HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ökad kapacitans, kopplingskondensator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/04/27 :  23:31:44  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
och tack för all hjälp vi nya får på detta forum.

Är det någon nackdel med 4.4 µF istf orginalets 2.2 µF som kopplingskondensator?

Har gett min på kondensatorerna som sitter mellan förstärkarstegen i Copland CSA-14 (rörhybrid). Hade hemma en låda Evox Rifa, typ PHE 450 2,2 µF som ELFA skickat med av misstag(!) och kopplade dessa parallellt med befintliga 2.2 µF från ICEL.

Evox Rifa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5273.htm

Ljudförbättring! Ren diskant, bra efterklang och stereobild. Något lägre utnivå dvs lågra förstärkning ca 1.5 dB mätt med testsignal. Har inte subjektivt märkt försämrad frekvensgång men sånt är ju svårt att höra. Kanske jag fått lite brum.

1. Är Evox Rifa typ 450 lämplig eller borde jag köpa nåt?
2. Vilka effekter borde en kapacitansökning ge?

/ mvh Tomas F.

musikälskare

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/28 :  00:16:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag talar nu efter mina erfarenheterTycker du att det låter bättre så gör det det,men man kan lura sig efter en "mod" för man vill att det ska låta bättre.Kan upplevas annorlunda efter någon dag eller så..
Jag brukar koppla en mindre ca 0,1uf av bra kvalitet parallelt över de "stora" jag inbillar mig att toppen blir lite klarare.
quote:
Har inte subjektivt märkt försämrad frekvensgång men sånt är ju svårt att höra
Med större kondensator ska den väl i så fall bli större.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/28 00:18:28
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:22:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har du fått 1.5 dB lägre utnivå är nåt fel låter det som. Är det verkligen en vanlig kopplingskonding?
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/04/30 :  10:42:19  Show Profile Send TomasF a Private Message
Är det verkligen en vanlig kopplingskonding?

Vanlig och vanlig... Den verkar sitta mellan en anod på röret och in mot slutsteget.

/ mvh Tomas F.


musikälskare

Edited by - TomasF on 2006/04/30 10:46:36
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/30 :  11:31:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vanlig och vanlig...

Om du har någon annan konding att prova med så ser du ju om det är det som är "felet" eller något annat.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/30 :  11:43:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
En dubblering av kapacitansen på en kopplingskondensator skall bara ge en halvering av undre gränsfrekvensen, ändras nivån är det något som inte stämmer.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/04/30 :  12:25:45  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

För att veta vad som händer är det bäst och svepa steget med sinus och kolla med o-skåp så att inte kondingarna blir för "långsamma".

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/30 :  12:56:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
För att veta vad som händer är det bäst och svepa steget med sinus och kolla med o-skåp så att inte kondingarna blir för "långsamma".

Det har du ju rätt i,det är väl inte alltit bestämmt att större konding betyder bättre,om original konstruktionen har mindre,eller?
Då hjälper det väl inte att paralellkopla med mindre värde heller.
Då är det väl bättre att sätta dit en med bättre kvalitet,samma värde som original.(även bypassa den bättre med Mindre?)Stämmer mina teorier.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/05/04 :  21:08:56  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
har gjort som ni antydde, bytt till god kvalitet med samma kapacitans som orginal, samt bypassat med en liten kondning. Låter ok. / mvh Tomas F.


musikälskare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000