HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya rör till en gammal Philips ag9016?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wising
Starting Member

3 Posts

Posted - 2006/04/24 :  22:43:37  Show Profile Send wising a Private Message
hej.

Har en fråga angående en gammal rör förstärkare som jag köpte för en billig penning nu i helgen. Det är en Philips AG9016, ser ut som nåt från andra världskriget, men lät klart över förväntan. Den ligger på 2x2w i 5ohm, men det är ruskigt dåligt kräm i den, så frågan är om nya rör skulle hjälpa? Rören som sitter i har säkert sutit där i 40 år. Kan inte mycket om rörförstärkare, första som jag kommit i kontakt med. Men dom där 2watten borde låta mer.

Rören som sitter i är ECC83 och EL95, ecc83 hittar jag, men inte några EL95, så nån kanske vet några rör som passar istället för dom?

Tack på förhand / Patrik

Ryssen
100.000-klubben

8603 Posts

Posted - 2006/04/24 :  23:27:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Här finns http://demostenes.no/ i Norge dock.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2006/04/25 :  09:08:01  Show Profile Send SW a Private Message
Den förstärkaren är nog inte från andra världskriget. Jag köpte en sådan ny någon gång under första hälften av 60-talet. Det var min första stereoförstärkare. Innan var det två rörradioapparater, en till varje kanal, som fick fungera som stereoförstärkare.

S
Go to Top of Page

wising
Starting Member

3 Posts

Posted - 2006/04/25 :  13:11:20  Show Profile Send wising a Private Message
Kanon, tack för tipset. Blir rör dåliga med tiden? Den distar inte innan man når gränsen. Hur märker man att rör blir dåliga?

SW, nae då, den såg ut att vara, tydligen så är den från -64. Första bekantskapen med rör, och nu blir det att leta efter något lite kraftigare. Kanske nåt mellan 15-20w eller så, helst äldre integrerad.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2006/04/25 :  17:46:00  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Rör är som glödlampor, do brinner ut med tiden, det kan vara svårt att säga när det är dags att byta rör, eftersom dom brinner ut ganska sakta. Inte fören du stoppar i nya rör så kan du veta om dom gamla var utbrända.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000