Author |
Topic |
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 19:55:32
|
Frågan passar väl egentligen inte här,iof teknikfråga. Jag har en digital kamera med tre uppsättningar AA batterier,nu har jag märkt att om kameran är oanvänd ca en månad laddas dom ur,även dom som inte sitter i kameran.Batterierna är ca 2 år gammla och ej så mycket använd att dom kan inte vara slut,försöker underhållsladda dom emellan åt,hur kan detta komma sig? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 20:23:21
|
"Exakta" tiden är jag inte säker på, men nog är det ett "normalt" beteende hos laddbara batterier att dom "ligger av sej" efter ett tag.
Om du (underhålls)laddar ska dom väl dock ha ström när du behöver (?), dvs har dom legat ett tag utan att laddas (typ några veckor) så är det nog att räkna med att dom sackat en del... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 20:25:43
|
NiMh batterier antar jag? Sådana har högst självurladdning av alla batterityper så det är inte särkilt märkligt. Kjell & Co skriver på sin lilla faktasida att det rör sig om 40%/mån. http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/batterier/
Har du kontrollerat att inte något enstaka batteri är sämre än de andra? När man har flera batterier tillsammans så är de inte bättre än den svagaste länken. När kameran slocknat så kan du ta en multimeter och mäta spänningen på samtliga batterier och se om något ligger klart under de andra. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2006/04/24 : 20:58:03
|
quote: När kameran slocknat så kan du ta en multimeter och mäta spänningen på samtliga batterier och se om något ligger klart under de andra.
Ja,det ska jag göra.Det är NiMh batterier |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
agh39
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 11:21:57
|
Om batterierna legat oanvändna ett tag ska man göra en formatterande laddning dvs ladda batterierna i 16 h med 0,1 C, det skall också göras vid den första laddningen för att kunna få den kapacitet som de är märkta för. Allt efter batteritillverkarnas specifikationer. |
|
|
|
Topic |
|