HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Försteg med DS1802
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/27 :  21:54:23  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message
Nu ska jag visa min totala okunnighet inom elektronik i allmänhet och audiodesign i synnerhet! Jag har byggt, eller håller på och bygger, en AMP5 (från http://www.41Hz.com). På det kortet finns plats för en DS1802, digital pot, för kontroll av volym och balans. Jag fick för mig att istället sätta ihop en separat förförstärkare med DS1802, enligt en application note http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/161. Friskt vågat, hälften brunnet, jag ritade en liten design efter bästa förmåga...och efter schemat i det dokumentet, och så här blev det (två på samma kort):


Kortet är dubbelsidigt med jordplan på baksidan. Nåväl, stoppade in det i den lilla bordsugnen, och ut kom detta:


Såg väl OK ut tyckte jag... Jag använde 3st 1,5 volts batterier som strömkälla och kopplade in den mellan CD-spelare och slutsteget på min Rotel-förstärkare. Det första jag upptäckte var att volymen inte gick att få lägre än "normal?" lyssningsnivå. Inte ens när man tryckte på "mute" blev det tyst. Att öka volymen från den nivån gick däremot bra. Den brummar dessutom ganska irriterande... Jag testade den på min AMP5 också med samma resultat.

Nån som ser något uppenbart fel? Kondensatorerna på in- och utgångar ska väl kanske inte vara elektrolyter till exempel?

Som sagt, jag kan egentligen ingenting men tycker det är kul att experimentera

/Pär

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/04/27 :  23:10:55  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tja snyggt kort!

Nu är inte heller jag nån expert men du kanske ska prova med en signalkälla som har lite lägre utnivå än din CD-spelare?
Du kör ju med 4.5V till GND nu vilket gör att nivån in i ditt kort måste ligga under +/- 2.25V (kanske mindre, säg 2V). Så här tror jag att det är men är inte säker, har för mig att det var en tråd om detta på diyAudio.

Skulle detta vara fallet får du väl sätta in en dämpare innan ditt kort.

Elektrolyterna ska inte orsaka några problem, fast ljudet blir ju lidande ska du köra med 33uF och fortfarande ha ett litet kort så får du nog kolla in Black Gate eller liknande kondingar

/Tobbe

Edited by - Tobias_Sv on 2006/04/27 23:14:06
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:57:38  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message
Tack Tobias_Sv!
Jag hittade en tråd om dämpare här på forumet...
quote:
Finns dämpare för just det här behovet. Resistor i serie och en parallell som är inbakade i rca-kontakter.
Annars kan du bygga en egen.


Någon idé om hur en sån dämpare bör se ut? Beror förstås på utnivå från cd-spelaren....?

/Pär
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2006/04/28 :  20:34:05  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Kolla inn den här: http://users.verat.net/~pedjarogic/audio/spot/spot.htm


/U.
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/04/29 :  00:02:12  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message
Carrotman:
Ja tack, har läst den sidan. Kanske ska ta och testa den varianten...

/Pär
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/05/01 :  18:55:25  Show Profile Send silvervarg a Private Message
För hög nivå på signalkällan skulle kunna förklara att denna digitala pot klipper, men det förklarar inte brummet eller varför du inte kan få ner nivån. När volymen är mutad så skall du i alla fall få riktigt tyst oavsett vad du har för insignal.
Alltså skulle jag börja med att leta efter rena fel i konstruktionen. Titta först efter slarvfel som att allt verkligen är rätt kopplat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000