HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga AA batterier-laddning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/24 :  19:55:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Frågan passar väl egentligen inte här,iof teknikfråga.
Jag har en digital kamera med tre uppsättningar AA batterier,nu har jag märkt att om kameran är oanvänd ca en månad laddas dom ur,även dom som inte sitter i kameran.Batterierna är ca 2 år gammla och ej så mycket använd att dom kan inte vara slut,försöker underhållsladda dom emellan åt,hur kan detta komma sig?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:23:21  Show Profile Send edison a Private Message
"Exakta" tiden är jag inte säker på, men nog är det ett "normalt" beteende hos laddbara batterier att dom "ligger av sej" efter ett tag.

Om du (underhålls)laddar ska dom väl dock ha ström när du behöver (?), dvs har dom legat ett tag utan att laddas (typ några veckor) så är det nog att räkna med att dom sackat en del...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:25:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
NiMh batterier antar jag?
Sådana har högst självurladdning av alla batterityper så det är inte särkilt märkligt.
Kjell & Co skriver på sin lilla faktasida att det rör sig om 40%/mån.
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/batterier/

Har du kontrollerat att inte något enstaka batteri är sämre än de andra?
När man har flera batterier tillsammans så är de inte bättre än den svagaste länken.
När kameran slocknat så kan du ta en multimeter och mäta spänningen på samtliga batterier och se om något ligger klart under de andra.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:58:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
När kameran slocknat så kan du ta en multimeter och mäta spänningen på samtliga batterier och se om något ligger klart under de andra.

Ja,det ska jag göra.Det är NiMh batterier

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

agh39
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/05/01 :  11:21:57  Show Profile Send agh39 a Private Message
Om batterierna legat oanvändna ett tag ska man göra en formatterande laddning dvs ladda batterierna i 16 h med 0,1 C, det skall också göras vid den första laddningen för att kunna få den kapacitet som de är märkta för. Allt efter batteritillverkarnas specifikationer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000