till man får en jämn slät expansion.
Borde bli både billigt och enkelt. Lite trist att antingen fräsa ut eller sticksåga ut 40-50 hål i spånplattan....

Vad tror ni om detta?

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:18:45  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:
Jag har funderat på att såga ut större och större runda hål i 22 mm spånplatta så att det lite hackigt följer nån lämplig kurva. Limma ihop dem och fylla ut "trappstegen" med kakelfix eller nått liknande, till man får en jämn slät expansion.
Borde bli både billigt och enkelt. Lite trist att antingen fräsa ut eller sticksåga ut 40-50 hål i spånplattan....

Vad tror ni om detta?

Mvh Johannes.


Her er en som har gjort noe lignende: http://www.bd-design.nl/contents/en-uk/d43.html

Her er en annen variant: http://vincent.brient.free.fr/round_horns.htm

Frode

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:33:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Japp, nått sånt men med spacklad yta istället för slipad.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/05/04 :  10:37:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En fråga från en som inte kan något om horn.

Skulle man kunna göra "trattar" till tangbands 871:or??
Från typ 150-200Hz o uppåt.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/05/04 :  11:44:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Nått sånt här men utan att slipa. Fylla ut alla ojämnheter med kakelfix (det fäster bra och sitter hårt, lätt att jobba med) eller plastic padding (dyrt och otrevlga ångor,men bästa tekniska egenskaperna).
Å så måla det hela i en flammig limegrön grön färg med fläckar av blaskig smutsråsa!!!!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/05/04 :  11:47:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Skulle man kunna göra "trattar" till tangbands 871:or??
Från typ 150-200Hz o uppåt.

Borde gå. Problemet är väl om de har ett lite för högt Q värde, då blir dom nog lite tunga i nedre registret där hornet hjälper till mest.(den nedre delen av hornets passband)

Edited by - Circlomanen on 2006/05/04 11:47:45
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/05/04 :  13:06:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Så vad är ett lämpligt Q-värde?

Tangband 871 har qts 0,59 qms 6,57 o qes 0,65

O kan man göra ett horn för hela frekvensbandet eller är det bättre o dela upp det i två?


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/04 :  16:38:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ciclomanner:
Har ett par hemmabyggda på detta sätt ihop med ett par 2445 som jag inte använder. Är tractrix med fäste för 2" JBL.
Är du intresserad så hör av dig.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/04 :  23:45:16  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tjena Tobbe_L

För framhornsladdning funkar Qes-värden under ungefär 0,3.
De vanligaste Fostex och AER-elementen för framhornsladdning ligger omkring 0,2-0,25. Säkert ligger Lowthrarna däromkring också.

Att mina Fane element funkar så bra med sitt Qes omkring 0,4 förbluffade pojkarna som jag härmade, så förmodligen finns det andra faktorer som inverkar också.

Tangband verkar superoptimistiskt att få å funka, men jag bara apar efter vad andra sagt mig, så vem vet...

Här står lite om hur stort frekvensomfång man kan få per driver/horn kombination beroende på typ av driver och så:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-32825.html

Minst en tratt + baslåda får du räkna med iallafall. :)


/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/05/05 :  00:20:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ronnie- Kollade filmen men måste ha förträngt det. Nu är jag helt med på hur du gjort!

Konstruktionerna i plast är helt klart imponerande. Ni har väl inte missat det här bygget? http://www.basaudio.net/diyhosting/keessoeters/index.html
Men att göra ett runt horn i trä verkar vara väldigt arbetskrävande, om man inte kör på Cirklomanens variant. Då får man ju inte det vackra träet men man får ganska enkelt ett runt egenbyggt horn.

Kan meddela att vårat projektarbete redovisades idag, så mina midbashorn är i stort sett klara. Ska bara spackla och måla m.m. Det kommer att behövas mer bas dock, de går väl ner till ungefär 80Hz innan de börjar falla av, saknas en del alltså. Ni vet inte någon konstruktion som kan vara lämplig? Min tanke är väl att det ska vara hornladdat på något vis, eventuellt en hornladdad bandpasslåda, ala Wicked One. Wicked One:n vi hade byggt imponerar för övrigt väldigt, aldrig har jag hört sån djup bas. Den är lite pucklig dock, men det får man väl räkna med så fort man har en baslåda i ett rum.

Tanken är väl nu att jag ska bygga dels lågbas och något som tar vid över 600Hz.
Har en ide på G fast den skulle jag vilja bygga innan jag avslöjade. Är inte hornbaserad dock, men jag hoppas att den kanske kan ha ganska hög känslighet ändå. Kanske får komplettera med horn.

På de flesta här låter det som att tractrix är något att satsa på?
Jag tycker att hornräknaren på melhuish.org är väldigt lättarbetad. Det andra programmet som rekommenderas har jag aldrig testat, men det borde väl ge ungefär samma resultat? På vilket sätt är det mer lättarbetat?

Jag har bara sett folk nämna Qts när det talas om lämplighet fr hornladdning. Då rekommenderas ett lågt Qts, under 0,3 ungefär lite beroende på vilka frekvenser det ska spela. Bl.a. står det ju en del på melhuish.org.

Trevligt med lite hornprat.
Mvh Olof

Edit: Länk

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2006/05/05 00:23:14
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/05 :  04:35:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Käraste Olof,

Tractrixprogrammet jag rekommenderade är enkelt bara därför att det inte räknar med några förkrympta hornstorlekar, utan bara fullsize.
Då behöver man inte ange alla parametrar som på melhuish, utan bara enbart den magiska frekvensen, som väl ska ange hur djupt nedåt hornet hornladdar duktigt (t.ex. mina "250Hz" horn (som är nästan 250Hz snarare än nästan tractrix)). "munnens" storlek och det djup som hornet minst behöver ha följer automatiskt på den frekvensen. Så ser man bara till att göra hornet minst så djupt, och avslutar det där "halsen" har typ samma diameter som högtalarelementets membranarea.

Säg till om du vill ha fullstorlekshorn-programmet även om du är bekväm med melhuishen. Jag hittade det på hårddisken.

PS. Qts är säkert det man kollar efter. Det verkar alltid ligga väldigt nära Qes, så jag blandar ihop dem. :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/05/05 04:37:15
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/05/05 :  09:42:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du vill få lite mera inspiration så finns det en hel tyska sajter för hornnördar.

Detta kan vara en start
http://www.google.com/search?q=lautsprecher+horn+loudspeaker+schmacks&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Ordet "selbstbau" kan vara bra också.

Har du lite svårt med tyska såkan du använda någon översättningstjänst, tex http://babelfish.altavista.com/

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/05/05 09:44:57
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/05/08 :  20:24:09  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ronnie - Det programmet vill ja gärna ha. Hur bestämmer man i vilken rymd man ska simulera horn, ska det vara inom någon viss våglängd från vägg?
Jag antar att det är bäst att bygga diskant och mellanregisterhorn i fullstorlek?

Hur påverkas spridning och frekvensgång om man har något som "hänger" mitt i hornet?

Tack för tipset Peranders!

Mvh Olof

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/10 :  12:01:18  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Olof: fullstorlek om du har plats for det (jag ar pa semester utan prickar over bokstaverna)

Om du ist vill bygga ihoptryckta horn med hjalp av melhuishkalkylatorn: ?-Faktor: 2 for golvplacering, 4 for placering nara golv och vagg, 8 for placering i hoern.

Fostex FE126E och FE108(E?) ska funka bra for mellanregister och uppat. Klura pa vad du vill taecka for omrade forst, sa kan jag tipsa. PM:a :)

/R

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/13 :  23:18:10  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Donald Chave, Lowther Manufactoring, tog fram ett tractrixhorn för sin modell Audiovector. Det är ett kompoundhorn där framsidan av elementet är kopplat till mellanregisterhornet med uppriktad öppning, och baksidan av drivaren är kopplad till ett bashorn. Vid mina samtal med Mr Chave nämnde han kriterierna, som bl.a gick ut på att hålla hornet så kort som möjligt eftersom ökad längd ger interferenser i hornet och fasutsläckning av övre spektrat. För att få maximal slutarea på hornet med Lowthers PM4A som är en 200 mm horndrivare "speglas" hornet mot närliggande vägg, för att på så sätt ge hornet utökad bandbredd nedåt.

Efter att levt med hornet sedan 1967 i några olika konstellationer och tillverkat ett antal system som innehåller horn och drivare, kan jag konstatera att Mr Chave "har tänkt". Avvikelser från original iden har inte lett framåt, några har "förstärkt" monteringsplattan från 6 till 20 mm och fått det diskantfall som skulle komma av detta. Någon har byggt i glasfiberarmerad plast (ävenså Lowhter) och det låter förskräckligt. Men original med den gamla hederliga typen av Lowtherdrivare kan det låta underbart och fantastiskt. Det finns en tråd där Bernt och några till besökte Preben
"i Skogen" och lyssnade till ett system som innehåller hornen med Lowther PM4A.

Lowhters horndrivare är speciellt designade för användning i horn, Kraftiga magnetsystem, snäva gap och f-max på ca 0.5 mm (dom får ingen amplitud med rätt hornbelastning) tonkurvan är stigande för att kompensera för hornlasten i lägre registret. Det finns gott om Lowtherelement på begagnatmarkanden där man försökt använda elementen i andra konstruktioner och därigenom kört sönder dom. Lowther har ett "bytessystem" som enligt mitt sätt att se det är dyrt, samtidigt som äldre och hela Lowtherelement är mycket eftersökta.

Jag har renoverat hundratals Lowther drivenheter och då försökt finna och använda äldre membran, som tveklöst låter bättre än det som produceras idag.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/05/15 :  23:45:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ronnie - "Om du ist vill bygga ihoptryckta horn med hjalp av melhuishkalkylatorn: ?-Faktor: 2 for golvplacering, 4 for placering nara golv och vagg, 8 for placering i hoern."

Men hur vet man hur nära ett hörn man måste ha hornmunnen för att det ska räknas som att den sitter i ett hörn? Måste den sitta "mot" väggen eller kan man vara nån kvarts våglängd ifrån?

Det känns som att horn från ca 600Hz och uppåt inte blit så fasligt stora så jag tror jag kan leva med ett par i fullstorlek. Däremot ska jag försöka bygga nån slags bas med hög känslighet och den ska ju designas på nåt sätt också. Tips någon? Jag har funderat lite på nåt koncept liknande Wicked One eftersom den bara ska spela ett väldigt litet frekvensområde(typ 20-60Hz), tyvär kan den inte få ta hur mycket plats som helst.

Bo - Har sett och dregglat lite över bilderna från Preben, tyvär är Lowther-elemant alldeles för dyra för mig, jag har just nu en inkomst på 950kr per månad och snart räknas jag väl som arbetslös(student). Däremot är ju ideerna med ett horn som speglas mot väggen väldigt intressant dock vet jag inte om det kommer behövas eftersom jag inte delar mellanregistren så lågt.

Hur är det med konen på ett hornladdat element, den ska helst vara ganska styv va?

Mvh Olof

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/05/16 :  22:51:56  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Olof:
Jag har inga direkta svar på dina senaste frågor, men vill dela med mig av tips gällande de magiska formler som beskriver Romys och mina stora trattar, samt rummets mystiska påverkan på ett fullskaligt tractrixhorn... samt tips på kompressionsdrivers.

Det är John Hasquin ("JLH" på Romys forum) som förklarar:


> Hi Ronnie,
>
> Here's the scoop on Romy's horn and what I learned from building it.
> His horn is a 126Hz tractrix that is 34.33 inches in diameter at the
> mouth, and with the 4 inch diameter throat, the horn length is 31.7
> inches long. The effective length of the horn actually extends 1 radius
> of the mouth further out. In the case of Romy's horn, the mouth radius is
> 17.165 inches. Therefore, the effective horn length becomes (17.165 +
> 31.7) = 48.865 inches. The tractrix will load down to 1/2 the wave length
> of the horn in free space. So, Romy's horn would load down to (13592.48
> inches per second / (2 X 48.865 inches)) = 139Hz in free space. In half
> space it is approximately a 0.85 factor, so if you place Romy's horn on
> the floor is would play down to (0.85* 139Hz) = 118Hz. In quarter space
> the factor becomes 0.65, so that gets us down to 90Hz. And indeed Romy
> measured that the horn does indeed reach 90Hz in his room. Originally, I
> did not think that the horn would get any wall boundary reinforcement
> when Romy described were they would be placed, so I made it bigger. Come
> to find out, we could have gone with a smaller horn and still reached his
> goal of 100Hz. Live and learn I guess.
>
> In your case you could go with a larger throat and it would not hurt
> anything. The 5.84 inch throat should be fine. It may help improve the
> high end frequency extension some. As long as it's not too much trouble,
> why not build one of each throat and see which one you like the best?
>
> As far as back chamber volume goes, your guess is as good as mine.
> There is no error proof way to calculate the chamber volume. Therefore,
> this is what I did for Romy's horn: I made the back chamber 12 inches in
> diameter and 4.5 inches deep. If you are keeping track that would be 509
> cubic inches, or 0.294 cubic feet. This pushed the Fs of the 8M up to
> 108Hz from it's normal 85Hz Fs. Next, I removed the woofer from the back
> chamber and proceeded to line the sides with expanding foam until I had
> about an 8 inch inside diameter. I left just enough room with the foam to
> let the woofer fit in. I had to cut away some of the foam, this stuff can
> get out of hand sometimes. If I had to guess, I would say the actual back
> chamber volume in Romy's horn would be on the order of 230 cubic inches.
> This pushed the Fs up to 115Hz. I did this because my target was a -3dB
> at 100Hz, and my calculations told me a Fs of 115Hz would give it to me.
>
> Outside of the calculations, the audible difference between an open
> back chamber, un-foamed, and foamed back chamber is not subtle. Once you
> start getting the Fs pushed up closer to the Fc of the horn, the dynamics
> come to life. The horn has so much more punch to it. Romy struggled with
> this "new sound" for a little while because he was used to having an open
> back chamber. Once he realized how much more real the dynamics sounded,
> he was surprised he went this long without knowing it. To me, the smaller
> I made the back chamber, the better it sounded. No doubt your horns
> should sound quite good. Good luck.
>
> Rgs, John





...When selecting 1" exit drivers, I personally like the Altecs better than the JBLs. I like the Altec 808B, 802G, and 902 drivers the best. I also like the TAD TD-2001. However, I did not like the TAD TD-2002 that much. TAD screwed with the phasing plug on the TD-2002 and made it sound worse in my opinion.

In the 1.4" to 1.5" exit drivers I like the Altec 288 series. If you have a personal preference for smoother more mellow high frequencies then you may want to look at the 288H or 288K. Otherwise, you can stick with the 288B/288C/288G drivers if you like a more forward sound. The JBL 2447 and 2451 can sound good once the titanium diaphragms are replaced with the single roll aluminum ones like in the JBL 2440 or 375. Of course you can try to get some of Romy's favorites, the Vitavox S2. Good luck finding some of those $$$.

The 2" exit drivers are pretty much dominated by the JBL 375. The JBL 2440 is a close second. However, no matter what anyone tells you, the 2440 is NOT the pro version of the 375. When the 2440 was put into the consumer market, Bob Smith redesigned the phasing plug. On paper the 2440 performs better than a 375. But, as it is when most companies screw with their products, the result is a worse audible one. Last but not least, also be on the look out for the Gauss HF-4000 compression drivers. They are a clone of the JBL 2440 and can usually be bought for less money. Hope that helps you out.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/05/24 :  00:53:37  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Någon som har koll på något litet smalbandigt subhorn? Helst över 100dB/W/meter. Har funderat på hornladdad bandpass a'la Wicked One, men det är svårt att få till nåt fint. En Wicked One är för stor helt enkelt.


Tyvär är min budget oerhört begränsad, så ska det handlas drivers så får det bli begagnat eller billigt. Fast det borde ju gå att framladda en hel del element tycker jag, eller jag vill väl.

Såg nån som hade gjort ett framhorn med en luftspalt mellan elementet och hornet, kanske kan vara nåt för att anpassa hornet till element som inte är ideala? http://www.volvotreter.de/dl-section.htm (Edgar Midrange Horn)

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000