HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 I väntans tider. *Tips emottages tacksamt*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:43:11  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Som en del kanske redan vet så skall jag bli pappa snart. *stolt som sjutton* Mycket som skall ordnas osv.

Fick höra av en taxi chaffis att det är lika bra att man tar med sig egen mat till bb, eftersom de fokuserar mest på kvinnorna givetvis.

Hur gjorde ni när blev pappa? tog ni med egen mat osv?
Och vad kan man göra, förutom att supporta sin kvinna?

Frågorna är många, men svåra att få ner på papper.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:52:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag blev då minst lika ompysslad (nja nästan iaf) som mamman när jag blev pappa första gången.
Men det är över 20 år sedan så det kanske är annat som gäller idag.
Men inte sjutton ska du behöva ta med dig mat tycker jag.
När det blir så dax kommer du ändå inte att ha tid å fixa någon mat å ta med :-)
När det väl är färdigt är det cigarr och virre tillsammans med polarna på pubben,glöm inte det du!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:54:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det väl på vilket BB det handlar. I malmö fanns det bröd o pålägg att plocka , o massvis med kaffe Ring dit ni ska o kolla vetja

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:55:47  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Reeltoreel: Finns ju mcdonalds, eller liknande vilket chaffisen påpekade.

Föredrar Calvados framför en virre. (blir bakis av skitlite whiskey)
Tänkte jag skulle avnjuta det hemma, när man kom hem för att göra i ordning det sista innan kvinnan och barnet kommer.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:58:59  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Johan: vi har kollat och fick svaret att man skulle ta med frukt/fika till pappan/anhörig
Och att inga måltider ingår till pappan förutom kvällsfika, frukosten får jag betala 30kr/dag för.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/28 :  18:53:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ta reda på om det finns speciella skötrum, med tex värmelampor, var man slänger smuttvätt, var du hittar nya lakan etc.

Säg åt bliviande modern att INTE tveka på att använda ringklockan. Gärna FÖR mycket!!
Matlådor är inte fel, jag handlade mycket "take-away" den veckan då vi låg på BB

Se till att du har en kamera med dig, med film/minneskort. Gärna lite egna småkläder till den lille/liia, för de som finns på BB brukar vara RÄTT stora.

När är det planerat ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/28 :  19:44:05  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Zalve: 10juni plus/minus två veckor. :)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/28 :  20:09:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm inte att testa lustgasen den är lite kulig
Man får ta med sig lite av det man tror sig behöva. Matlämning kan man ju lösa med släkt eller vänner.

Du kommer att ha väldigt mycket tid över o man vet ganska x-akt när man kan gå ut en stund.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/04/28 :  20:52:05  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

johan_björklund Posted - 2006/04/28 : 20:09:37 Glöm inte att testa lustgasen den är lite kulig
Man får ta med sig lite av det man tror sig behöva. Matlämning kan man ju lösa med släkt eller vänner.

Du kommer att ha väldigt mycket tid över o man vet ganska x-akt när man kan gå ut en stund.



lustgasen är bra

jag fick dropp när jag på slutet svimmade av hunger, så ta en matsäck med dig!

lycka till och välkommen till kluben!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/04/28 :  20:55:48  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

Föredrar Calvados framför en virre. (blir bakis av skitlite whiskey)



Om du gillar Calvados läs Triumfbågen av Erich Maria Remarque


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2006/04/28 :  22:54:03  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag blev pappa för andra gången för en månad sedan.

Första gången (2,5 år sedan) tog det 15 timmar & det var inte så roligt.
Inte nog med att min fru låg & mådde dåligt av morfinet, så fanns det bara damtidningar att tillgå.....

Nu senast så gick det mycket fortare (2 timmar 15 minuter).
Det fanns lite dagstidningar, biltidningar osv.

Vi bodde på patienthotellet i 2 dagar( 225:-/natten för mig, 80:-/ natten för min fru)& där så ingick maten för min fru, men för mig kostade det 75:- per måltid.
Frukost & kvällsfika ingick dock både för mig & min fru.

Jag som man, blev bra bemött, & jag fick nog minst lika stor uppmärksamhet som min fru.
Kiosken var öppen till kl 17,00, & sedan hade vi ett närköp som stängde kl 20,00, där vi köpte lite tidningar & godis.

Oroa dig inte för vad du ska göra osv, det ordnar sig, & kommer oftast naturligt.
Det som jag tyckte var som jobbigast, var att se min fru ha ont & inte kunna göra något åt detta....

Sysselsättning går nog alltid att ordna,
Min fru uppmuntarade mig att ta med en bärbar dvd & en PSP, så att jag hade lite att göra om det blev långtråkigt.

Sist men inte mist så önskar jag dig lycka till Labbe & jag får väll också säga GRATTIS till dig.

Nu är det bara att investera lite mera i en hörlusanläggning så att du kan få lyssna i lugn & ro.

Mvh
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/28 :  23:58:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Bara att gratulera till sömnlöshet, manisk vånda och lukter du aldrig trodde fanns...

Vi knödde ut den förste på Borås lasarett och det fungerade ung. så som snare2 förklarar. Inneboende. Frukost. Bra och vänliga sköterskor. Man får mycket tid med "den nye".

Förra gången överlevde "vi" med en packe Hifimags(mest jag) och en lånad radio(mest vi) från sambons bror. Det finns ju fasiken ingen musik på stället! Och en TV kostar nästan mer än rummet! Ta med en liten radio. Ha en väska packad så man bara kan ta den och sticka.

Glöm inte mobil-laddaren.

M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/29 :  09:35:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mycket har hänt sen min yngste föddes ser jag. Då var det inte tal om patient hotell. 2-3 dagar fick Mammam o den lille på BB sen skulle man hem.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/04/30 :  01:39:26  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ingen förlossning är den andra lik, märker jag!

När min dotter föddes med planerat kejsarsnitt, så gick det lite snett med narkosen. Detta innebar att Josefin (mamman) fick ligga på intensiven i ett dygn direkt efter förlossning. På intensiven är inte spädbarn välkomna, eftersom det var flera sängar i en sal. Vi förklarat att det kan vara lite känsligt om det ligger nyförlösta ammande mammor och kvinnor som nyss gjort abort i samma rum.

Hursomhelst, jag var helt själv med min dotter hela hennes första dygn i livet. Det var utan tvekan något av det värsta jag varit med om. Ett nyfött barn har en enda instinkt: mammas bröst. Om det nyfödda barnet inte får som det vill, så känner det endast till ett känslouttryck: gråt. Jag hade kunnat ge henne vadsomhelst förutom det enda som betydde någonting för henne. Större delen av den modersmjölksersättning hon fick i sig, kräktes hon upp inom tio minuter. Hon sov sällan mer än en halvtimme åt gången innan hon vaknade och gallskrek igen. Jag kände mig ganska så rejält övergiven och hjälplös.

När vi väl fick tillbaka Josefin från intensiven så dröjde det väl en sisådär tre dygn innan hon slutade pendla mellan frossa, svettningsattacker, rastlöshet, oro, stress och bedövande trötthet - morfinets efterverkningar. Under denna tiden var hon också så svag att hon nätt och jämt klarade att resa sig ur sängen.

Vi blev kvar i åtta dygn, men som kompensation för läkarnas snedsteg, så fick vi hela vistelsen gratis, inklusive varma måltider åt mej.

Jag vill absolut inte skrämma upp dig. När vi lämnade sjukhuset var vi alla välmående och lyckliga. På Östra Sjukhuset i Göteborg finns ett litet teverum och vi umgicks en hel del med andra nyblivna föräldrar, så jag upplevde inte några problem med uttråkning. Dessutom fick vi nästan dagligen besök av familj och vänner.

Grattis och lycka till!

Och du, se till att ha packat en väska med növändigheter redan en månad innan 10 juni, dom kan vara lite oberäkneliga dom små liven. Hellre för tidigt än försent. När det är dags att åka så är det bråttom! Glöm inte at ta med kläder som barnet kan på sig när ni åker hem ifrån bb. Att köpa blöjor så dom finns hemma redan innan ni åker iväg är också en god idé. Och amningskupor. Innan brösten vant sig vid hur mycket mjölk dom behöver producera, så brukar dom rinna mest hela tiden, fast det kanske ni redan börjat märka?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/04/30 :  13:59:29  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Tack för alla svar. skall se om jag kan göra någonslags checklista.

Blöjor och barnkläder ÄR redan packat om inte kvinnan har fått något tockryck och packat upp dem igen.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/30 :  17:02:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Blöjorna behöver du INTE ta med till BB...

Har för mig att vi inhandlade nåt att smörja in bröstvårtornaredan dag 2, så det kan var nåt att fundera oxp.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/30 :  17:09:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Att tänka på!
Var medveten om att din kvinna kan må mycket dåligt efter en förlossning.
Depression efter en förlossnig är inte helt ovanligt.
DÅ måste du vara stark och stå vid hennes sida oavsett vad hon säger till dig.
Som exempel kan hennes bröstvårtor kan vara hemsk kännsliga (om hon ammar) efter en förlossnig och att bebisen suger på dom gör dom absolut inte mindre kännsliga.
Hon kan till och med hata dig för att det är ditt fel alltihop,men det får du ta,det går över.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2006/05/03 :  09:00:31  Show Profile Send Girl a Private Message
Hej...

Säger som en del redan nämt...det kan ta tid...lång tid.
så ta med dig mat,tidning och kontanter...iaf för 2 dagar, drick mycket! VIKTIGT FÖR ER BÅDA.
Va lyhörd till din kvinna....(oavsett...vad hon säger..).

Efteråt...är det din tur...att ta hand om mycket...den lille, och även hjälpa din tjej. Så va uthållig...
Din tjej kommer att behöva ta igen sig...för att ladda för ev ammning osv...
Vilket också (för många) är en tuff inlärning...(inte så enkelt som det ser ut)...dessutom kan det göra välldigt ont i början!
(och ammningen skall ju helst funka innan ni får gå hem...)

Önskar er all lycka!

ps! Ni kommer att få tusentals tips om allt!(vilket till slut kan kännas jobbigt!) Men tänk på att göra det som känns bäst för er...
Alla gör olika!

//Girl....




...BAKOM VARJE FRAMGÅNGRIK MAN...STÅR EN KVINNA....SÅKLART...
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/05/03 :  12:56:25  Show Profile Send StefanL a Private Message
Det många glömmer är att ta med transportmedel för barnet hem, bilstolen glöms där hemma. Det gjorde vi på vår andra förlossning, den stod fint där hemma medan vi var 2 mil borta..

Annars tidningar och något och äta är något som är bra och ha.

Mitt första barn tog 8 timmar från ankomst till BB. Det andra gick fortare, hon satt i badet och mös lite, 15 minuter senare var barnet fött. Där gick det undan och jag svimmade nästan för det gick för fort (mest pga hunger och en inte så trevlig doft..).

Och som andra sagt, välkommen till sömnlösa nätter och frustrerande tider. Men så tittar du en gång på barnet/en när dom sover så är allt glömt Dom är underbara dom små liven.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/03 :  13:13:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Alltså, att få barn för första gången är inget man liksom behöver vara speciellt förberedd på. Det är barnet man ska tänka på i första hand, jag lovar att personalen tar hand om er på ett bra sätt. Dom springer in och tittar till er hela tiden så att ni har det ni behöver och ger er svar på eventuella frågor i princip före ni hinner fråga.

Eftersom det blir Skellefteå du ska till så är det bara så att du får handla nåt ätbart på egen hand bortsett från kvällsfikat som du nämnde vilket ändå inte är nåt att hurra över (bedrövligt).

I entrén har du en liten affär där du kan handla fika och diverse mackor mm.

Som sagt var, det viktiga är att tänka på barnet och på bröstet.

- Bröstvärmare/vadd för att hindra eventuell mjölkstockning som är lätt hänt när man kommer ut i kylad eller drag. Var försiktiga med det! Köp bra ullvärmare för att stoppa i BHn! Bäbisen kan ha lite svårt att käka som det är utan att en onödig mjölkstockning ställer till det ytterligare.

- Den lille måste förstås ha kläder att åka hem i, och glöm inte mössan - mycket värme/energi hos de små flyger ut genom skallen. På BB finns det mössor/hättor att låna men de har förstås redan sagt åt er att ta med egna - och det behövs ju när ni ska åka hem.

- Babyskydd för hemresan.. förstås.

Under normala omständigheter så stannar ni bara 1-2 dagar, blir det över en helg så blir det längre eftersom barnläkarbesöket inte sker på helgen, så vida de inte har ändrat på något de sista åren.

Stan har du ju springavstånd till, 5 minuter till fots enkelväg så du kan ju lätt springa ned och komplementera med vad som nu skulle behövas eller käka slask mm.

Lycka till ...det blir en omtumlande upplevelse det kan jag lova!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/05/03 13:14:34
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2006/05/03 :  14:03:42  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ja, ta med mat själv. En del får du på BB, men inte tillräckligt är min erfarenhet. Annars är det bara att åka med! När vi fick vår dotter var hela upplevelsen av förlossningsvården (SU Mölndal Gbg)tämligen fantastisk. Proffsigt, vänligt, kunnigt. Jag kände mig stolt både som pappa och skattebetalare.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2006/05/03 14:04:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000