HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scan-Speak
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/11/08 :  16:53:45  Show Profile Send orthanc a Private Message
När det gäller Scan-Speak D2905/990000 är den så dålig/bra som folk skriver.
Vad har ni för erfarenhet av den?

Kan även passa på att fråga om många av er byggt med banddiskanter typ
Eton Er4, Raven eller liknande.

//Orthanc

Undersöker för tillfälle.

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/08 :  17:42:56  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by orthanc

När det gäller Scan-Speak D2905/990000 är den så dålig/bra som folk skriver.
Vad har ni för erfarenhet av den?

Kan även passa på att fråga om många av er byggt med banddiskanter typ
Eton Er4, Raven eller liknande.

//Orthanc



Hej jag har inte testatt högtalaren .men jag har provatt lite av deras diskanter och där med funderatt på den me anladningen till att jag inte valt den är att det är en liten hornladdning villkett jag inte gillar och så går den inte så rakt heller men den har en god spridning.alltså har jag valt en annan. men jag kan ju ha valt fel.men det tror jag inte

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/11/09 :  10:53:54  Show Profile Send orthanc a Private Message

[/quote]
Hej jag har inte testatt högtalaren .men jag har provatt lite av deras diskanter och där med funderatt på den me anladningen till att jag inte valt den är att det är en liten hornladdning villkett jag inte gillar och så går den inte så rakt heller men den har en god spridning.alltså har jag valt en annan. men jag kan ju ha valt fel.men det tror jag inte
[/quote]

Har förstått att många bygger på 970000 istället för 990000 just på grund utav att slippa den lilla hornladdningen. Vad är det för skillnad ljudmässigt av hornladdningen och frånt plåten?

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2002/11/09 :  13:15:17  Show Profile Send Simba a Private Message
quote:
Originally posted by orthanc




Hej jag har inte testatt högtalaren .men jag har provatt lite av deras diskanter och där med funderatt på den me anladningen till att jag inte valt den är att det är en liten hornladdning villkett jag inte gillar och så går den inte så rakt heller men den har en god spridning.alltså har jag valt en annan. men jag kan ju ha valt fel.men det tror jag inte
[/quote]

Har förstått att många bygger på 970000 istället för 990000 just på grund utav att slippa den lilla hornladdningen. Vad är det för skillnad ljudmässigt av hornladdningen och frånt plåten?

[/quote]

Jepp!! Jeg har testet dem. 9900 er blant de bedre domen på markedet, alikevel skal jeg innrømme at dette ikke er mitt førstevalg. Skulle jeg først velge å bruke en scan-speak, ville det natulige valge være 9800. Denne låter betraktelig bedre.

Ja, jeg har prøvd litt bånd også. Her etter blir nok mine nye kreasjoner stort sett å se med båndelementer.
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/09 :  13:47:39  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Jag har faktiskt haft både SS 9900, SS 9800 och eton er4a hemma samtidigt och gjort några jämförelser, jag skulle sätta dem i den här ordningen:

1: Eton er4
2: SS 9800
3: SS 9900

Jag håller med Simba om att SS9800 är snäppet bättre än 9900'an, den spelar mer avslappnat och jag upplevde den som mer effekttålig också.

SS9900 blev aningen aggresiv på hög nivå, vet inte om det var hornladdningen eller kanske mitt filter... annars spelar den mkt fint.

Er4an tyckter jag har mer "flyt" i musiken o har lite extra luft i toppen. Sen kan man låta den spela i fria luften och då spelar den i en helt ny dimension

t-rex



Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/09 :  14:00:25  Show Profile Send markih a Private Message
T-rex: Intressant att du gjort jämförelser, men eftersom filter, låda etc påverkar så mycket, hur kan du då sätta en rang-lista?

Hur var kringomständigheterna?

Mvh

markih
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/09 :  14:25:18  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jag hade alla diskanterna uppepå min låda så det förhållandet var iaf lika. Vad det gäller filter var det knappast optimalt för någon.
Nån 100% rättvis jämförelse kan man knappast göra hemma men lite uppfattning får man allt vid en A/B jämförelse. Det blir väl mest generell "karaktär" man drar slutsatser av.

Sen kan man säkert få X att låta bättre än Y beroende på aplikation.

Jag fick iaf uppfattningen att jag kunde rangordna dem, helt enligt min smak då

t-rex



Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/11/09 :  15:34:24  Show Profile Send orthanc a Private Message
quote:
Originally posted by T-ReX


Jag har faktiskt haft både SS 9900, SS 9800 och eton er4a hemma samtidigt och gjort några jämförelser, jag skulle sätta dem i den här ordningen:

1: Eton er4
2: SS 9800
3: SS 9900

Jag håller med Simba om att SS9800 är snäppet bättre än 9900'an, den spelar mer avslappnat och jag upplevde den som mer effekttålig också.

SS9900 blev aningen aggresiv på hög nivå, vet inte om det var hornladdningen eller kanske mitt filter... annars spelar den mkt fint.

Er4an tyckter jag har mer "flyt" i musiken o har lite extra luft i toppen. Sen kan man låta den spela i fria luften och då spelar den i en helt ny dimension

t-rex




Bo Medin på Golden age music har skrivit mycket varmt om Eton ER-4.
Men är Eton Er-4 värd de extra pengarna om man som du jämnfört både ss9800 och eton
t-rex?

//Orthanc

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/09 :  15:55:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Japp!
;-)

Det är en annan typ av diskant - låter lite olikt. Tycker man om den (ER4'an), som jag gör, kan det bli, som i mitt fall, en träff mitt i prick!

OffAxis egenskaperna på ER 4'an är lugna och behörskade! Inga konstiga knixar eller så utan den bara tappar nivå. Kontrollerat.

// Pär
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/10 :  13:31:58  Show Profile Send T-ReX a Private Message

quote:
Bo Medin på Golden age music har skrivit mycket varmt om Eton ER-4.
Men är Eton Er-4 värd de extra pengarna om man som du jämnfört både ss9800 och eton
t-rex


Ja det tycker jag, har sålt alla mina SS element idag. Jag giller ljudkaraktären skarpt

t-rex



Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/10 :  16:42:44  Show Profile Send Björn N a Private Message
Raven da..?
Ngn som har erfarenhet av R1:an?
Jag ar lite nyfiken pa Focal TC 120td5 oxa, den ar ju ratt"billig"..

Tacksam for synpunkter!

VhBJorn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/11/12 :  07:53:11  Show Profile Send orthanc a Private Message
Tack för alla synpunkter.

//Orthanc

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000