Author |
Topic |
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 09:04:46
|
Jag har (nästan) bara hört det du beskriver som att anläggningen andas med relativt små förstärkare och med rörförstärkeri. Min första upplevelse av detta var med Remus 12+12 rörslutsteg som spelade med Rogers LS3/5a. Inspelningrummet liksom projicerades i mitt rum o djupet och luftigheten var magnifik. Anläggningen kändes nästan som ett levande väsen. Sen bytte jag upp mig till en Remus25w då försvann magin, det lät mycket bra, bättre kontroll, men känslan av levande väsen försvann. Sen har jag upplevt andningen med flera andra anläggningar. Nu tex med Dynaco St35 och ST70, Tidigare med Lectron JH50 och Audion 300B. Ett enda transistorsteg har kvalat in, nämligen Sugden A21a, men det är ckså ett single end-kopplat steg på ca 20W. Lyssnade på Linns värsta Klimax för flera hundra tusen och Krells dito. jättekontroll, men helt själlöst, artificiellt, maskinellt - dött. |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 10:37:05
|
quote: Jag har (nästan) bara hört det du beskriver som att anläggningen andas med relativt små förstärkare och med rörförstärkeri.
Fred: Intressant! Vad har det då handlat om för högtalare?
Undrar / Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 11:09:40
|
Utöver alla andra kriterier: Många anläggningar börjar först andas när man spelat högt i flera timmar så att elektronik och högtalare har fått jobba rejält. Tips: Sätt på anläggningen på repeat några timmar innan i gillestugan eller enskilt rum och planera din hifistund i god tid. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 11:12:03
|
Levande: Jag håller helt med dina kommentarer om betydelsen av bra inspelningar och mixningar mm, men inspelningen och fonogrammet är ju inte beroende av anläggningen som den senare skall spelas av i. Ibland blir våra sinnen lurade, men ofta kan våra sinnen också just sticka hål på bubblan och avslöja illusionen. Diana Krall's skiva live in Paris är tycker jag lite felmickad på pianot på spåret "A Case of you" där ljudet av pedal hörs mer än det gör ens om man själv sitter och spelar och det förtar illusionen även om inspelningen i övrigt har stora kvalitéer både artistiskt och tekniskt.
Horn anses ju av många som bra på dynamik, och just full dynamik är ju typiskt för live. Minns chocken av ett oväntat trumslag eller cymbal! |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 11:19:07
|
Horn ihop med rörförstärkare är en bra kombination. Element med hög verkningsgrad typ Lowther och AER kan också återge magi även om den är en aning färgad. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 12:31:38
|
ulfsan/Ulf Högtalare jag använt har varit lite olika, t ex nämnda LS3/5a; Snell K; Sonab OA14 och OA21; Carlsson OA51; Proac Tablette; Mosen. Alltså inget speciellt dyrt stort och exotiskt. Men hyggligt lättdrivna för klena rörgrejor. Sen har det i allmänhet spelats vinyl på en bra skivspelare också, även om min nuvarande cd AH njoe Tjoeb 4000 också funkar bra.
Hörde en gång ett par stora Klipschorn drivna av fint renoverade Quad II, då var det gåshud, andning - en hårigt levande upplevelse. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 13:26:23
|
Jag hade besök för en tid sedan av några vänner och vi diskuterade bl.a hur man i en inspelning kan förstöra andningen genom att "manupulera" och därigenom störa lyssningsintycket-ljudbilden. Vi spelade en inspelning av Berlioz Symfoni Fantastic från 70 talet med en massa stödmickar i orkestern. Ljudbilden var bra och stabil en lång stund, men så småninom kom "Tonmeistern" igång och drog upp stödmikrofonerna på den instrumentgrupp som vid tillfället hade soloinsatser. Det gjorde insspelningen och ljudbilden kaotiskt och svårlyssnad. Man tappade "andningen" i ett annars bra framförande av musikstycket.
Prylnissar med för många tekniska prylar kan också förstöra musiken.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 13:54:14
|
Levande och Bo Hansson bla tar upp något viktigt. Inspelningarna. De flesta inspelningar går inte så bra att tolka ljudmässigt för hörseln. Det är ljud men vad det är för ljud blir svårt att placera, inspelningen andas inte. Resultatet är ett plattare informationsfattigt ljud.
Ett typiskt exempel är när man använder sig av panorerad mono som de flesta inspelningar gör. Det går att placera ljuden som punkter i ljudbilden som flackar lite hit och dit men eftersom den naturliga fas/rumsinformationen går förlorad på inspelningen så måste man addera den artificiellt. Då blir det som att lägga två lögner på varandra och det blir svårt att tolka hur ljudbilden är tänkt att låta. Grovt förenklat då.
En anläggning kan på sin höjd lägga till ytterligare en lögn på denna ofullständiga information som finns på inspelningen men det blir ändå aldrig riktigt trovärdigt. Det låter som en inspelning och inte som något som är inspelat. |
Edited by - marens on 2006/04/28 13:56:59 |
|
|
stegg
Member
109 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 14:23:26
|
Jag tror inte bra kablar eller elektronik kan göra något åt en inspelning som är dynamikfattig från början. Sitter just nu och irriterar mig på en skiva med Shostakovich 5 symf med Wienerfilharmonikerna som just saknar andning och dynamik. Orkesterspelet är helt fantastiskt, men när dynamiken går ned, skruvas mikrofonerna upp Det är det som är skillnaden mellan konsertupplevelsen och inspelningen.
Mvh
|
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 15:39:59
|
Jag tror också att en tyst lyssningsmiljö och lågt brus i anläggningen är en stor fördel för att få musiken att "andas". Är helt med på att även en korrekt basåtergivning är viktig.
|
Stereotypen |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 18:03:33
|
Matchningen mellan 3 saker framförallt:
Högtalare+högtalarkablar+slutsteg.
Det är matchningen mellan dessa komponenter som ger grunden i anläggningen. Sen behövs det lite alt. mycket korrigering för att få rummet under kontroll (EQ eller absorbtionsmaterial).
|
Simon Sachs Ståhl |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 18:17:45
|
hmm-nu blev det intressant. så vill jag också "tro" att det kan gå till. jag har märkt att om man byter ut nån komponent så verkar vissa problem, som man vill ha till att vara rumsrelaterade helt enkelt minska.det måste ju bero på att det är felmatchat nån stans i ledet.alltså-problemet kanske inte försvinner,men minskas drastiskt i vissa fall. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/04/28 : 18:30:06
|
En sak till som jag upplever är att man behöver skruva upp volymen lite mer. Jag bor i lägenhet och brukar begränsa volymen men emellanåt så struntar jag i grannarna och med högre volym blir det mer realistisk dynamik och även tysta passager kommer fram bättre samtidigt som symfoniorkester-utbrotten känns i magen. Nivån skall vara realistisk och varken för hög eller låg. En (1) cello kan inte spela med 110dB på några meters avstånd!
Klassisk musik eller musik som framförs "live" tycker jag verkar ha en fördel eftersom den oftare spelas in med rummets ambience. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 23:49:46
|
OK.
Jag har redan uttyrckt min åsikt och om jag skulle vilja lägga till något så är det att kvalitén på elementen i högtalarna måste ha tillräcklig hög kvalité för att förmedla rumsinformationenen. Men den å andra sidan måste förstärkaren ha tillräckligt hög detaljinformation att för medla rummet. Och även om försärkaren och högtalaren är kapabla så hjälper inte det om inte högtalarkabel är tillräckligt detaljrik att förmedla den.........
|
Simon Sachs Ståhl |
|
|
Topic |
|