HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 20 A eller 16 A?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/28 :  18:10:58  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Till er som har experimenterat med att dra seperat dragen elkabel till anläggningen eller har erfarenhet kring säkringsbyte.
Blir det någon skillnad på ljudet om man har 16A eller 20A-säkringar?

MVH
Steffo

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/04/28 :  18:14:27  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tror inte det är tillåtet med mer än 16A till vanligt enfas-uttag.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/28 :  18:50:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Dragit separat, men kör med 16A. Det är väl rätt rejäla doningar om man skall upp på 20A?!

M
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/28 :  19:06:18  Show Profile Send Bubben a Private Message
Varför stanna vid 20A? Har du funderingar på att dra 4mm2-kabel kan du lika gärna dra 6mm2, då får du säkra upp till 32A. Dock blir du tvungen att ansluta alla saker med 3-fas-uttag.
Kan också bli svårt att hitta IEC-kontakter som klarar 3x6mm2.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/28 :  19:33:05  Show Profile Send matsj a Private Message
Köp en bygg central, de finns väl både med 32 o 64 A in. 3 fas in en fas ut .

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/28 :  23:38:12  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men på mitt avtal står det mätarsäkring 20A. Menar ni att byta nån säkring i apparaten eller???
Eller vad är mätarsäkring???
De nätansvariga säger att detta sätter man numera.
Min farsa tycker det är onödigt med 20A och menar att det räcker med 16A. Kostar ju 500kr mer om året.
(Har seperat ledning dragen direkt från elskåpet, med nån standardkabel, ej så insatt på vilken kabel det är)

Men om det nu är så att mätarsäkring är 20 A istället för 16A så undrar jag om någon vet om det påverkar anläggningen??

Eller det är inte dessa ni menar????
Ta det gärna basic
MVH
Steffo
ps. handlar väl om "propparna i skåpet??"



Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/28 :  23:47:58  Show Profile Send Bubben a Private Message
De flesta (inklusive mig) trodde nog du menade avsäkringen till gruppen för stereoanläggningen.
Huvudsäkringen ska du försöka ha så låg som möjligt, både för att spara pengar och för att det är större möjlighet att säkringen gör sitt jobb om den är så liten som möjligt. Säkringen ska bryta strömmen om det blir fel i någon apparat, skillnaden mellan 20 och 16A är igentligen marginel i det avseendet, men man vinner inget på att ha överdimensionerat säkringen.
Du har ändå förmodligen 10A säkring från elcentralen i huset/lägenheten, så om man går på teorin att en säkring begränsar strömmens framfart så är det där flaskhalsen är.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/04/28 :  23:49:57  Show Profile Send lennartj a Private Message
Mätarsäkringar är säkringarna på de inkommande tre faserna direkt efter elmätaren.
Därefter har du en eller flera trefasgrupper i din elcentral för spis etc. samt ett antal enkla faser för belysning och vägguttag i olika rum. Jag är inte elektriker, men såvitt jag vet får enfas inte säkras högre än 16A (förr var gränsen 10A och den gäller väl fortfarande för 1,5 kvmm kablar?) oavsett kabelarea, troligen för att förhindra för stor snedbelastning mellan faserna, som också kan få elmäteren att visa fel.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/04/29 :  00:30:19  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Serviscentralen, som det heter (huvudsäkringen), kan normalt ha säkringar på normalt 16, 20, 25, etc Ampere. Beror på hur mycket fastighetsägaren vill betala i nätavgift, vilket i sin tur styr hur stora strömuttag man kan göra ur respektive fas. Om värdet på denna säkring påverkar ljudet, skulle jag mycket gärna vilja höra teorierna bakom detta.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

ers
Member

194 Posts

Posted - 2006/04/29 :  14:04:18  Show Profile Send ers a Private Message
lennartj -> Nuförtiden är det tillåtet att säkra av en 1,5mm2 kabel med 13A. Är ganska vanligt tack vare att ganska många hushållsapparater behöver det tex. microvågsugnar och dammsugare.

I fler och fler nybyggnationer av hem så använder man 13A i hela huset. Dock inte tröga (C) utan hellre lite snabbare (B) så att man klara utlösningskraven på säkringen vid långa ledningslängder.


Mvh Anders
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/29 :  14:38:28  Show Profile Send CC a Private Message
Visste inte ens at det fanns 13A? Har bara sett 10 resp 16A. Inge där i mellan... Där ser man, mycke händer bakom ryggen när man vänder den till...

Annars så ang. topic så har jag faktiskt inte testat med 20A. Däremot så var det klart bättre med 16A än 10A! Trodde verkligen inte att jag skulle höra någon som helst skillnad, men ack så fel jag hade...

Följdfrågor: jag kör idag med 2.5 lina från skåp till anläggning, finns det några restrektioner mot att nyttja en 20A istället för 16A? Får man verkligen ha 20A på enskild fas om man som jag har (som ingående huvudsäkring) tre gånger 16A in?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/29 :  15:05:00  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ang. de här 13A,så kan jag lägga in att jag hittat en 13A säkring i båda de usa-kontakter jag hade på ett par midi-prylar...
Samt i en usa-sverige adapter...Blev förvånad faktiskt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/29 :  18:15:17  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Följdfrågor: jag kör idag med 2.5 lina från skåp till anläggning, finns det några restrektioner mot att nyttja en 20A istället för 16A? Får man verkligen ha 20A på enskild fas om man som jag har (som ingående huvudsäkring) tre gånger 16A in?


Ska du använda 20A säkring måste du byta din 2,5-lina till 4mm2-kabel och någon häftig form av anslutninghandske som klarar 20A. Har nog inte sett något 1-fasuttag som är godkänt för mer än 16A.
Visst får du säkra av med 20A i gruppcentralen (förutsatt att du byter allt material som beskrivet ovan), trots att du bara har 16A i huvudcentralen, men du kommer aldrig kunna utnytja mer än 16A i alla fall.
De restriktioner det handlar om är Elföreskrifterna.
Motfråga (eller följdfråga): Vad säger föreskrifterna om olika former av nätkablar? Jag får det till att eftersom det inte är någon CE-märkning på dessa borde de igentligen vara olagliga att sälja...men jag är osäker.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/29 :  18:25:45  Show Profile Send steffo74 a Private Message
CC: - Fråga1. enar du att du hade 10A som huvudsäkring (det som kallas mätarsäkring, om jag har rätt) och sen bytte till 16A som hucudsäkring och att det då blev bättre?? eller var det på de enskilda faserna?

Fråga 2. Det ni diskuterar om 10A, 13A eller 16A på är propparna då eller???
och där undrar jag nu då precis som cc om man inte får ha mer än 16A.

Fråga 3. Ren kostnadsfråga om 16 eller 20 på mätarsäkring då. Precis som miaber så undrar jag om mätarsäkringen påverkar ljudet och beroende av vad du menar cc så får jag snart veta.

MVH
Steffo
Tack för tålamodet. Men man hoppas ju på att nån till inte har full koll på detta.






Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/29 :  18:35:07  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
CC: - Fråga1. enar du att du hade 10A som huvudsäkring (det som kallas mätarsäkring, om jag har rätt) och sen bytte till 16A som hucudsäkring och att det då blev bättre?? eller var det på de enskilda faserna?

Nej, han bytte säkringen i gruppcentralen från 10 till 16, som huvudsäkring har han haft samma hela tiden.
quote:
Fråga 2. Det ni diskuterar om 10A, 13A eller 16A på är propparna då eller???
och där undrar jag nu då precis som cc om man inte får ha mer än 16A.

Det är även det i gruppcentralen, inte huvudcentralen (mätarskåpet). Man får ha hur mycket som helst i märkström på gruppcentralen, bara all utrustning efteråt är godkänd för det. Men varför skulle man vilja ha mer än 16A?
quote:

Fråga 3. Ren kostnadsfråga om 16 eller 20 på mätarsäkring då. Precis som miaber så undrar jag om mätarsäkringen påverkar ljudet och beroende av vad du menar cc så får jag snart veta.

Högst osanolikt att det skulle påverka ljudet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/04/29 :  18:53:34  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Ok, då börjar jag med att säga till att mätarsäkringen skall ändras till 16A istället för 20A. Jag har bara min stereo igång ju :-)

1. Nästa fråga är då att jag har en vanlig standardkabel dragen från proppskåpet. Är det något utifrån detta jag kan göra för att det skall bli så bra som möjligt????

2. Bubben: - Du säget att han bytt nåt i gruppcentralen. Är det där jag skall sätta 16 istället för 10A? Detta är inget som kostar extra och är olagligt att göra? eller?

Kanske svar på fråga 1 och 2 är samma?

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2006/04/29 18:54:19
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2006/04/29 :  19:06:21  Show Profile Send JPL a Private Message
Man får inte ändra mätarsäkringarna (till det större) själv..

Varför skulle man vilja ha 16A i stället för 10A det är ju själva kabelarean som gör skillnaden.Klarar sig anläggningen på 10A så är det säkrare att behålla den säkringsstorleken..

mvh Patrik...
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2006/04/29 :  19:08:42  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
vad är detta för snack???
att byta säkringar kan väl absolut inte ha någon betydelse,,?
dom är bara till för att skydda kablarna mot för hög belastning,,
1.5 mm2=10 alt 13A 2.5mm2= 16A 4mm2= 20A 6mm2= 25A
varför tror ni att det är bättre om man höjer säkringsstorleken?
vad händer?? jo absolut ingenting tro mig!!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/04/29 :  21:05:12  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
1. Nästa fråga är då att jag har en vanlig standardkabel dragen från proppskåpet. Är det något utifrån detta jag kan göra för att det skall bli så bra som möjligt????

Att byta den till 2,5-kvadratskabel gör med största säkerhet ingenting sämre. Om det blir bättre tvistar de lärde...

quote:
2. Bubben: - Du säget att han bytt nåt i gruppcentralen. Är det där jag skall sätta 16 istället för 10A? Detta är inget som kostar extra och är olagligt att göra? eller?

För att byta säkring i gruppcentralen måste kablarna efter säkringarna vara dimensionerade för angiven säkringsstorlek (se d.ma´s inlägg). Dessutom behöver du byta bottenpluggen i centralen för att kunna få i större säkring. Detta måste en elektriker göra, men det kostar ingenting förutom elektrikerns arbete (eller en gentjänst).
Undrar när det kommer bottenpluggar (passdelar) och centralskenor specielt anpassade för HiFi?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/30 :  12:45:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Asch, dumheter. Vi som är tuffa byter ut säkringen mot en spik.
Sjäv kör jag med en spik i silver eftersom jag funnit ut att det materialet ger den högsta ljudkvaliten. Kopparspik går bra också, men undvik rostfritt syrafast stål.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/30 :  13:12:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bubben;
quote:
Undrar när det kommer bottenpluggar (passdelar) och centralskenor specielt anpassade för HiFi?


Det finns redan Bubben!!


Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/05/01 :  15:31:43  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Det är ingen större fara för prylarna om man får byta till 16A istället för 10A???
Garantier o sånt gäller väl ändå?

Nu är här två svar. Ett om att det bara är för att skydda kablarna och ett om ljudliga skillnader.
Placebo eller ej så vill jag göra det som KAN vara bäst för anläggningen så om det är okej med de kablar jag har i vähhen att köra 16A så kan jag lika väl göra det då utan att det är någon större fara för varken kablar eller grejer jag kopplar till???
MVH
Stefan
Ps.Tack för alla svar och borde kanske kunnat gå ut o kolla lite i skåpet men,men.....................

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/01 :  15:50:25  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jisses, nu lugnar vi ner oss :-)

10A dras med 1,5 kvadrat, 13 och 16A hanteras av 2,5kvadratskabel. 20A hanteras av 4-6kvadratskabel. 32A kräver modiga 10kvadrat (den kabeln är stel ;-) )
Enfasuttag är specade till max 16A.

Säkringens uppgift är att tillse att ingen brand uppstår i ledningsnätet pga överbelastning av kabeln. Därför är det olagligt, och inte roligt om det börjar brinna om man mecklat själv. Inga försäkringar gäller! Elektriker har ansvarsförsäkringar...

Kan ju nämna att min billiga Biltema förlängningskabel blir riktigt gosigt varm nu när det hanterar värmeelement och bygglampor vid utbyggnaden. Det vill man inte ha i väggarna...den är säkert konstant 20-25 grader varm och agerar extraelement...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/01 :  15:59:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Steffo74,

I en lägenhet och i nästa alla hus går 1,5 kvadratskabel till alla uttag. Den kabeln får inte belastas med mer än 10A.
Du får inte fram ström snabbare med en större säkring, du kan bara få mer ström! Om du tittar på apparaterna i din anläggning så står det
på varjeapparat hur mycket ström de förbrukar. Lägg ihop siffrorna. Får du mindre än 2400W så räcker 10A.

Du kan däremot inte skada apparaterna om du så säkrar av för 100A, de kommer iallafall inte be om mer ström än det som de behöver!

Märk väl, att om det blir något fel på apparaterna, något händer med eluttaget, vad som helst - och du mecklat med säkringarna - då får du stå för alla kostnader själv. Och sånt kollar en brandutredare efter. Jag skulle vara försiktig om jag var du...

En annan idé är att kolla på huvudsäkringen i lägenheten. I äldre lägenheter kan det vara så låg som 10A per fas, medans i nyare har man 16A - Det kan alltså inte bli bättre än så ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2006/05/01 :  22:01:31  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Vad man får belasta en 1.5mm2 är lite olika beroende på förläggningssättet (A eller B) och vilken typ av säkring man har (diazed och automat).

Texten nedan gäller vid förläggningsätt A (infälld dold installation)

En 1.5mm2 kabel har ett nominellt strömvärde på 14A, har du en 10A diazed säkring så måste kabeln ha ett nominellt strömvärde på 13A vilket gör att du inte kan ha mer än en 10A diazedsäkring på en 1.5mm2 kabel. Ha du däremot en automatsäkring så är det lite annorlunda, en 10A automatsäkring behöver en kabel med 10A nominellt strömvärde och en 13A automatsäkring behöver således en kabel med 13A nominellt strömvärde vilket gör att det är helt ok att köra med en 13A automatsäkring på en 1.5mm2 kabel.

Vid utanpåliggande installation gäller andra regler men om man håller sig till detta så är det ok, men generellt sett så kör man inte mer än 10A på 1.5 och om man behöver mer än 10A, säg 13A så drar jag alltid 2.5 då är man på den säkra sidan och man kan gå upp till 16A om det nu skulle behövas mer kräm.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.98 sekunder. Snitz Forums 2000